Ga naar inhoud

Overstap van Console naar PC gaming (onervaren )


Aanbevolen berichten

Allereerst felicitaties met dit geweldige forum :)

 

ik nam het even door als bezoeker en besloot toch om een account te creëren en deskundig advies te vragen . 

 

  • Waarvoor heb ik een PC nodig? Goede gaming desktop voor 1080p gaming of hoger met framerate 40-50 of hoger voor bv: battlefield4, farcry4 , gta5... 
  • Wat is mijn budget? tussen 1250 en 1500 euro .
  • Een merkcomputer of een samenstelling? ik kies voor een samenstelling.
  • Ga ik overklokken? - totaal geen ervaring op dit gebied ...
  • Ga ik later upgraden? - dit behoort zeker tot de mogelijkheden en zou graag zelf mijn kennis vergroten naar het assembleren toe.
  • Heb ik al die nieuwe functies wel nodig?geen ervaring op dit gebied...
  • Ga ik zelf assembleren? Graag zou ik het zelf 'kunnen' doen. of ik het daadwerkelijk ook 'kan' is een ander verhaal. heb al verscheidene instructievideos bekeken ivm alle onderdelen in de case monterenen dit ziet er op zich niet moeilijk uit maar het ook daadwerkelijk juist monteren lijkt me een ander verhaal...
  • Heb ik een besturingssysteem nodig? windows 8.1 
  • Ga ik zelf installeren? Dit lijkt me wel te lukken. heb voorheen altijd laptops gebruikt waar het besturingsysteem al opstaat , dit moet je dan configureren dus dit lijkt me hetzelfde ? 
  • Heb ik een voorkeur aan onderdelen? maakt niet uit, ik ga voor een goede prijs/kwaliteitverhouding.
  • Heb ik nog randapparatuur nodig? het gebruikelijke zoals muis, toetsenbord en monitor. een woordje uitleg over een goede monitor mag altijd ( voorheen steeds laptops) dit mag buiten het budget berekend worden.
  • Heb ik specifieke wensen? - /
  • Woon je in Nederland of België, wil je bestellen bij een specifieke (web)winkel? - ik woon in belgië en ben er nog niet echt uit of ik bij een webwinkel zou bestellen of een speciaalzaak zou contacteren

 

 

Voornamelijk had ik eerst wat research gedaan naar winkels die zelf een gaming pc voor jou samenstellen ( met onderdelen die ze zelf kiezen natuurlijk) . Alle respect natuurlijk voor de winkels en de Winstmarge, maar tijdens het opzoekingswerk naar bepaalde onderdelen en prijzen lijkt het me toch dat ik voor hetzelfde geld een betere samenstelling zou kunnen hebben ... ik geef even de specs mee van 1 van deze met bijgenoemde prijs , winkel laten we in het midden ;)

 

 

voor 1600€ : 

* Intel® Core Haswell Bridge i7 4790K Processor (4Ghz - 8MB - Quad Core + Hyperthreading) * 16 GB DDR3 1600 MHz geheugen Hyper X (2x 8GB) * 250 GB SATA3 solid state schijf Samsung * 2TB SATA3 7200rpm harde schijf * 24x DVD-RW Dual Layer DVD brander * NVIDIA GTX970 Grafische kaart met 42GB GDDR5 geheugen * Onboard Gigabit LAN * Steelseries Apex [RAW] toetsenbord (azerty) * Logitech G402 Gaming Muis * Legitieme Windows 8.1 64 bit *

 

voor 1300€ : 

* Intel® Core Haswell i7 4790 Processor (3,6Ghz - 8MB) * 16 GB DDR3 1600 MHz geheugen (2x 8 GB) * 240GB SATA3 solid state schijf * 1TB SATA3 7200rpm harde schijf * 24x DVD-RW Dual Layer DVD brander * NVidia GTX960 Grafische kaart met 2GB GDDR5 Geheugen * Onboard Gigabit LAN * Logitech K290 toetsenbord (azerty) * Roccat Lua Muis * Legitieme Windows 8.1 64 bit * 

 

Ik heb niet echt verstand van zaken op vlak van gebruikte componenten en dergelijke, maar wil toch achteraf niet het gevoel krijgen dat er voor die prijs meer inzat... 

