Ga naar inhoud

Blijkbaar schalen mijn frames zich ... dit is NIET mijn bedoeling, wie weet raad?


Aanbevolen berichten

Ik zocht naar een forum waar ik mijn vraag kon neerzetten, ik hoop dat ik dit nu in het juiste onderdeel doe, iets van dreamweaver vond ik niet direct, maar het heeft in feite met dreiamweaver EN websites te maken, ... Ik leg het graag eventjes uit;

[h=2]Mijn frames worden geschaald, dat wil ik niet, hulp is welkom! dank u[/h]

Ik heb een problem bij het werken met frames, … ik werk al zolang met dreamweaver en frames. Voor een nieuw siteproject tekende ik alles uit op papier, … De site zou opnieuw bestaan uit tal van frames. Echter ontdekte ik nu dat frames (de frameset in zijn geheel) blijkbaar steeds in zijn geheel op het scherm geplaatst wordt als ik het ontwerp bezoek op het internet. Ik probeer even te schetsen wat ik juist bedoel:

Aan de hand van bijgevoegd screenshot (kijk hiervoor op
) maak ik graag even duidelijk hoe ik mijn ontwerp maakte (en instelde dus). In de hoop dat dit veel duidelijk maakt voor de kenners onder u. In totaal kom ik dus neer op een totale hoogte van 760 pixels en een breedte van 900pixels – uiteraard de relatieve frames, links, rechts, boven en onder niet meegeteld, zij dienen om de breedte en hoogte van het scherm te vullen indien daar plaats vrij zou zijn – doordat een bezoeker bvb een schermresolutie zou gebruiken die te hoog zou liggen).

In theorie zou een schermresolutie van 1024*768 dus voldoende moeten zijn, maar uiteraard zitten in het scherm nog je adresbalk, statusbalk eventueel, etc, … dus een iets hogere resolutie is welkom.

Nu kom ik tot de ontdekking dat mijn ontwerp (ik heb dus voor de duidelijkheid gewerkt met kleurvlakken om alle frames duidelijk van mekaar te scheiden, gewoon voor het zicht) dat mijn frameset altijd geheel op het scherm komt te staan, er wordt dus blijkbaar geen rekening gehouden met mijn instellingen, van hoogtes vooral. Het fhoofd frame en de twee frames links en rechts ernaast steldee ik nochtans in op 600px hoog, maar als mijn schermresolutie niet voldoende hoog is, past hij de hele frameset (blijkbaar automatisch?) aan, alles wordt blijkbaar proportioneel geschaald. Zo werd bij mij met een schermresolutie van 1280*720px mijn fbanner weergegeven in een hoogte van 78px ipv de door mij ingestelde 100px.

Mijn fhoofd was helemaal geen 600px hoog (uiteraard en logisch, de frelboven en frelonder werden niet eens weergegeven, dat kan ik nog begrijpen), maar ik wil eigenlijlk bekomen dat alle frames werkelijk zo hoog worden weergegeven op het computerscherm zoals ik ze heb ingesteld! Nu vraag ik mij af of dit eigenlijk wel mogelijk is of niet? Dat de bezoeker die een te lage resolutie (in de hoogte) heeft, bijvoorbeeld geen proportionele schaling krijgt van de site, maar dat die eventueel gewoon door een standaard scroll op het scherm (helemaal rechts in beeld dus, gewoon verder kan scrollen naar beneden, …) Dit lijkt me niet te lukken. Is dit het nadeel van frames misschien? Ik vind het eigenlijk enorm frustrerend.

Ik heb ook mijn ontwerp even geupload zodat jullie dit eens kunnen bekijken, testen (met verschillende schermresoluties), eventueel de broncode kunnen bekijken, …hierbij het url adres:
je zal merken dat als je schermresolutie niet voldoende hoog is dat het geheel bij mekaar gedrukt wordt. Ik meld graag ook even dat ik gebruik maak van Internet Explorer, geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben.

