Spring naar inhoud

Guest's Foto
Welkom,
Guest
Wenst u zich te registreren?

Foto
- - - - -

PC Formatteren

• Log in om te reageren
43 reacties op dit onderwerp

#1 hannibal

hannibal

Lid

• Lid
  • PipPip
  • 27 berichten

Geplaatst 10 mei 2009 - 17:59

Hallo geachte forumers,

Ik sta op het punt om mijn PC eens te formatteren, maar het is alweer een tijdje geleden en ik twijfel aan een aantal zaken.

1)Ik zit met 2 partities C en D, beiden +-150 GB. Ik gebruik eigenlijk alleen maar die C-partitie, omdat die groot genoeg is.
Maar als je formatteert, worden dan beide partities geform. of 1 van de 2, of kan je kiezen?
Het lijkt mij dan best om ze beiden te formatteren. Moet je dan ook op beide windows installeren of gaat dat automatisch?

2)Bovendien merk ik dat er op de D-partitie een folder "documents en settings" staat die gelinkt is naar "mijn documenten" op de C.
Ik vraag mij ten 1e af waarom en welk nut dat heeft, aangezien ik daardoor ongeveer 100 GB "dubbel" heb.
Kan het kwaad om, als je de D-partitie geformatteerd hebt, om die volledig leeg te laten? Dus ook zonder "documents and settings".

Misschien nog even opmerken dat ik die partities niet zelf ingesteld heb, maar dat de PC zo uit de winkel kwam, vandaar mijn twijfels.

Hartelijk dank alvast,

Met vriendelijke groeten,

Hannibal

#2 Guest_socrates_*

Guest_socrates_*
  • Gasten

Geplaatst 10 mei 2009 - 18:11

Welke windows versie heb je
en waarom die format ?

#3 dj_ke

dj_ke

Lid

• Lid
  • PipPipPip
  • 1005 berichten

Geplaatst 10 mei 2009 - 18:16

1) Je kan kiezen welke partitie je wil formatteren, de Windows hoeft je maar op 1 schijf/partitie te installeren. De rest is gewoon een lege partitie. Hier kan je dan later nog van beslissen wat je er mee doet, vb: je documenten er op zetten ofzo.

2) Het kan zeker geen kwaad om de D-partitie leeg te maken en leeg te maken

Hier is nog een handleiding hoe je Windows XP moet installeren: http://www.pc-helpfo...ndows-xp-10419/
Sam
Heb ik u goed geholpen?? Vergeet dan de bedank-knop niet!!

#4 hannibal

hannibal

Lid

• Lid
  • PipPip
  • 27 berichten

Geplaatst 10 mei 2009 - 19:00

Welke windows versie heb je
en waarom die format ?

Windows xp
En het is hoog tijd om eens een format te doen, het is al meer dan een jaar geleden en mijn PC is al serieus vertraagd.

#5 Guest_socrates_*

Guest_socrates_*
  • Gasten

Geplaatst 10 mei 2009 - 19:10

Maak wel backups van bestanden die je niet kwijt wilt.
zoals, documenten, afbeeldingen etc.

#6 stegisoft

stegisoft

Super Moderator

• Super Moderator
  • 27444 berichten

Geplaatst 10 mei 2009 - 19:18

Dat de computer traag werkt heeft niks mee te maken hoelang geleden het is dat Windows XP is geinstalleerd is.
Zelf heb ik slechts 10 GB partitie waarop XP staat en draai zeer soepel.
Daarbij draai mijn computers 24 uur op 24 uur.
Computers die traag lopen is voor 99% zeker door teveel programma op achtergrond te laten werken, Teveel rommel en Virussen of trojanen enz.

#7 joke

joke

Lid

• Lid
  • PipPipPip
  • 251 berichten

Geplaatst 10 mei 2009 - 19:22

Windows xp
En het is hoog tijd om eens een format te doen, het is al meer dan een jaar geleden en mijn PC is al serieus vertraagd.

Hoi Hannibal,

Als je uw partitie goed formatteerd en Windows goed installeerd en vooral ook alle drivers dan heb je kans dat je terug een goed werkend systeem hebt.

Maar een Windows omgeving van een jaar of een traagwerkend systeem is nog nooit een reden geweest om je partitie te formatteren en alles opnieuw te installeren.

Heb je al iets ondernomen om je problemen op te lossen?

