Ga naar inhoud

laptop met nog xp op, wat te doen ?


Gast

Aanbevolen berichten

Heb laptop van vriend binnengekregen met xp op. Hij vraagt of hij die nog als reserve toestel kan houden. Weet niet goed wat ermee aan te vangen. XP is volgens mij onveilig om nog te gebruiken. Maar wat dan ? Linux Mint of iets anders installeren. Weet dat hij graag Firefox als browser heeft. Dat hij zijn webmail kan openen. Dat hij op Facebook zit en graag skype behoud. Heb ook al vernomen dat Linux ook niet zo veilig is, maar wat dan ? Weet iemand de beste oplossing hiervoor ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Justy,

Wat bedoel je met veilig?

Misschien is het voor je een optie om eer een hogere versie van windows 10 op te zetten. ik heb ooit eens een vista gekregen (1 jaar geleden) en daar heb ik vista gewn opnieuw geïnstalleerd.  Bij mij werkte die terug goed. Maar nu windows xp...

Ik zou windows 7 installeren maar heel belangrijk: Maak eerst een herstelschijf (tenzij het geen kwaad kan dat de laptop niet meer bruikbaar is)

Mvg,

Jonas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik weet ook niet goed in hoeverre Windows XP nog veilig is. Je leest er hier en daar  wat over dat dit in feite niet meer verantwoord is......IK snap je redenering wel en zou dit was het voor mij ook doen, alleen, hij gaat (kan) er niet veel geld aan uitgeven. Het is uiteindelijk wel een laptop van al wat jaren hé. Als Windows XP nog te verantwoorden valt is dit natuurlijk de eenvoudigste manier. Ik weet ook wel niet of je hier nog een zuivere installatie van kunt doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Justy,

Je kn het inderdaad toch overwegen om een clean installatie van xp te doen. En wat die veiligheid betreft, het grotste gevaar zit nog steeds voor de computer! Misschien is een norton (betalend) of avg (gratis) nog wel een goed idee. Wel een minpuntje: xp wrdt niet meer onderstend. Je kan hem waarschijnlijk nog steeds opnieuw installeren maar ik ziu toch een 7 proberen. Moest die niet lukken, probeer dan een vista. 

Veel succes nog!

Jonas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, heb die vriend nog eens gecontacteerd. Wou liefst dat ik er Linux Mint opzet. Heb via tijdschrift Computer Idee laatste editie usb stick aangemaakt om op zijn laptop het besturingssysteem te downloaden. Ik zit nog wel met een vraag. Windows xp blijft gewoon op laptop staan ? Linux Mint (18) komt er ook op en in het bios dan usb als eerste laten opstarten ? Of zit ik hier of daar nog fout. Het is de eerste keer dat ik dit doe dus speel ik liever op safe:). Hartelijk dank voor de info trouwens:top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi beste Justy,

 

U kunt de keuze maken:

Ofwel zet u Linux Mint als alleenstaand besturingssysteem op die computer.

Ofwel zet u Linux Mint naast Windows XP dan hebt u een dual boot systeem.

 

  1. U dient een opstartbare USB-stick aan te maken
  2. Dan plaatst u de USB-stick in een vrije USB-poort
  3. Start de computer op en ga in het BIOS en stel de USB-stick als eerste opstart
  4. Start de computer op vanaf USB-stick en ga in de live modus van Linux Mint
  5. Nu kunt u de laptop testen door eens te grasduinen in het Linux Mint besturingssysteem
  6. Als alles naar behoren werkt, zorg dan dat u een internet aansluiting tot stand brengt
  7. Op het bureaublad vind u een icoontje om Linux Mint te installeren, open dat programma en begin met de installatie van Linux Mint
  8. Als u bij de installer aankomt kunt u kiezen
  • Ofwel selecteert  u naast Windows XP te installeren
  • Ofwel selecteert u wis schijf en installeer Linux Mint

Volg dan de instructies van het scherm.

 

Als u iets niet goed begrijpt kunt u gerust een vraag stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar is er in die oude laptop( Dell Inspirion 1300) geen mogelijkheid tot opstarten via usb, zie het niet staan in boot menu. Heb dan maar dvd schijf gebrand. Heb die  in mijn laptop gestoken en werkt blijkbaar. heb er verder niks mee gedaan. Toetsenbord werkte blijkbaar op qeurty, heb wel optie zien staan om linux te downloaden. Wat ook een probleem is dat er maar 20,6 GB beschikbaar is op totale grootte van 37,2 GB. Zou wel voldoende moeten zijn om Linux te downloaden en dan nadien Windows xp er af te doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebt u eerst de USB in in USB poort geplaatst vóór u de computer opstart en dan in het BIOS kijken of de USB-stick herkend wordt?

 

Ik raad u aan bij zo'n kleine schijfruimte de optie "Wis schijf en installeer Linux Mint" te nemen.

Maar volgens de specificaties van die laptop hebt u een Intel Pentium M processor en 512 MB RAM geheugen.

Daar kan Linux Mint 18 niet op geïnstalleerd worden.

 

Ik raad u daarom aan een lichte distro te nemen zoals Linux Mint 18 Xfce of Lubuntu.

aangepast door Hensyr
Linux Mint xfce toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor Uw aangeboden hulp. Heb overlegd met eigenaar laptop en die verkiest om dan uiteindelijk Windows XP er te laten opstaan. Ik zal trachten die Windows dan maar zo soepel mogelijk te laten draaien. Persoonlijk zou ik niet meer met Windows XP durven werken, maar goed. Ik heb er Firefox opgezet als browser en Panda als gratis virusscanner. :thankyou-bor:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.