Ik geraak er na dagen ploeteren zelf niet uit, …

Ik heb trouwens ook geen enkel idee hoe ik mijn site eventueel anders zou kunnen maken, heb geen kennis van php en vul mijn site graag altijd in met mijn eigen grafische dingeen.

Heb wel al gelezen over het gebruik van containers ofzoiets, maar dat is volgens mij ook allemaal php. De bedoeling is in feite heel eenvoudig, in flinks en fboven komen in principe menu items, die dan zelf worden gelinkt naar mijn fhoofd om daar weergegeven te worden, … Ik gebruikte ook enkel bij mijn fhoofd de optie scroll default (bij alle andere frames no scroll en no borders).

Is er iemand die mijn probleem begrijpt, er raad mee weet, het eventueel kan oplossen, …?

Ik dank jullie allemaal van harte voor jullie meedenken.

Indien u eventueel vragen ehbt of het probleem niet goed begrijpt, laat het even weten dan probeer ik het anders uit te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@ Stegisoft:

Hartelijk dank voor uw reactie. Er is dus helaas niets aan te verhelpen volgens u? Wat een tegenvaller van formaat voor mij. Ik was net aan een website project gestart dat al langer in mijn hoofd zit. Gelukkig is dit iets wat ik in mijn vrije tijd kan doen, het is dus zonder druk achter de deur van het moet morgen klaar zijn.

Kan je me eventueel wat extra vertellen over die div's? Hoet dat in zijn werk gaat, ik gebruik dreamwaver 8, ... Is er misschien online een cursus te vinden daaromtrent, ...?

Kunnen divs ingesteld worden zoals frames bvb, van ik zet in die div een soort van menu en als men daarop een item klikt kan ik ervoor zorgen dat de info die men vraagt in een andere div geladen wordt?

Het lijkt voor mij nu een grote stap, maar als het echt niet kan met frames, zal ik wel moeten veranderen lijkt me, ...

Dank alvast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met DIV kan je precies maken zoals de afbeelding voorbeeld die je had vermeldt.

Alleen leert je DIV niet in een twee drie.

Hier hebt je velen voorbeelden die je als handleiding kan gebruiken.

Het is inderdaad een grote stap maar ik ben ook begonnen met frames.

Nu met DIV en CSS

Ik heb nog een extra iets.

index7.zip

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens ergens op het forum ook nog een uitleg gegeven over DIV's en een klein stukje PHP code wat je alleen maar in je broncode moet plaatsen.

Je maakt een menu.html pagina met alle menuknoppen. Aan de hand van de url (bijvoorbeeld index.php?p=menu1) wordt de juiste pagina opgevraagd.

In het volgende topic ga ik daar verder op in hoe je in de DIV waar de inhoud in komt te staan de juiste inhoud kunt weergeven met behulp van een heel klein stukje PHP code.

Wat stegisoft ook zei. Frames zijn ouderwets. Het wordt tegenwoordig bijna niet meer ondersteund. Google kan de inhoud van de frames ook niet uitlezen. Wanneer een pagina bezocht wordt die frames bevat door een google bot leest google hier gewoon overheen. Het enige wat google leest is je code van je index.html. Dus de '<frameset rows="*">' etc.

Het voordeel met DIV's is ook dat DIV's voor opmaak gemaakt zijn. Aan de hand van een CSS (Stylesheet) kun je een opmaak aan de div's geven.

Het beste is ook om websites te leren maken door gewoon de code te leren. Je weet dan zeker wat je typt ook echt goed is, en dat er geen andere troep tussen staat die de software er zelf bij zet. Macromedia zet gelukkig niet zo heel veel troep erbij, maar vaak staan er wel veel nutteloze dingen tussen. Frontpage bijvoorbeeld zet er heel erg veel troep bij in de broncode, dit maakt het voor google ook moeilijker en er is een optie dat jouw website door zoiets van internet gehaald wordt.

