Ga naar inhoud

Probleem met externe harde schijf onder Windows 10


Opm65

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Sinds de update naar Windows 10 werkt mijn externe harde schijf (Seagate Desktop Expansion 4TB) niet meer.

 

Moederbord: Gigabyte GA-P55M-UD2.

 

Onder Apparaatbeheer vond ik het volgende:

 

Opslagcontrollers - Via USB aangesloten SCSI (UAS)-apparaat voor massaopslag:

 

Dit apparaat start niet. (Code 10)

{Bewerking mislukt}
De aangevraagde bewerking is niet gelukt.

Device USB\VID_0BC2&PID_3320\MSFT30NA4MB4F4 could not be migrated.

Last Device Instance Id: USB\VID_0BC2&PID_3320\NA4MB4F4
Class Guid: {36FC9E60-C465-11CF-8056-444553540000}
Location Path: PCIROOT(0)#PCI(1A07)#USBROOT(0)#USB(4)
Migration Rank: 0xF0000000C0000103
Present: true
Status: 0xC0000719

19-9-2015 13:15:37 Apparaat niet gemigreerd (= not migrated)

19-9-2015 13:15:37 Apparaat geconfigureerd (uaspstor.inf)

19-9-2015 13:15:58 Apparaat niet gestart (UASPStor)

 

Op een andere PC met windows 10 (een ASUS laptop) werkt de externe schijf wel. Windows 10 laadt als driver UASPSTOR.SYS op mijn PC, maar dit zou USBSTOR.SYS moeten zijn, zoals op de genoemde laptop. De Seagate externe schijf kan USB 3 aan, maar zit op een USB 2 poort (mijn moederbord heeft geen USB3 poorten). Ligt dit aan het GIGABYTE moederbord (drivers, BIOS)?

 

Weet iemand een oplossing voor dit probleem? Zowel Seagate als Gigabyte kon mij niet helpen. Volgens Gigabyte had Intel geen nieuwe drivers voor de P55 chipset voor windows 10.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan beginnen de usbpoorten opnieuw te installeren. dat doe je:

- koppel alle usb-apparaten af
- configuratiescherm (- systeem - hardware) - apparaatbeheer
- als kruisje voor 1 usb-vermelding, dan openklikken zodat je een reeks usb-dingen ziet.
- selecteer de bovenste ervan, klik rechts en kies voor: installatie ongedaan maken
- werk zo alle usbvermeldingen af
- herstart de pc, waarna alle usb-dingen opnieuw in windows worden geïnstalleerd.
- daarna zouden alle apparaten (een voor een aankoppelen!) weer herkend moeten worden.
(nb: onder sommige windows wordt meteen de poort opnieuw geinstalleerd, dus zonder herstart.
dat merk je wel aan de acties die de pc uitvoert dan. belangrijk: werk wél alle usb-vermeldingen af op die wijze.)

 

apparaten pas weer aansluiten als de herinstall van de poorten gereed is gemeld.

aangepast door falstring
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi falstring,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb je advies opgevolgd, maar dat lost het probleem niet op. Ik heb de USB-poorten overigens één voor één opnieuw geïnstalleerd, omdat ik anders geen muis en toetsenbord meer heb om de PC opnieuw op te starten. Het vreemde blijft, dat Windows 10 op mijn PC als driver UASPSTOR.SYS laadt, terwijl op de laptop waarop de externe schijf wel gewoon werkt (met windows 10) USBSTOR.SYS geladen wordt. Dan ga je toch denken dat het aan een specifieke chipset ligt (in mijn geval Intel 5 Series/3400 Series).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.