Je onzekerheid over de map "documents en settings" is weer wat anders. Standard zet Windows die map in de root, normaal is dat C: maar dat wil dan ook zeggen dat als je een format van C: doet dat je uw eigen documenten kwijt zijt. Daarom heeft je pc leverancier die map op de D: gezet. En ik denk niet dat die dubbel staat.

Doe de proef, maak een bestandje aan, geef dat een unieke naam en safe dat op de klassieke manier in de map Mijn Documenten. Open nu de Windows verkenner en zoek dat bestandje en kontroleer waar dat het staat. Veel kans dat je het alleen maar onder de D: terugvind.

Joke

#8 hannibal

hannibal

Lid

• Lid
  • PipPip
  • 27 berichten

Geplaatst 10 mei 2009 - 20:31

Ik wil iedereen hier nog eens bedanken voor de hulp.

@Joke, je hebt gelijk, mijn documenten stond volledig op D.:banghead: Uit gewoonte ging ik er van uit dat die op C stonden.

Nog een paar vraagjes, kun je de 2 partities in 1 sessie formatteren? Of formatteer je best eerst C + install windows xp en later de D-partitie?

En als ik het vaakst de C gebruik om documenten of games in op te slaan, is het dan interessanter om bv. windows op de D-partitie te zetten, of speelt dat geen rol?

#9 joke

joke

Lid

• Lid
  • PipPipPip
  • 251 berichten

Geplaatst 10 mei 2009 - 21:46

Hoi Hannibal,

Lees eerst de uitleg in de link die dj_ke mee gaf. Die is tamelijk volledig. Als je echt maar één partitie wil dan kan je best tijdens de installatie procedure de bestaande partities verwijderen en Windows installeren in de vrijgekomen ruimte. Je houd dan maar één partitie, namelijk de c: meer over en die beslaat dan de volledige capaciteit van je hardeschijf.

Maar denk eerst nog eens goed na voor dat je begint. Heb je alle drivers van al je hardware? En is het nodig dat je formatteerd en Windows opnieuw installeerd?

Windows opnieuw installeren om dat ook eens zelf gedaan te hebben is natuurlijk ook een goede reden. Al doende leert men natuurlijk maar denk er aan, het kan soms nogal eens tegenslaan.

Maar Windows opnieuw installeren om terug een snelle computer te hebben is wel een heel slechte reden. Dan kan je beter eerst trachten je computer terug sneller te maken.

Aan u de keuze natuurlijk.

Joke

#10 stegisoft

stegisoft

Super Moderator

• Super Moderator
  • 27444 berichten

Geplaatst 10 mei 2009 - 22:19

Persoonlijk vind ik de domste manier om documenten en andere belangrijke gegevens in C Schijf te plaatsen.
Het altijd beter om een ander Partitie gebruiken voor uw documenten.
Maak een gewoonte om uw gegevens in bijvoorbeeld D partitie te plaatsen.
Stel voor dat XP kras wat mogelijk is dan kan je gewoon XP opnieuw installeren en de gegevens van D partitie is veilig op voorwaarde dat je ook regelmatig back-up maakt.

Als je toch XP installeerd dan hoop ik dat je minimaal versie sp2 hebt liefst sp3 want daar staan veel meer drivers in en de kans op lukken veel groter is.

#11 stegisoft

stegisoft

Super Moderator

• Super Moderator
  • 27444 berichten

Geplaatst 10 mei 2009 - 22:59

Wat je ook kan doen is dit zodat je alle drivers hebt van uw pc:
Backup Software to Backup Device Drivers for free / Backup Drivers with Driver Backup Software
Na downloaden en installeren klik je op Register Later
Klik op Manage System driver
Klik op Collect All
Nu zal die de hardware zoeken.
Dan alles selecteren wat in de bovenste vak ziet.
Dan bovenaan op Backup en kies Backup seletec tot exe installer.
Dan vraag die waar die moet opslaan: kies andere partite dan C of nog liever USB-stick of iets anders.
Het zal wel even duren en telkens krijgt je een bericht en klik op OK
Blijven doen tot die helemaal klaar is.
Kijk dan in de map en dan zie je alle soorten driver staan.
Na instalatie van XP kan de onbrekende driver alsnog installeren.

#12 Guest_socrates_*

Guest_socrates_*
  • Gasten

Geplaatst 10 mei 2009 - 23:07

Persoonlijk vind ik de domste manier om documenten en andere belangrijke gegevens in C Schijf te plaatsen.

