Ga naar inhoud

2 inkomende providers op zelfde switch - problemen ?!


Aanbevolen berichten

Beste iedereen,

 

Ik ben sinds jaren klant bij Telenet en had volgende opstelling :

 

Inkomend internet op Telenet router (WiFi & interne ip adressen 192.168.0.***) --> HP ProCurveSwitch --> |1 kabel door de muren| --> mini switch --> 1) eigen Linksys router (WiFi & interne ip --> 10.z.y.*** )

                                                                                                                                                                                                                               2) digicorder Telenet

                                                                                                                                                                                                                               3) Smart TV

 

De HP switch is er gekomen omdat vanaf de plaats waar de Telenet lijn binnenkomt en dus de router staat, ook nog andere toestellen staan die internet / connectie naar buiten/binnen nodig hebben. (o.a. een NVR toestel). Vanuit die plaats (dus vanaf de HP switch) is er slechts 1 netwerkkabel die naar de plaats loopt waar de digicorder en (Smart) TV en Linksys router staan. Op die plaats wordt die kabel aan een kleine 5-ports switch gehangen en vanaf die switch loopt één kabel naar de TV, één naar de digicorder en één naar de Linksys router. Blijkbaar was die kleine switch nodig omdat er anders niet van buitenaf aan de digicorder kon (Yello app ed.) ?!?

 

Hopelijk is de opstelling een beetje duidelijk. Alles werkte wel op die manier. De digicorder én de NVR waren vanop afstand bereikbaar.

 

Sinds vorige week heb ik nu ook Scarlet.

 

Nu zal je je wellicht afvragen waarom in hemelsnaam twee ??

Wel, ik werk nu ook zeer regelmatig van thuis uit en mijn werkgever wou een aparte provider (verbruik, boekhoudkundig, ...). We hebben er dus voor gekozen om de huidige Telenet installatie te behouden voor het werkgedeelte en Scarlet erbij te nemen voor het privé-netwerk.

 

Op eerste zicht leek alles ook in orde toen de technieker vertrok.

 

Maar ... vanaf de volgende dag ondervond ik problemen ... 

 

Zeer traag netwerk. Nauwelijks of niet op WiFi netwerk (op eigen Linksys router) kunnen aanmelden. Digicorder én NVR niet meer bereikbaar van buiten uit. ...

 

De technieker van Scarlet heeft vanaf de Scarlet (Proximus) router een kabel ingeplugd in de HP ProCurve. De decoder van Scarlet staat in de ruimte waar ook de Telenet DigiCorder staat. Vanuit de mini switch loopt dus nu ook een kabel naar de Scarlet decoder. De opstelling is nu als volgt

 

 

Inkomend internet op Telenet router (WiFi & interne ip adressen 192.168.0.***) --> HP ProCurveSwitch -->

Inkomend internet op Scarlet router  (Wifi & interne ip adressen 192.168.1.***) --> HP ProCurveSwitch -->

 

                                  van daaruit dus                  |1 kabel door de muren| --> mini switch --> 1) eigen Linksys router (WiFi & interne ip --> 10.z.y.*** )

                                                                                                                                                   2) digicorder Telenet

                                                                                                                                                   3) Smart TV

                                                                                                                                                   4) decoder Scarlet

 

De wijziging is dus ook dat de eigen Linksys router nu een ip-adres van de Scarlet router (192.168.1.x) heeft gekregen ipv voorheen van de Telenet router (192.168.0.x). Voor het verdere interne netwerk blijft de Linksys via hetzelfde ip adres (10.z.y.***) bereikbaar.

 

Kortom, er komen twee internetverbindingen (Telenet & Scarlet) binnen op de desbetreffende routers die beiden via een LAN poort en kabel verbonden zijn met de HP ProCurve Switch.

Vanaf de HP Procurve Switch lopen netwerkkabels naar andere toestellen in deze ruimte (zoals de NVR) én ook één kabel naar de andere ruimte waarin de Telenet Digicorder, Scarlet decoder, Smart TV en Linksys router staan.

Op die Linksys router connecteren de prive toestellen (bv. pc's, portables en printer) meestal via de WiFi en die krijgen dus een 10.z.y.*** ip adres. 

 

Is dit nu een goede opstelling (volgens de technieker wel). Gezien de problemen denk ik echter van niet, maar waar ligt het probleem dan ?

