Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Ik kreeg vanmorgen het interpol virus door op een verkeerde link te klikken, er kwam een venster te voorschijn van zogenaamd 'Interpol' met tekst die wijzen op het strafrecht en blablabla... Er kwam ook steeds een pop up waar in caps lock letters geschreven werd dat ik 100 euro moest storten om het virus weg te krijgen. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan omdat ik al eerder te maken had met het Ukash virus op m'n PC, 2 jaar geleden. Ik probeerde de vensters weg te klikken, zonder resultaaat. Uiteindelijk heb ik maar de stekker van de computer er uit getrokken :P

 

Nadat ik mijn computer weer opstartte, stond het venster erweer op. Ik probeerde safari te stoppen maar dan kwam erop dat safari al aan het herstarten was. Op de een of andere manier heb ik dan verschillende dingen uitgeprobeerd, waaronder ik dus safari probeerde te stoppen en na een paar klikken verdween het venster zomaar.

 

NU is mijn vraag is deze echt weg?! Ik heb me altijd laten wijsmaken dat mac os X nooit virussen kon krijgen, waardoor ik toch wel wat vertrouwen verloren ben en me niet echt veilig meer voel. Ik heb programma's en bestanden die hier enorm belangrijk zijn voor mijn werk. Ik wil niet dat in de toekomst deze bestanden plots verdwijnen of niet meer te openen zijn, omdat dit virus nog ergens rondzweeft.

 

Op diverse sites heb ik gekeken en blijkt dus dat ik goed werk gedaan heb, door safari te stoppen. Ik heb ook hun raad gevolgt en de safari browser gereset, ook heb ik dat met de overige browsers (Firefox en Chrome) gedaan.

Ik heb ook volgens een website AdwareMedic gebruikt om te kijken of mijn computer adware free is. Dat programma toonde aan dat er niets was, maar toch vertrouw ik het zaakje niet helemaal?

 

Wat kan ik volgens jullie nog meer doen om er zeker van te zijn dat er geen virus meer in m'n computer zit?

Nog een vraag, ik heb een externe harde schijf, kan een virus zich naar die externe harde schijf begeven?

Ik heb meer richtlijnen nodig hoe ik een virus kan vinden op Mac, zijn er geen folders die ik kan onderzoeken, die ik dan eventueel moet verwijderen om er zeker van te zijn dat deze verwijderd is?

 

Dat was zo'n beetje m'n verhaal van de dag...

Hopelijk kan iemand mij hier helpen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ MacAntiBug,

 

Nadat ik mijn computer weer opstartte, stond het venster erweer op. Ik probeerde safari te stoppen maar dan kwam erop dat safari al aan het herstarten was. Op de een of andere manier heb ik dan verschillende dingen uitgeprobeerd, waaronder ik dus safari probeerde te stoppen en na een paar klikken verdween het venster zomaar.

  • Ga via Safari in de menubalk naar Voorkeuren en vervolgens klik op het tabblad Extensies.

    Verwijder alle extensies.

  • Ga nu naar het tabblad Privacy.

    Klik op Verwijder alle websitegegevens

    54e9d223d0dcd-Schermafbeelding_2015-02-2

  • Ga vervolgens bij Safari de menubalk naar Wis geschiedenis en websites gegevens.

    54e9caa3cbdf4-Schermafbeelding_2015-02-2

    In het volgende scherm dat wordt geopend klik in het veld Wis op de driehoekjes en selecteer Hele geschiedenis en klik vervolgens op Wis geschiedenis.

    54e9cacc138ce-Schermafbeelding_2015-02-2

NU is mijn vraag is deze echt weg?! Ik heb me altijd laten wijsmaken dat mac os X nooit virussen kon krijgen, waardoor ik toch wel wat vertrouwen verloren ben en me niet echt veilig meer voel. Ik heb programma's en bestanden die hier enorm belangrijk zijn voor mijn werk. Ik wil niet dat in de toekomst deze bestanden plots verdwijnen of niet meer te openen zijn, omdat dit virus nog ergens rondzweeft.

Surf- en klikkerdeklikklak-gedrag bepaalt of er beestjes op de Mac komen.

Gezond verstand gebruiken, géén rotzooi downloaden, géén illegale software, vage/dubieuze websites vermijden, géén Adobe Flash Player.

 

Ik heb ook volgens een website AdwareMedic gebruikt om te kijken of mijn computer adware free is. Dat programma toonde aan dat er niets was, maar toch vertrouw ik het zaakje niet helemaal?

Als AdwareMedic na het scannen aangeeft dat er niets aan de hand is, dan is het goed.

5598464b92aae-Schermafbeelding_2015-06-0

Heeft u nog problemen na het scannen met AdwareMedic?

 

Wat kan ik volgens jullie nog meer doen om er zeker van te zijn dat er geen virus meer in m'n computer zit?

Voer EtreCheck uit en voeg het resultaat in uw volgende bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.