Ga naar inhoud

Afbeeldingen zijn zomaar van de harde schijf verdwenen


supernikje

Aanbevolen berichten

Mijn vriendin vroeg me vandaag even haar laptop na te checken omdat zij bepaalde afbeeldingen niet meer kon terug vinden.

Ik heb alle mappen nagekeken maar vond ze spijtig genoeg niet terug.

Ze is ervan overtuigd dat ze deze niet zelf heeft gewist.

 

Met de zoekfunctie (vergrootglas) kan ik wel zoeken naar bestanden als ik een naam ingeef. Is er ook een manier om te laten zoeken aan de hand van de  extensie (jpg)?

Ik las ook ergens dat dit nog mensen tegen gekomen zijn na een update van Windows 10. Hierbij werd aangeraden om in de map windows/old te kijken, maar die staat er spijtig genoeg niet bij.

Ik ben het ook niet zeker dat het nadien gebeurde ; ze weet niet precies wanneer deze mappen verdwenen.

Ze heeft haar laptop sinds september vorig jaar en zette de foto's er niet onmiddellijk op, ik vermoed dus dat het hoogstens een paar maanden geleden gebeurde.

 

Heeft er iemand een idee waar ik nog zou kunnen zoeken?

Ik heb Recuva ook al eens geïnstalleerd maar niets gevonden. Blijkbaar kan ik daar ook niet zoeken volgens de extensie (of zag ik dat verkeerd) en kreeg ik dus veel resultaten zoals iconen e.d.

 

Een programma waarbij ik kan zoeken via extensie zou misschien handiger zijn (?)

 

Alvast bedankt voor de tips en antwoorden.

 

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Supernikje,

niet zo simpel dit vrees ik:

8 uren geleden, supernikje zei:

Is er ook een manier om te laten zoeken aan de hand van de  extensie (jpg)

 in verkenner wel: geef daar in het zoekvak *.jpg in en enter en je krijgt alle jpg's te zien die in de map/partitie/schijf staan die je laat onderzoeken

 

8 uren geleden, supernikje zei:

de map windows/old

Die wordt ook (automatisch) opgeruimd als je een maand  windows 10 gebruikte - die ga je dus niet meer vinden vrees ik.

 

8 uren geleden, supernikje zei:

ze weet niet precies wanneer deze mappen verdwenen.

Ze heeft haar laptop sinds september vorig jaar en zette de foto's er niet onmiddellijk op

 het is dus al enkele maanden geleden wellicht.

Gevaarlijk want - als je bestanden wil terughalen - voer je best géén schrijfbewegingen meer op je computer op, maar 'sinds die tijd' zijn er wellicht al updates binnengehaald, is de schijf mogelijk al gedefragmenteerd, is er al een boel mee gewerkt en... (nu komt het slechte nieuws): zijn er al een boel restanten van oude (lees: verwijderde) bestanden voor een gedeelte of helemaal overschreven (en dus niet meer recupereerbaar)

8 uren geleden, supernikje zei:

Heeft er iemand een idee waar ik nog zou kunnen zoeken?

euh... nee... Als Recuva helemaal niets meer vindt, kan je nog andere progs gebruiken (er zijn er nog) , en misschien halen die nog wel 'iets' boven water, maar veel zal het volgens mij niet zijn...

Enne: zoeken naar verloren bestanden op extensie: zo'n programma's zoeken gewoon verwijderde bestanden op en houden geen rekening met extensie of bestandsnaam, ze proberen gewoon wat er nog rest terug te halen - en daar  horen  ook 'randgegevens' bij: de naam dus, extensie, aanmaakdatum, tags, ... - wàt er teruggevonden wordt krijg je ook.

(vergelijk het een beetje met een foto die verscheurd werd: ze zoeken de stukjes die ze kunnen vinden nog op en als je geluk hebt 'kunnen ze er nog wat van maken' - maar hoe langer geleden hoe minder kans...

 

(en eens moeten we 't allemaal leren - door schade en schande : belangrijke eigen bestanden MINSTENS op twee dragers bewaren (op twee schijven, schijf + dvd,dvd + externe,...)

 

Maar misschien heeft iemand anders toch nog positievere raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige waar ik nog aan denk is het programma 'Everything'. Zoals Passer terecht al zei: via het zoekscherm in de verkenner vind je alle .jpg's. De enige die dan wellicht niet verschijnen zijn de verborgen bestanden. Die zou je dan wel weer op 'weergeven' kunnen zetten, denk ik.

 

Als ik iets echt niet kan vinden gebruik ik altijd 'Everything'. Ook daar moet je wel even bij de instellingen kijken of er ook naar verborgen bestanden wordt gezocht.

 

Als 'Everything' het niet vindt, staat het nergens in de computer, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.