Ga naar inhoud

Windows tweaken voor gebruik van een SSD.


Jean-Pierre

Aanbevolen berichten

Kijk ik net hier :o heel wat reacties :D

Het uitschakelen van Superfetch vertraagd aanzienlijk want dan worden de meeste gebruikt programma niet in de geheugen geladen en dus start het veel trager.

Bij een traditionele HD is dit zeker waar maar door de geringe toegangstijd bij een SSD leveren net de vele schrijf en lees acties een vertraging op.

Enkel Windows 7 kan fatsoenlijk met een ssd omgaan, de vorige Windows-versies daar moet je alles nog handmatig voor instellen denk ik.

Windows 7 heeft idd alles in huis om goed met een SSD om te gaan, denk dan maar aan alligment van je SSD, TRIM functie enz....

Bij Windows Vista is de alligment van je SSD standaard ook in orde maar verder is Vista helemaal niet geoptimaliseerd voor het gebruik van een SSD en zul je diverse tips en tweaks naderhand moeten doen.

Zoals jullie allemaal wel weten is de alligment van een SSD bij gebruik van Windows XP verre van optimaal waardoor je een deel van de snelheid van je SSD inboet tot stotteringen aan toe.

Net zoals pagefile.sys kan je het perfect zonder maar tot je een probleem hebt dan zit je wel in de problemen.

Dat is deels ook afhankelijk van de hoeveelheid geheugen die je tot je beschikking hebt.

Draai op één pc zonder page file > tot nog toe zonder problemen.

Maar er zijn programma's die niet goed functioneren als er geen page file aanwezig is.

Op men 2de pc heb ik een page file van 200 MB

post-24526-1417704713,5952_thumb.png

Hiermee kun je zelf gaan experimenteren en doordat er problemen kunnen ontstaan als je page file helemaal uitschakelt heb ik dit ook bewust niet meegenomen in de tut.

Ook je SSD klaar maken voor een herinstallatie van je besturingssysteem, daar bestaan veel mis verstanden over maar als er interesse voor is kan ik daar de eerstvolgende weken een tutorial over maken.

aangepast door Dasle
update afbeelding
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Start nu internet explorer en als je minder dan 0.1 seconde internet (draadloos) hebt dan heeft het zin anders niet.

Ben benieuwd waar je deze info vandaan hebt, I.E opstarten tot de tijd dat je op het net zit in 0.1 sec is onmogelijk.

Als je het dan al draadloos wil zijn je internetverbinding, router en of modem eveneens factoren die je snelheid beïnvloeden.

Heb wat browsertests voor je opgezocht

internet-browser-review.toptenreviews.com/

lifehacker.com/beta-browser-speed-tests-which-is-fastest

tomshardware.com/reviews/opera-10.60-internet-explorer-9-safari-5,2680-3.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jean-Pierre, complimenten voor de zeer goede handleiding.

Echter één opmerking. Jij plaatst ter verduidelijking een groot aantal screenshots. Dat is bijzonder prettig en maakt het voor lezers zeer gemakkelijk om zaken aan te passen. Helaas is het zo dat Windows besturingssystemen en in dit geval Windows 7 met meerdere versies op de markt komt. Daarom kan een screenshot afwijken van het getoonde. Dit kan soms vervelend zijn omdat de lezer het getoonde item niet aantreft of andere items aantreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jean-Pierre, complimenten voor de zeer goede handleiding.

Echter één opmerking. Jij plaatst ter verduidelijking een groot aantal screenshots. Dat is bijzonder prettig en maakt het voor lezers zeer gemakkelijk om zaken aan te passen. Helaas is het zo dat Windows besturingssystemen en in dit geval Windows 7 met meerdere versies op de markt komt. Daarom kan een screenshot afwijken van het getoonde. Dit kan soms vervelend zijn omdat de lezer het getoonde item niet aantreft of andere items aantreft.

Allereerst valt alle eer Dasle ten goed hoor daar hij deze handleiding heeft geschreven.

Een eventueel voorbeeld van de verschillende schermen in de verschillende windows 7 versie's mag altijd gepost worden en indien nodig dan passen we graag de afbeeldingen aan indien mogelijk.:top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dan Dasle alle complimenten voor de handleiding.

