Ga naar inhoud

pterbel

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

In de standaard formulieren van excel staat een film-lijst

Ik wil deze gebruiken of op basis hiervan een nieuwe starten

Wel heb ik 3 vragen/opmerkingen

1) Hoe maak ik zo een lijst met acteur overzicht, waarbij je kan zoeken (via de pijl) naar een bepaalde acteur. Of hoe kan ik dat anders doen?

2) Ik zou graag een weten hoeveel keer ik een bepaalde acteur/regisseur/enz in mijn lijst staat. (mag op een 2de tab zijn)

3) Als ik in dit voorbeeld een 6de film toevoeg krijgt de lijn een andere kleur. Hoe werkt dit?

 

Als je al bij 1 vraag kan helpen. Shoot!

Thx anyway!

Filmlijst.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe maak ik zo een lijst met acteur overzicht, waarbij je kan zoeken (via de pijl) naar een bepaalde acteur.

Door een filter in te stellen.

Selecteer maar eens een willekeurige cel in de lijst en klik bovenaan in het menu op "Gegevens".

Dan zie je dat het filtericoon geel is gekleurd, ten teken dat het filter is ingesteld.

Als je 1 x op die knop klikt, zie je dat het filter wordt uitgeschakeld, in de lijst verdwijnen dan de pijltjes.


Ik zou graag een weten hoeveel keer ik een bepaalde acteur/regisseur/enz in mijn lijst staat. (mag op een 2de tab zijn).

Aantal keer dat een bepaalde regisseur (bv. Alfred Hitchcock) voorkomt (ervan uitgaande dat je bestand 1000 films bevat):

=AANTAL.ALS(M$5:M$1000;"Alfred Hitchcock")

 

Aantal keer dat een bepaalde acteur (bv. Tom Hanks) voorkomt 
=AANTAL.ALS(L$5:L$1000;"* Tom Hanks*")


Als ik in dit voorbeeld een 6de film toevoeg krijgt de lijn een andere kleur. Hoe werkt dit?

Niet duidelijk is of de rij een andere kleur moet krijgen als je een zesde film toevoegt, of als eenzelfde titel 6 keer voorkomt.

 

Als je nog niet veel ervaring hebt met Excel kun je beter een eenvoudiger Excelbestand gebruiken.

Die zijn op internet wel te vinden, zoek maar eens met woorden Excel filmlijst.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Pterbel,

Aan reacties met de melding dat een formule niet werkt, daar hebben we niet veel aan.

Waar we wel wat aan hebben is een |Excelbestand waarin je de formules gebruikt,, zodat iedereen kan zien wat en waar het mis gaat.

Quote

dit werkt wel voor de regisseur, maar niet bij de acteurs
daar werkt het alleen als de hele resem acteurs worden ingevuld  

Dat is absoluut onjuist !

De AANTAL.ALS-formules zoals ik die gegeven heb, werken wél, zoals iedereen kan nagaan die mijn formules JUIST heeft overgenomen en het Excel-Filmbestand gebruikt dat op de site van Microsoft te vinden is (dat is hier:  https://templates.office.com/nl-nl/Filmlijst-TM02802354 ).

Ik ben uitgegaan van de gegevens zoals jij die gegeven hebt, nl. dat er per film slechts 1 regisseur is (bv. Alfred Hitchcock) en dat er per film meerdere acteurs kunnen zijn. Daarom zijn die twee AANTAL.ALS-formules ook niet hetzelfde, kijk maar eens goed !!

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-1-2017 om 12:48, alpha zei:

 

 

Door een filter in te stellen.

Selecteer maar eens een willekeurige cel in de lijst en klik bovenaan in het menu op "Gegevens".

Dan zie je dat het filtericoon geel is gekleurd, ten teken dat het filter is ingesteld.

Als je 1 x op die knop klikt, zie je dat het filter wordt uitgeschakeld, in de lijst verdwijnen dan de pijltjes.

 

 

Aantal keer dat een bepaalde regisseur (bv. Alfred Hitchcock) voorkomt (ervan uitgaande dat je bestand 1000 films bevat):

=AANTAL.ALS(M$5:M$1000;"Alfred Hitchcock")

 

Aantal keer dat een bepaalde acteur (bv. Tom Hanks) voorkomt 
=AANTAL.ALS(L$5:L$1000;"* Tom Hanks*")

 

 

Niet duidelijk is of de rij een andere kleur moet krijgen als je een zesde film toevoegt, of als eenzelfde titel 6 keer voorkomt.

 

Als je nog niet veel ervaring hebt met Excel kun je beter een eenvoudiger Excelbestand gebruiken.

Die zijn op internet wel te vinden, zoek maar eens met woorden Excel filmlijst.

 

 

 

 

De redenen waarom het bij mij bij de acteurs niet lukte was/is

1) dat (bij het letterlijk kopieren) er een spatie staat tussen *Tom Hanks en die wegmoet

2) Ik Tom Hanks probeer te vervangen door de cel ervoor in mijn geval waar ik Tom Hanks heb ingevuld.
zie voorbeeld! wat dus niet lukt trouwens

filmlijst.png

aangepast door pterbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Die spatie hoort er niet staan.

2. Wat je daarmee bedoelt is mij niet duidelijk, wees wat duidelijker in  je uitleg! 

uit je afbeelding valt ook niet op te maken wat je bedoelt, die is onleesbaar.

Zoals ik in m ijn vorig bericht al meldde: voeg een Excelbestand toe aan je bericht, dan kan iedereen zien waar het om gaat.

3. Je hoeft in een reactie niet steeds de tekst van een vorig bericht te herhalen, die is bekend.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 6-2-2017 om 11:13, pterbel zei:

Ik Tom Hanks probeer te vervangen door de cel ervoor in mijn geval waar ik Tom Hanks heb ingevuld.

 

Met veel moeite kunnen ontdekken wat er in je afbeelding staat.

Als je in een formule verwijst naar een cel, dan mag die niet tussen aanhalingstekens staan, want dan wordt dat door Excel als tekst beschouwd en niet als een cel. Je moet er daarom dit van maken:

=AANTAL.ALS(L5:L100;"*"&U6&"*")

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.