Is het omdat alles vanaf de HP ProCurve Switch slecht over één kabel moet naar de andere ruimte, of doordat er twee inkomende internetverbindingen op de HP ProCurve Switch zitten, of is het helemaal iets anders of ... ??? Hoe kan ik dit probleem opgelost krijgen ?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Vanessa_DB zei:

Kortom, er komen twee internetverbindingen (Telenet & Scarlet) binnen op de desbetreffende routers die beiden via een LAN poort en kabel verbonden zijn met de HP ProCurve Switch.

Je kan niet 2 verschillende netwerken (telenet en scarlet) tegelijk aansluiten op dezelfde switch en dan achter de switch weer uitsplitsen.

De swich krijgt zijn IP's van de router en geeft die gewoon door naar de aangesloten toestellen.

Voor de toestellen die zijn aangesloten op de linksys maakt het niet uit omdat die een IP krijgen van de linksys router.

Voor de telenet toestellen en de scarlet decoder maakt het echter wel verschil omdat die een ander ip verwachten.

Telenet toestellen verwachten een ip van 192.168.0.x maar soms krijgen ze een ip 192.168.1.x van de scarlet router en dus is er een probleem.

 

1 uur terug, Vanessa_DB zei:

... of doordat er twee inkomende internetverbindingen op de HP ProCurve Switch zitten, ...

Dat is inderdaad het probleem en dat komt doordat er slechts 1 kabel is tussen de HP ProCurve Switch en de mini switch in de ansdere kamer.

 

De oplossing is om de verbinding tussen de beide switches te ontdubbelen.

Het beste is om een kabel bij te trekken maar als dat niet kan, is het gebruik van powerline adapters ook een optie.

Je kan deze informatie al eens doornemen of telenet contacteren voor meer details.

 

Je kan dan de oude toestand herstellen en de nieuwe kabel (of de powerlines) gebruiken voor de verbinding tussen de scarlet modem en de scarlet decoder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het snelle antwoord !

 

Het is inderdaad zeer moeilijk om een bijkomende kabel te voorzien.

Als ik het zo lees doet de switch op zich niks anders dan gewoon de info doorsturen die hij ontvangt.

Is het daarom dan mogelijk om de decoders/digicorder een vast (juist) ip adres toe te wijzen (in de decoder of digicorder zelf of vanuit de router van Scarlet en Telenet) ? Of kan dit niet ?

 

Die powerline adapters heb ik ooit al eens in huis gehad (voor andere doeleinden) maar dat werkte blijkbaar niet omdat - volgens de techniekers - de ene ruimte waar ik naartoe wou en ook geen kabel kon leggen, aangesloten was op een andere zekeringenkast dan de andere ruimte. Dat is nu helaas ook het geval. De ruimte van de routers is op een kleine zekeringenkast aangesloten en de ruimte waar de decoders staan op de hoofdzekeringenkast. Dus ik vrees dat dit nu ook niet gaat werken ??

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Vanessa_DB zei:

Nu zal je je wellicht afvragen waarom in hemelsnaam twee ??

Wel, ik werk nu ook zeer regelmatig van thuis uit en mijn werkgever wou een aparte provider

Ter informatie: normaliter zorgt de werkgever voor de voorzieningen van de medewerkers die thuiswerken, zoals bijvoorbeeld dat ingelogd kan worden via VMWare Horizon Client. Dit werkt prima en eenvoudig, je hoeft aan jouw eigen aansluitingen thuis niets te wijzigen.

VMWare Horizon Client op de pc opstarten en je gaat via SafeNet MobilePASS app inlooggen (vanaf jouw smartphone).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/7/2019 om 11:47, Vanessa_DB zei:

Die powerline adapters heb ik ooit al eens in huis gehad (voor andere doeleinden) maar dat werkte blijkbaar niet omdat - volgens de techniekers - de ene ruimte waar ik naartoe wou en ook geen kabel kon leggen, aangesloten was op een andere zekeringenkast dan de andere ruimte. Dat is nu helaas ook het geval. De ruimte van de routers is op een kleine zekeringenkast aangesloten en de ruimte waar de decoders staan op de hoofdzekeringenkast. Dus ik vrees dat dit nu ook niet gaat werken ??

Dan gaat een powerline inderdaad niet werken.

Jammer maar helaas.

 

Of het lukt om de digicorder en de tv een vast ip te geven van de telenet modem, zal je moeten uitzoeken in de instellingen of de handleiding van de toestellen zelf.
Neem dan best een ip dat buiten de DHCP range ligt van de telenet router (192.168.0. ***).
Die range kan je bekijken en aanpassen via de online diensten van my telenet.

 

De scarlet decoder zou je dan een vast ip moeten geven van de scarlet router (192.168.1.***).
Ook hier zal je in de instellingen of de handleiding van het toestel moeten kijken om uit te vissen of het kan.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.