Ga naar inhoud

Menu appart


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo,

heb net het laaste stuk van een html/css cursus gelezen en ik ben er bijna klaar voor :-D

heb alleen nog een vraagje...

hoe zet ik het menu appart, in een appart document.

Want het menu kan achteraf snel kunnen worden aangepast. En om te vermijden dat dit op ALLE pagina's opnieuw moet gedaan worden, zou het menu op een afzonderlijke pagina moeten komen.

in php zou dit gemakkelijk kunnen. Maar kan dit met html? (de php cursus moet ik nog lezen, maar even bekomen van de html :-) )

php kan in html dacht ik, maar ik wil het menu zelf van html maken en de rest van de site ook.

Dus het moet echt html invoegen in html.

Kan dat? zo ja: hoe?

zo nee: hoe kan het dan wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Je hebt hier 2 oplossing voor. Ofwel maak je een template aan ofwel maak je gebruik van een library item. Voor meer uitleg :

Template : http://www.webtutorials.be/2007/09/15/template-aanmaken-binnen-dreamweaver/

Library item : http://www.webtutorials.be/2007/10/27/library-item-dreamweaver/

Lees ze eens beide door zou ik zeggen dan weet je welke je het beste uitkomt. Bij vragen hoor ik het wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

thx cicco!

die library item lijkt me wel interessant.

edit:

euhm, toch nog een vraagje :-)

ik gebruik dreamweaver eigenlijk niet.

Ik dacht men site te maken in kladblok.

heb even gezocht, maar ik vind niet veel over library items...

hoe werkt zoiets?

is dat gewoon html opslaan als (bijvoorbeeld) menu.lbi

en hoe insert ik dat dan in mijn andere pagina's?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was even aan het testen, en ik ben op iets uitgekomen...

is dit betrouwbaar/doenbaar of gewoon dik verkeerd?

als je je menu maakt in menu.html

en dan in je gewoon document even met php code invoegt en dan verder gaat met html

dus:

<html>
<head>
<title>Testbestand</title>
</head>

<body>
//hier html

<?php
include("menu.html");
?> 

//hier html
</body>
</html>

dus gewoon simpel even php er tussen gooien.

het werkt percies toch,

check: http://kktuners.kk.funpic.org

daar heb je het menu in menu.html

en dat wordt dan even ingevoegd in pagina.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, dan ga ik het zo doen, lijkt me gemakkelijker voor mij.

ik heb wel dreamweaver en frontpage. frontpage heb ik vroeger wel eens gebruikt. dreamweaver gebruik ik nu enkel voor de tpl en php bestanden van men phpbb forum te openen. Maar voor de rest eigenlijk.

Heb de voorbije dagen een cursus html gelezen, dus ik ga nu voledig voor kladblok :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was even aan het testen, en ik ben op iets uitgekomen...

is dit betrouwbaar/doenbaar of gewoon dik verkeerd?

als je je menu maakt in menu.html

en dan in je gewoon document even met php code invoegt en dan verder gaat met html

dus:

<html>
<head>
<title>Testbestand</title>
</head>

<body>
//hier html

<?php
include("menu.html");
?> 

//hier html
</body>
</html>

dus gewoon simpel even php er tussen gooien.

het werkt percies toch,

check: http://kktuners.kk.funpic.org

daar heb je het menu in menu.html

en dat wordt dan even ingevoegd in pagina.html

het nadeel met dit is dat je dit weer op alle pagina's moet zetten. en je moet het in een .php bestandje zetten omdat je php gebruikt. en aangezien hij het in html wilt zetten en niet overal zijn menu moet neerzetten lijkt mij het verstandigst om frames te maken.

je maakt een pagina (index.html) waarin 2 frames zitten.

<html>
<head>
<title>Titel van je pagina</title>
</head>
<frameset rows="*" framespacing="0" frameborder="no" border="0">
 <frameset cols="235,*" framespacing="0" frameborder="no" border="0">
 <frame src="menu.html" name="leftFrame" scrolling="No" noresize="noresize" id="leftFrame" title="menu" />
 <frame src="main.htm" name="mainFrame" id="mainFrame" title="mainFrame" />
</frameset>
</frameset>
<body>
</body>
<noframes>
</html>

hier zie je menu.html en main.html

menu.html (pagina) is je menutje dat opend in het linkerframe van ongeveer 5 cm breedt (dit is aan te passen door <frameset cols="235,*" te verhogen of te verlagen)

en main.html dat is de pagina die opend in het rechterframe.

dus dit bovenste moet je opslaan in index.html en dan 2 nieuwe pagina's aanmaken.

eentje met het menu die noem je menu.html

en eentje met de tekst die je moet zien als men op je pagina komt (wat aan de rechterkant komt te staan) die noem je main.html

je kunt ze ook andere benamingen geven maar dan moet je het in je index.html bestand wel aanpassen.

dan is er nog een manier:

eerst een index maken met 1 frame erin.

<html>
<head>
<title>Titel van je pagina</title>
</head>
<frameset rows=\"*\" framespacing=\"0\" frameborder=\"no\" border=\"0\">
 <frameset cols=\"*,*\" framespacing=\"0\" frameborder=\"no\" border=\"0\">
 <frame src=\"main.htm\" name=\"mainFrame\" id=\"mainFrame\" title=\"mainFrame\" />
</frameset>
</frameset>
<body>
<?php
include("menu.html");
?> 
</body>
<noframes>
</html>

ik dacht dat dit de goede code was :mrgreen:

bovenstaande code opslaan als index.php

dan moet je het menu.html bestandje opslaan in de map waar ook het index.php bestandje staat en nu zit als ik het goed heb het menu aan de linkerkant van de pagina en hoef je dit nooit mee opnieuw te typen. zolang je maar in dit frame blijft.

in het frame blijven is makkelijk. wil je iets hebben dat in de mainFrame opend? (dus main.html) dan moet je als target het volgende neerzetten: target="mainFrame"

dus wil je een linkje openen in het mainFrame voeg je dit als code in (in het menu)

<a href="het adres.html" target="mainFrame">de tekst</a>

ik hoop dat je een beetje bent geholpen hiermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een verouderde methode maar je kan dit gebruiken. Ikzelf ben niet gek van frames en gebruik dit nooit... alleen al omdat het zeer slecht is voor de zoekmachines.

In een template moet je je menu ook maar éénmaal zetten en is veel gemakkelijker qua onderhoud achteraf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gebruik van iframes wordt afgeraden

zo ook dat van tabellen, daarom gebruiken ik div's :-)

mommenteer probeer ik een redelijk simpele site te maken in html, achteraf kan ik nog verder gaan met php. Bij php is het denk ik veel simpeler om met templates te werken.

over dat menu.? html of php

ik was aan het twijfelen. Het menu is gemaakt uit html, er staan div's in, ul en li. Dus er staat geen php is. Moet ik het dan ook opslaan aan .php?

en nog even iets anders. Ik heb men css ook apart gezet, moet ik die opslaan als style.html of style.css? en ik heb die ook ingevoegd met die php functie. Is dat nodig en goed? :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.