 

als u nu zegt ja die onderdelen voor die prijs plus essemblage door de shop zelf, valt niet echt te betwisten, dan neem ik daar zeker vrede mee, maar wou toch even een ervaren opinie meekrijgen 

 

Alvast bedankt en vriendelijke groeten ! 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Bram, 

 

Allereerst van harte welkom op PC-Helpforum! ;) 

 

Je hebt zeker en vast gelijk, voor dat geld kan je toch net een betere samenstelling in elkaar steken. Ik heb een systeem gekozen dat vrij gelijkaardig is aan Systeem 1 hierboven, en is zeker en vast geschikt voor Full HD (en eventueel zelfs 4K) gaming op de hoogste settings en een vloeiende framerate. Snelle Intel i7 4790K processor, lekker veel RAM geheugen, een supersnelle (en stille) GTX 970 grafische kaart en een efficiënte voeding. In tegenstelling tot jouw systeem hierboven vind je ook een processorkoeler terug, die de temperatuur tijdens intensieve gamemomenten zal in stand houden. Ook zorgt het ervoor dat je computer een hoop stiller loopt. :) 

 

Wat betreft het scherm, aan welke grootte had je gedacht? 24 inch of iets groter met 27 inch? Full HD of een hogere resolutie zoals 1440p of zelfs 4K? Muis en toetsenbord, moeten die gericht zijn op gaming?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een snelle service gesproken ! 

 

heb voorheen altijd een 17 inch gehad, mag inderdaad iets groter. 24 inch lijkt me uitermate geschikt om mee te starten .

Is het verschill tussen full HD en 1440p sterk merkbaar ? 4K lijkt me dan weer net iets te hoog gegrepen, al kan ik mis zijn. weet niet echt of ik hier baat bij heb tijdens het gamen, of er veel games zijn die dit ondersteunen...en of ik mindere prestaties zou hebben als ik games op zulke hoge settings speel. het prijsverschil tussen de ene monitor en de andere zal mijn keuze ook wel beinvloeden natuurlijk. 

 

heb de lijst even bekeken, hmmm, ben echt onervaren maar ik zie daar precies geen moederbord tussen of ben ik helemaal mis ? de computercase kost bij de 60 euro, 

deze heeft geen doorzichtig zijpaneel of ledverlichting ( dit is geen vereiste, ziet er gewoon mooi uit) , maar zag bijvoorbeeld cases van 30-40 euro die dit wel hebben, is er een reden hiervoor ? waarom kies jij deze case? Uiteindelijk zijn het natuurlijk de prestaties die goed moeten zijn  :P toetsenbord en muis daar kan ik zelf wel voor zorgen .

 

Ook zie ik dat je voor het assemblagepakket koos, raad je me dit echt aan ? Ik zou eigenlijk heel graag zelf mijn kennis hierbij vergroten, die is voor de moment enkel bestaande uit het lezen van info en bekijken van instructievideos... bijna nihil dus. als ik dan in de toekomst componenten zou willen uitbreiden of vervangen ben ik natuurlijk terug bij af en weet ik van toeten nog blazen . Aan de andere kant, ik wil het wel graag leren en onder de knie krijgen maar zou toch echt niks stuk willen maken ... heb ook geen kenissen waarop ik zou kunnen terugvallen mocht ik op een probleem stoten, heel groot minpuntje dus ...

 

Blij met je eerlijke opinie trouwens, de samenstelling zal zeker niet slecht zijn anders zouden ze het niet aanbieden, maar als ik beter kan voor minder geld, tjah , kan je me ongelijk geven ? haha  :D

 

bedankt voor de snelle reactie , tips zijn altijd welkom voor een beginnend lid . 

 

bram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan hoor. ;)

 

Het moederbord lijkt inderdaad verdwenen te zijn in de samenstelling. Hier vind je de samenstelling mét moederbord. Ik heb de Shinobi gekozen omdat ik er zelf een hele hoop gebruik en ze persoonlijk erg fijn vind. De kasten koelen uitstekend, hebben een goede bouwkwaliteit en zijn ook nog eens stil. Sommige goedkope behuizingen trekken de aandacht met opvallende kleurtjes, maar dat gaat dan ten nadele van de bouwkwaliteit. Een andere kast die bijvoorbeeld goed koelt en een goede bouwkwaliteit heeft is deze Corsair, inclusief ventilatoren met rode LED-lichtjes. 