Welke schermen zijn dan verschillend afhankelijk van je windows 7 versie?

Dat is in het algemeen niet te zeggen. Sinds november heb ik een nieuwe pc met W7 Ultimate en dan legde ik een probleem voor op verschillende fora. Dan voerde ik alles stap voor stap uit wat er geschreven werd. Echter beide partijen dachten op een gegeven moment, is die ander nou zo dom dat die dat niet begrijpt! Beide partijen waren gefrusteerd. Dan kom je op een gegeven moment tot de conclusie dat bepaalde opties bij mij ontbraken of weer andere aanwezig waren bij de ander. Het bewijs is dan een screenshot. Bijzonder vervelende situaties.

Het gaat mij niet om het feit dat je dan maar alle screenshots moet gaan plaatsen maar om het feit dat je je er van bewust bent.

Was deze al bekend?

Intel Solid State Drive Toolbox

aangepast door De Hulk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi De Hulk,

Helaas is het zo dat Windows besturingssystemen en in dit geval Windows 7 met meerdere versies op de markt komt. Daarom kan een screenshot afwijken van het getoonde.

Ik kan je verzekeren dat je alle mogelijke instellingen wel of niet toegelicht door een screenshot in de handleiding ook terug vind in de diverse Windows 7 versies.

Ik werk veel met screenshots daar dit veelal meer verduidelijkt dan vele bladzijden met tekst.

Daarom kan een screenshot afwijken van het getoonde. Dit kan soms vervelend zijn omdat de lezer het getoonde item niet aantreft of andere items aantreft.

Ja idd door de verschillen tussen de diverse Windows 7 versies is het toch wel belangrijk naargelang het probleem waar het over gaat, te weten welke versie de TS gebruikt, en voor een handleiding is het dan belangrijk dat dit vermeld wordt waar nodig.

Iemand die een handleiding maakt hoort toch wel te weten waar hij het over heeft, al dan niet uit eigen ervaring.

Verder heb ik hier een algemene handleiding voor Windows 7 proberen neer te zetten voor de meest gebruikte SSD's.

Je kan nog verder gaan maar dan gaat de gebruikte hardware wel een rol spelen en dient men meestal per geval te bekijken wat de eventuele mogelijkheden of beperkingen zijn.

Sinds november heb ik een nieuwe pc met W7 Ultimate en dan legde ik een probleem voor op verschillende fora. Dan voerde ik alles stap voor stap uit wat er geschreven werd. Echter beide partijen dachten op een gegeven moment, is die ander nou zo dom dat die dat niet begrijpt! Beide partijen waren gefrusteerd. Dan kom je op een gegeven moment tot de conclusie dat bepaalde opties bij mij ontbraken of weer andere aanwezig waren bij de ander. Het bewijs is dan een screenshot. Bijzonder vervelende situaties.

'Dom' kan misschien gedacht worden door beide partijen maar ik zeg dan liever onwetend.

Vaak zie je bij een probleem "Ik gebruik Windows 7", het lijkt me niet meer dan logisch dat de doorsnee gebruiker van Windows 7 niet de verschillen in opties en functies kent tussen de verschillende Windows versies en zal hier ook nooit bij stil gestaan hebben.

Voor veel problemen zal het uiteraard niet uit maken welke versie je gebruikt maar in andere gevallen zal het net wel uitmaken.

aangepast door Dasle
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Goedemiddag,

Ik schaf van de week de vertex 3 aan.

En heb deze link van een mede forum lid gekregen, alles is zeer duidelijk en helder omschreven.

Echter heb ik er nog geen beeld bij, waarom doe je een bepaalde stap, en wat voor een effect heeft dat?

Daarnaast moet ik ook nog iets op AHCI zetten ofzo, echter heb geen idee wat de precieze stappen zijn.

Ik wil windows schoon installeren op mijn ssd kaart, die is trouwens 120 gig.

Moet ik dit voor de tijd op AHCI zetten, en wat, en waar moet dat.

Misschien dat iemand mij hier mee kan helpen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.