Ga naar inhoud

Software / hardware raadsel W10


akmm

Aanbevolen berichten

Ik zit langzaamaan met een groot raadsel. Een vriend van me heeft in augustus de upgrade van W7 naar W10 uitgevoerd. Dat resulteerde erin dat zijn pc niets meer wilde doen. Hij kreeg een zwart scherm. Herstarts en pogingen om te recoveren resulteerden nergens in en ook opstarten van DVD werd geweigerd.

Uiteindelijk heb ik half september de pc naar mij gehaald. Direct na opstarten verscheen het logo van W10 (?) en de pc scheen ogenschijnlijk goed te werken. Dat hield hij zo'n 5 uur vol waarna het zwart scherm probleem opnieuw optrad.

Ik heb daarna W7 schoon geïnstalleerd; in etappes alle updates geïnstalleerd en tussentijds diverse herstelpunten gemaakt. Daarna het systeem 2 dagen op W7 laten draaien en vervolgens een aantal softwarepakketten geïnstalleerd. Ook dat zonder problemen.

Na nog 2 dagen heb ik de eigenaar zijn systeem teruggegeven. Toen hij bij thuiskomst de boel aansloot weigerde de pc en kwam direct met het zwarte scherm. Hernieuwd opstarten leidde tot 'n loop tussen recovery en Bios. Zelfs veilige modus wilde niet.

Opnieuw de pc naar mij gehaald. Je raadt het. Pc deed waarvoor hij was aangeschaft.......geen enkel probleem !

Na 'n dag of 3 testen (o.a. harde schijf getest en diverse windows tests gedraaid) uiteindelijk de upgrade naar W10 weer uitgevoerd. Binnen 2 uur was het systeem geupgraded. Daarna de benodigde drivers nagelopen en diverse software erop gezet. Alles zonder problemen. Na 'n week uitvoerig uitproberen het systeem weer naar de eigenaar. Helaas dus....opnieuw niets. Andere voedingskabel wilde wel soelaas bieden maar na het installeren van de printer (die had ik niet meegenomen) was het feest weer voorbij.

Het ritueel (met printer) nogmaals herhaald. PC start bij mij direct op en printer installeren ging zonder problemen.

Vandaag het systeem dus voor de zoveelste maal naar de rechtmatig eigenaar. Met als resultaat dat hij opnieuw niet werkt!

Ik heb in de loop van de afgelopen 25 jaar een behoorlijke kennis van pc systemen opgebouwd maar hier gaat voor mij het lampje uit.

 

Wie heeft een idee waar ik het probleem moet zoeken. Tot het moment van de 1e upgrade heeft de pc altijd zonder problemen gewerkt. Nu doet hij het in mijn huis wel, maar zodra hij bij de eigenaar is functioneert hij niet meer.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Monique
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even meedenken (want ik weet het antwoord ook niet direct) : het deed me direct denken aan: is de netspanning bij jou en de eigenaar hetzelfde ( 't zou me sterk verwonderen van niet, maar 'k stel de vraag toch maar even)

Wat ook een rol kan spelen: is zijn stopcontact geaard?

Probeer eventueel eens met de computer aan een ander stopcontact (liefst in een andere ruimte van de woning) te hangen.

Eventueel dit ook eens proberen in een andere woning dan die van jezelf of die van de eigenaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passer,

De spanning in mijn woning is 233v. Die in de woning van de eigenaar 223v. Stopcontact daar is niet geaard. Hij heeft het halve huis al geprobeerd, helaas zonder resultaat.

De PC heeft echter tot augustus zonder problemen gewerkt op het niet geaarde 223v stopcontact waarop het nu ook aangesloten wordt.

Andere woning valt nog te proberen al heeft de eigenaar bij een van zijn buren al wel gecheckt of daar dezelfde spanning op het stopcontact stond (en dat was zo).

Gezien de leeftijd van die huizen zal ook daar een niet geaard stopcontact aanwezig zijn maar dat valt na te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

233 tgo 223 zal de zaak niet maken denk ik, misschien ligt het idd aan de aarding / het ontbreken ervan.