 

Als je je erg goed voorbereidt en handleidingen leest moet een assemlage zeker lukken, al is het niet zonder risico. Montage van de koeler is bijvoorbeeld allesbehalve gemakkelijk. Een gulden middenweg is misschien deze optie, waarbij Azerty.nl voor een lager prijsje de CPU, koeler en het geheugen al op het moederbord monteert, dan is het moeilijke werk al gebeurd. Windows installatie is bij beide opties niet inbegrepen, maar is in principe vrij simpel. Gewoon de Windows DVD insteken, ervoor zorgen dat de computer opstart via de DVD en dan is het inderdaad een doodsimpel installatieproces. 

 

Het verschil tussen 1080p en 1440p is merkbaar, maar een gigantisch verschil is het ook weer niet. Wat eventueel ook nog een mogelijkheid is, is dat je gamet op 1080p met een scherm dat extreem hoge verversingssnelheden van boven de 120 beelden per seconde kan leveren, voor een ongeëvenaard vlotte ervaring. 

 

Kijk ook nog even in m'n handtekening voor €10 korting + gratis verzending. 

aangepast door superjona
Link naar reactie
Delen op andere sites

een dikke merci jona :) 

 

Heb weer stof tot nadenken nu , de lijst ziet er goed uit, en die corsair case heeft ook wel iets . ga het hier en daar nog wat bekijken op de webshop zelf en misschien nog wat wijzigingen toepassen. Over de assemblage twijfel ik toch... ga nog wat research doen en dat goedkoper pakketje lijkt wel een mooi alternatief dan. 

 

voor het scherm ga ik eens naar een locale shop gaan om wat te vergelijken met eigen ogen . 

 

aangezien je de site aanbeveelt zal deze wel heel betrouwbaar zijn veronderstel ik ? en met de verzending enzo geen kans op verzendschade ? 

over die handtekening , gratis verzending is een mooi cadeautje, maar hoe/waar vind ik jouw handtekening ? 

 

ik hou je up to date als ik nog dingen zou wijzigen en eens de aankoop rond is geef ik zeker en vast feedback . ;)

 

bram 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste superjona, 

 

gek als ik ben , dacht ik eraan om gewoon de wagen te nemen en zelf naar daar te rijden, voorafgaand een mailtje sturen , met de vraag of het mogelijk is dat ik een shoppinglist op voorhand bezorg, en dat ik aanwezig kan zijn terwijl ze de case in elkaar monteren. Ik ben echt wel geinteresseerd om te weten hoe dat allemaal precies werkt vanbinnen . 

 

LITTLE DID I KNOW , Raalte is zomaar even 300 km hier vandaan ... 3 uur heenrijden, en drie uur terugkeren. 

 

jullie hebben toevallig geen weet van een winkel iets dichter bij huis met dezelfde prijs/kwaliteitgarantie ? 

 

if not zal het toch gewoon online bestellen en verzenden zijn, reeds volledig in elkaar gestoken... waar een wil is is een weg zeggen ze, maar de weg is precies wat lang  :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raalte is voor ons Belgen inderdaad niet meteen in de buurt...  :mellow:

 

De meeste webwinkels met een uitstekende prijs/kwaliteitgarantie bevinden zich in Nederland. Naast Azerty.nl kan je ook nog bij Afuture bestellen, maar die bieden geen assemblage aan. Een iets dichter alternatief is Alternate in Antwerpen, maar die zijn over het algemeen vrij duur. Verder kan je ook nog eens proberen bij Coolblue, die hebben een tweetal winkels in België, maar die zijn ook iets duurder en bieden geen assemblage aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey, heb de bestelling geplaatst , heb ik nu wel gezien dat er nog betaalkosten bijkomen(begrijpelijk) maar ook die verzendkosten staan er bij en heb ik betaald ? 

 

heb nogtans bij referentie -pchelpforum- ingegeven en bij opmerking : "afspraak PC-Helpforum.be + 10 euro korting + gratis verzendkosten" bij willekeurige bestelling met assemblage 

 

word dat dan teruggestort of hoe zit dat juist ? is wel een mooi prijsverschil die ik dan in mijn toetsenbord kon integreren. heb er direct ook een monitor en deftige muis bij besteld :) 

 

groeten bram

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.