Ga naar inhoud

3 problemen bij terugkeer naar Win8.1 na testfase win10


sherpa14

Aanbevolen berichten

nadat ik de windows 10 had uitgeprobeerd ben ik teruggekeerd naar Windows 8.1. Nu ontdek ik verschillende zaken niet niet goed meer werken op mij PC.

1. Mijn C-schijf (solid state 223GB) waar nog zo'n 40 GB vrij was net voor de downgrade naar Win 8.1 is nu helemaal vol (nog 1.6gb vrij).  Ook vind ik nergens meer een windows.old of iets in die trant terug. 

--> Wat neemt de ruimte van mijn C-schijf in?    Hoe krijg ik mijn ruimte terug ?

2. Bij opstart krijg ik melding dat sqlite3.dll ontbreekt. Dit is blijkbaar een essentieel onderdeel om bitdefender te doen werken. 'Bitdefender total security' werkte voorheen perfect. Als ik echter Bitdefender opnieuw wil installeren dan moet ik de oude versie eerst verwijderen. Nu slaag ik daar niet in om die manueel uit te voeren via configuratiescherm > programmas en onderdelen . Ik krijg wel de vraag of ik dit onderdeel wil verwijderen, maar verder gebeurt er niets. 'Bitdefender Agent' heb ik wel kunnen verwijderen. Maar zolang er iets van Bitdefender op mijn PC blijft staan kan ik geen nieuwe installatie uitvoeren. (foutmeldingen dat er een ander versie aan het draaien is).

--> Hoe kan ik Bitdefender terug op de PC krijgen en zorg ik dat de foutmeldingen zich niet meer voordoen?

3. Verkenner kan ik niet meer openen via het icoon. Zowel in de taakbalk waar ik de snelkoppling van verkenner had, als in de tegels, als via de lijst van de programma's: verkenner openen lukt niet. Heel even floept even uit en komt terecht van waar ik gestart ben. Enkel via configuratiescherm kom ik in verkenner maar daar verdwijnt die ook zeer snel. Niet stabiel dus.

--> Hoe krijg ik verkenner terug draaiend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben er ondertussen in geslaagd om Bitdefender Total Security te verwijderen. Vanaf dan kon ik verkenner terug gebruiken. dus dat zit al goed. (dus probleem 2 en 3 zijn opgelost.

 

Nu probeer ik nog zoveel mogelijk meer ruimte te creëren op de C-schijf. Ik heb daarbij CleanMgr gebruikt om oude bestanden weg te krijgen. Daarmee heb ik een paar 100 MB winst mee gemaakt. Ook heb ik programma's verwijderd die ik dan later op de D-schijf zal plaatsen.

Stand van zaken is dat ik nu 11 GB vrij heb. 

Ik constateer wel dat de map windows 46,6 GB groot is. Ik denk dat er daar heel wat bestanden van de windows 10 zijn achtergebleven. Ook de map windows/winsxs is 9GB groot.

 

Probleem 1 blijft bestaan.

Kunt u of iemand anderd me daarbij mee helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download CCleaner (als je het nog niet hebt). Installeer het (Vink de aangeboden extra's uit) en start CCleaner op.

 

Klik in de linkse kolom op “Cleaner”.

Laat de vinkjes zoals ze zijn en klik achtereenvolgens op ‘Analyseren’ en na de analyse op 'Schoonmaken'.

Na de analyse krijg je een aanduiding over de plaatswinst die je kan maken.

Hoeveel plaats heb je hiermee gewonnen?

 

Klik vervolgens in de linkse kolom op “Register”.

Ook hier mag je de vinkjes ongemoeid laten en klikken op ‘Scan naar problemen”.

Als er fouten gevonden worden klik je op ”Herstel geselecteerde problemen” en ”OK”.

Dan krijg je de vraag om een back-up te maken. Klik op “JA” en kies een lokatie om de backup op te slaan.

Kies dan “Herstel alle geselecteerde fouten”.

Soms is 1 analyse niet voldoende. Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft.

Sluit hierna CCleaner terug af.

 

Wil je dit uitgebreid in beeld bekijken, klik dan hier voor de handleiding.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.