 

Heeft de eigenaar nèrgens aarding?  ook bv niet in de badkamer (als die er is) of bij de centrale verwarming of zo  - anders brengt een (geaarde) verlengkabel uitsluitsel erover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update.

De eigenaar heeft vandaag de pc meegenomen naar een van zijn buren en daar alles aangesloten.

PC start daar direct en zonder enig probleem op.

Vervolgens in zijn eigen woning zo ongeveer ieder stopcontact (geaard en niet geaard) geprobeerd. Helaas. Daar weigert de pc iedere dienst. Komt niet verder dan "opstartherstel voorbereiden" en gaat vervolgens op zwart.

Ik sluit dus uit dat het de voeding is of dat het een driver probleem is.

Wat het wel is? Vertel het me maar.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

(grijns)  :  de man heeft er zijn werk al mee gehad: zijn systeem naar andere kamers en naar de buren sleuren...  :)

 

Zou het een spookhuis kunnen zijn?  :xd:

 

Maar goed, we zijn al een eind verder - nu de oplossing nog...

 

In een vorig bericht schreef ik nog "233 tgo 223 zal de zaak niet maken denk ik" en jij schreef "het zal de voeding wel niet zijn", maar 'k ben mijn licht ook eens 'buitenshuis' gaan opsteken en blijkbaar zou het hem dààr toch kunnen zitten:

 

233 - 223 v: dààr kan het aan liggen: raad: voeding laten uittesten vanaf de zekeringkast.

Zowel een voeding als een mobo hebben (kunnen) begrenzingen van min en max spanning - komt de spanning daar boven of onder, dan kan die uitgeschakeld worden / dienst  weigeren.

(dit is na te kijken door bij de betreffende voeding / het mobo naar Specificaties te gaan kijken: daar staan die dingen vermeld.

De voeding kan dan ogenschijnlijk nog werken (je hoort ze draaien) maar geeft geen spanning meer door (= beveiliging tegen over of onderspanning) en je scherm komt op zwart te staan.

 

Wat ik in dit geval zou doen: de elektriciteit van het huis eens laten nakijken vanaf de plaats waar het binnenkomt (schakelkast dus). Dit gaat wat kosten, maar hij haalt er ook zijn voordelen mee denk ik. Overspanning kan vb ook zijn gevolgen hebben voor andere apparaten in het huis (TV, timers, digitale ovens,..)

 

En dat zou dus ook kunnen verklaren waarom het bij jou en de buur niet voorvalt en bij hem wel  (en dan blijkt het ook geen 'spookhuis' te zijn :-) )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passer,

Je, de man heeft gisteren goed aan zijn conditie kunnen werken  :lol: .

Even vergeten te vermelden. In het huis van de buren was de spanning even hoog als in zijn eigen woning.

Ik begrijp net van de man dat hij deze middag een afspraak heeft bij een bedrijfje dat in pc reparatie doet. Zal hem inseinen dat die het Mobo en de voeding even doormeet.

Had hem in ieder geval al geadviseerd de bedrading in zijn woning na te laten kijken. Kan hij gelijk alles laten aarden als de bedrading toch vervangen moet worden.

 

Ik wacht even af wat ik eind van de middag teruggemeld krijg van de eigenaar.

Houd je op de hoogte.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update op het geheel.

De PC is naar iemand geweest die een bedrijfje in PC reparatie heeft.

Daar startte de PC direct op (verbaast mij niet). Die man heeft wat instellingen in de BIOS aangepast (ACHI is omgezet (de pc beschikt niet over een SSD schijf), de Raid mode op native IDE gezet en de SATA 1 en 2 gekoppeld aan respectievelijk HDD en DVD brander), wat naar mijn idee geen toegevoegde waarde heeft maar goed.

Na enkele uren is de pc mee terug naar huis genomen en aangesloten. Op dat moment startte de PC op tot het aanmeldscherm. Er is (helaas) niet ingelogd. Toen de eigenaar dat enige tijd later wilde doen had hij opnieuw een zwart scherm :huh: .

Iedere poging daarna (opnieuw ook op enkele andere wandcontactdozen in huis) deze avond heeft helaas niet geresulteerd in een pc die tot leven komt.

We zijn dus opnieuw terug bij af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.