Ga naar inhoud

Zelf een NAS samenstellen


Aanbevolen berichten

Hi, ik heb al een tijdje het idee om zelf een NAS samen te stellen daar wij momenteel met 3 pc en 2 tablets in huis bezig zijn.
Op de 2 desktops staan externe harde schijven om backups te zetten maar een centrale backup/opslag lijkt mij wel zo handig.

 

Ik heb nog een pc-kastje staan: ASUS PC (Desktop Barebone) post-6854-0-96339600-1430060542.jpeg

Daarin zit:
een moederbord: ASUS N13219 post-6854-0-01240000-1430061138.jpg

2 geheugenmodules: Corsair XMS2 post-6854-0-28143400-1430061241.jpg

 

Ik heb de originele harde schijven die hierin zaten al gebruikt voor een andere pc.
Ik vraag mij af welke harde schijven dit moederbord aankan? Ik dacht om er 2 van 2TB in te steken, als dat zou kunnen.

 

Qua software heb ik mij laten vertellen dat FreeNas wel goed is, klopt dit?
FreeNas zou ook een nederlandstalige versie hebben, wat natuurlijk altijd interessant is.

 

Graag jullie mening hierover

 

Mvg
Aquaman
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Aquaman, 

 

Een oudere computer als NAS gebruiken is een goed idee. FreeNAS is inderdaad de beste optie. Twee harde schijven van 2TB zal zonder problemen lukken. 

 

Ik heb echter een beetje schrik dat je moederbord wat lastig gaat doen met hogere snelheden. Ik heb de specificaties van je moederbord opgezocht, maar noch ASUS noch een andere site kan ze vermelden. Kan je een Speccy logje maken? Een tweede struikelpunt is het energieverbruik, dat zal aanzienlijk hoger liggen dan met een 'echte' NAS; op lange termijn kan dit heel wat schelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste superjona,

 

dankjewel voor het snelle antwoord.
Momenteel kan ik niks aanvangen met de pc aangezien er niks van harde schijven inzitten.
Een speccy logje maken zit er dus niet in vrees ik.

Wat het energieverbruik betreft, daar maak ik mij niet zo druk om, zoveel verschil in ons gans huishoudelijk verbruik zal dit wel niet geven hé

 

mvg

Aquaman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het energieverbruik van een (oudere) computer als die 24/24 aanstaat valt toch niet te onderschatten, zeker als de voeding niet erg efficiënt is. 

 

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een risico om van deze computer een NAS te maken. Het zal zeker en vast werken, maar misschien niet met de snelheden en/of stabiliteit die je zou verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.