Toch zijn er mensen die leek zijn op het gebied van computers.
En dan zijn er mensen op het forum met al hun geduld en passie
die de vraagsteller een goed advies proberen te geven.
Dom is heel wat anders dan onwetenheid.:s

#13 stegisoft

stegisoft

Super Moderator

• Super Moderator
  • 27444 berichten

Geplaatst 10 mei 2009 - 23:20

Ik zei "persoonlijk vind ik domste" dus niet "het is dom".
Akkoord: ik had beter gezegd: het is beter om uw gegevens op een andere partitie te zetten dan C
Mijn verontschuldiging hiervoor.

#14 hannibal

hannibal

Lid

• Lid
  • PipPip
  • 27 berichten

Geplaatst 12 mei 2009 - 19:11

Ok, de PC is geformatteerd, windows xp service pack 3 geinstalleerd, alle noodzakelijke drivers geinstalleerd.
Alles werkt... behalve het geluid.
Mijn audio is geintegreerd in het moederbord, een gigabyte x38. De audio is van realtek HD.
Zoals gezegd, de drivers geinstalleerd, nog eens speciaal de codec van de gigabyte-site gehaald en geinstalleerd. Het symbooltje staat in mijn tray, samen met de realtek HD audio manager. Ook in apparaatbeheer staat aangegeven dat alles ok is.
Als ik muziek afspeel, begint WMP normaal af te spelen met de visuele effectjes, maar zonder geluid.
Mijn boxen zijn niet verstoken geweest, dus daar ligt het ook niet aan.

Als iemand een idee heeft hoe dit op te lossen, laat het zeker weten. In afwachting zoek ik nog wat verder.

#15 Yannick

Yannick

Ervaren Lid

• Lid
  • PipPipPip
  • 7281 berichten

Geplaatst 12 mei 2009 - 19:34

wat voor een videokaart heeft u? en welk moederbord precies?
misschien probeert de pc geluid over HDMI te sturen, had ik ook, uitgeschakeld in apparaatbeheer en daar was het geluid weer normaal!

#16 hannibal

hannibal

Lid

• Lid
  • PipPip
  • 27 berichten

Geplaatst 12 mei 2009 - 19:41

wat voor een videokaart heeft u? en welk moederbord precies?
misschien probeert de pc geluid over HDMI te sturen, had ik ook, uitgeschakeld in apparaatbeheer en daar was het geluid weer normaal!

Videokaart= NVidia GT 8800
Moederbord= gigabyte X38-DS5

Kan je iets specifieker zijn ivm HDMI? Ik zie daar niks van staan in apparaatbeheer. Wat is dat juist?

#17 hannibal

hannibal

Lid

• Lid
  • PipPip
  • 27 berichten

Geplaatst 13 mei 2009 - 20:09

Nog steeds geen audio, help please!:bawling:

#18 stegisoft

stegisoft

Super Moderator

• Super Moderator
  • 27444 berichten

Geplaatst 13 mei 2009 - 22:40

Als geluid van moederbord is dan moet je meestal ook geluid installeren.
Je hebt normaal gezien een cd-rom ontvangen van de moederbord.
Start de cd-rom en meestal staat er duidelijk hoe je geluid moet installeren.

#19 stegisoft

stegisoft

Super Moderator

• Super Moderator
  • 27444 berichten

Geplaatst 13 mei 2009 - 22:52

Hier vindt je alle driver die je nodig hebt voor uw moederbord.
Opgelet: juiste windows nemen!!!!!
Onderstaande is van XP
GIGABYTE - Support&Download - Motherboard - Driver - GA-X38-DS5

#20 hannibal

hannibal

Lid

• Lid
  • PipPip
  • 27 berichten

Geplaatst 14 mei 2009 - 19:17

Ok, audio is in orde, met een special thanks to Stegisoft.
Ik moest gewoon de stekker eens in en uit trekken om het te "activeren".

Nu nog 2 kleine probleempjes:
1) Ik krijg mijn beeld niet scherper. De tekst, bv. op deze site, staat nogal flou. De kleuren zijn wel in orde. Zou het kunnen dat er bv. te weinig lettertypes geinstalleerd zijn of ligt het aan videokaart instellingen? Heb Nvidia gt 8800

2)Nog een onnozelheidje: bij de snelkoppelingen op mijn desktop blijft de uitgang *.url zichtbaar, ondanks dat "bekende uitgangen verbergen" aangeduid is in mapopties. Ik kan de naam ook niet veranderen en .url verwijderen want dan herkent hij het niet meer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers

Over ons

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!