Ga naar inhoud

lokaal beveiligingsbeleid


Cocodinneke

Aanbevolen berichten

Ben met een cursus windows voor gevorderden bezig en vind nergens hoe  ik in lokaal beveiligingsbeleid moet komen. Ben ingelogd als admin. Ik heb begrepen dat ik in een MMC console moet geraken. Hoe kan ik daar geraken? Ik denk wel dat ik met een windows 10 Home werk. Kan ik ook dit ergens controleren? Alvast bedankt. want zo niet kan ik hier geen GAST aanmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of jij Windows 10 Home of Windows 10 Pro gebruikt kun je onder andere zo controleren:

Klik op het loepje (Zoeken in Windows) dat naast de knop Start in de taakbalk staat: 581217cc13de0-Zoeken_in_Windows.PNG

Typ dan in het zoekvak winver.

Druk op de Enter toets

Je krijgt dan een venstertje te zien waarin je kunt lezen welke versie van Windows 10 jij gebruikt:

 

581216148b516-2016-10-27_16_52_38-Over_W

 

Zoals je hierboven kunt zien gebruik ik zelf Windows 10 Home.

 

Dan naar je andere vraag. Het lijkt erop dat jouw opdracht is een gastaccount aan te maken in Windows 10.

In oudere versies van Windows (Windows Vista, 7 en 8) was dat gastaccount standaard aanwezig en hoefde je het enkel te activeren.

Dat is niet meer zo in Windows 10. Het lijkt erop dat jouw cursus gemaakt is voordat Windows 10 bestond.

 

Het is echter nog steeds mogelijk om een soort van gastaccount aan te maken in Windows 10. Bekijk daarvoor de informatie en instructies op deze website: http://www.pctipvandedag.nl/windows-10/hoe-stel-ik-een-gastaccount-windows-10

 

Dit lijkt me de makkelijkste manier om zo'n account aan te maken. Als het echt anders moet volgens jouw cursus, dan moet je dat laten weten en dan zullen andere leden je wel verder willen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip. Ik ga direct kijken welke Windows ik heb. Mijn boek is wel degelijk voor win. 10. 

De manier welke je me opgeeft voor de gast te maken ken ik. Maar dat blijft een standaard gebruiker. Om deze te wijzigen moet ik in het configuratieschema geraken. Meer bepaald in het lokale beveiligingsbeleid of MMC Console.

en daar loopt het fout. Deze krijg ik niet ook niet met een commando in dos of power shell !

😟🙁😟

Link naar reactie
Delen op andere sites

MMC Console is een beetje dubbelop. Ik kende die term helemaal niet, maar MMC blijkt de afkorting te zijn van Microsoft Management Console.

4 manieren om MMC te starten/openen: http://www.isunshare.com/windows-10/4-ways-to-open-microsoft-management-console-in-windows-10.html

Ik startte zojuist MMC door te klikken op het loepje (= Zoeken in Windows) dat naast de knop Start staat. Ik typte in het zoekvak MMC; ik klikte met de rechter muisknop op het zoekresultaat en koos toen Als administrator uitvoeren.

En nadat ik op de vraag "Wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt?"op Ja klikte, opende de console. Ik heb echter zelf geen idee wat ik met die console kan doen. Jij misschien wel.

 

18 uren geleden, Cocodinneke zei:

Om deze te wijzigen moet ik in het configuratieschema geraken.

Bedoel je misschien configuratiescherm? Dat bereik je het snelst via een rechter muisklik op de knop Start > Configuratiescherm.

 

Ik heb geprobeerd me wat meer te verdiepen in het gastaccount op Windows 10.

Hier geeft de FAQman van het computerblad Computer Idee antwoord op de vraag hoe je het gastaccount in Windows 10 weer in kunt schakelen: http://www.computeridee.nl/forum/#!/topic/windows-10-en-het-gast-account/

Klik op de afbeelding op die pagina om de afbeelding te vergroten. Daar lijkt het wel heel simpel: een vinkje weghalen voor 'Account is uitgeschakeld' en daarna op Toepassen en OK klikken.

Ik las echter op verschillende plaatsen dat het gastaccount in Windows 10 dan niet goed functioneert. Bij sommigen opende dat gastaccount helemaal niet; anderen hadden een flikkerend scherm en konden niets doen in dat gastaccount. Ik zou je dus niet aanraden om het advies van de FAQman op te volgen.

Bovendien lijkt dat alleen mogelijk in Windows 10 Pro. In Windows 10 Home kan ik niet klikken op de map Lokale gebruikers en groepen, want die map is daar helemaal niet aanwezig.

Ik heb om dat na te gaan mijn andere pc opgestart (die wel draait op Windows 10 Pro) en daar is de map Lokale gebruikers en groepen wel aanwezig.

 

Daarna verder gezocht op internet. Het lijkt mogelijk om zelf een nieuw gastaccount aan te maken. Dat gastaccount mag echter niet de naam Gast krijgen, want die naam is al gereserveerd voor het niet meer werkende gastaccount. Je zou als gebruikersnaam voor het gastaccount bijvoorbeeld kunnen kiezen voor Bezoeker.

En hoe je dat dan zou moeten doen wordt op diverse websites uitgelegd. De duidelijkste uitleg (wel in het Engels) vond ik hier: http://www.laptopmag.com/articles/create-guest-account-windows-10

Het komt er volgens mij in feite op neer dat je een standaard gebruiker aanmaakt en die gebruiker verplaats je dan van de groep Gebruikers naar de groep Gasten.

Ik heb dit zelf niet geprobeerd. omdat ik geen behoefte aan een gastaccount heb. Tevens weet ik niet of je dit kunt doen in zowel Windows 10 Home als Pro.

 

Als ik het zo bekijk, dan vind ik het een opdracht voor vergevorderden in Windows.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.