En misschien nog een tip:

Als je website's maakt voor zogenaamde klanten, is het misschien slimmer om een design bureau in te schakelen. Deze kunnen soms voor goedkoop een design voor je maken waar jij dan weer de inhoud van de website op maat voor maakt.

Groeten,

Leroy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leroyn, dank voor je bijdrage, ...

Zoals ik al zei in mijn eerste post van dit topic is php code me onbekend, ...

Ik lees uw post en u vermeld dat er in elke file bvb een klein stukje php code vermeld kan worden waardoor alles zoveel eenvoudiger zou zijn - worden. (is dit altijd een zelfde stukje php aub? Standaard dus?).

Waar kan ik uw topics die u hierboven aanhaalt eventueel terugvinden?

Ik heb vroeger wel html geleerd, een beetje zelfstudie, maar gebruik zelf vooral vaak dreamweaver omdat ik die wysiwyg modus toch redleijk interessant vind.

Momenteel zie ik nog even het bos niet door de bomen, ... hoe ik eraan moet beginnen. Het begint me alvast wel meer en meer te interesseren die diV toepassing, maar zoals gezegd, als ik een document (een nieuw) open, weet ik niet hoe eraan te starten.

Ik zoek dus ergens een aanknooppunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow, ik ben inderdaad vergeten om het topic erbij te vermelden. Het is volgend topic: http://www.pc-helpforum.be/f129/iframes-combinatie-met-tabellen-23734/

Er is eigenlijk wel een knoop aan te geven.

je eerste stap die je nu maakt is framesets en frames aanmaken. Dit vervang je door DIV's.

Je krijgt dus kaders.

Wanneer je die kaders hebt gemaakt, ga je er kleur aan geven of een mooie rand. (dit kan weer met CSS)

Eigenlijk is CSS niets anders dan

<a href="#" style="background:#000000">link</a>

Alleen dan stop je de style tag in een ander bestandje.

Stel dat ALLE linkjes op je website een bepaalde kleur moeten hebben bijvoorbeeld zwart.

in je css kun je dan hetvolgende zetten:

a{
    color:#000000;
}

nu hebben alle linkjes (a-tag) de kleur zwart gekregen in plaats van de standaard blauw. En dit kun je ook toepassen op DIV's.

De WYSIWYG moet je even totaal vergeten, als je goed website's wilt maken, moet je echt de code kennen.

Een goeie website waar ik html heb geleerd is Handleiding HTML - De Nederlandse informatiebron op het gebied van HTML en CSS

Daar is alles op terug te vinden wat wat nou precies doet.

En wat betreft mijn stukje php code. Nee, het is net andersom.

De pagina's waar de inhoud in komt te staan die zijn gewoon html (die kun je desnoods met je WYSIWYG editor maken). Alleen je index.html (in mijn geval dan index.php) daar komt een stukje php code in te staan.

In princiepe blijf je altijd op de index.php pagina en ga je nooit naar bijvoorbeeld pagina1.html. Deze wordt namelijk in de "achtergrond" ingeladen en wordt in de index.php pagina erbij gezet.

een voordeel hier bij is dat je maar 1 keer je stijl moet aanpassen, en het is overal gelijk aangepast.

Kijk even naar het topic wat ik hier boven erbij heb gezet, en ik denk dat al een heel stuk duidelijk wordt.

Groeten,

Leroy

Link naar reactie
Delen op andere sites

tnx Leroy, ik ga dat zeker eens overlopen, ...

Ook van Stegisoft, heb ik die index7 file eens bekeken en in mijn dreamweaver ingehaald, ben daar naar de codes gaan kijken en het begint me nog meer te interesseren! Super! Ik heb al zaken kunnen verplaatsen etc, ... Enkel ben ik nog op zoek naar een overzicht van de html5 taal, is daar veel van te vinden op het internet zelf (liefst van al in het Nederlands dan nog, of toch een bondige verzameling van de belangrijkste tags etc? Stegisoft, kan je me daar evt bij helpen aub?

Ik denk dat ik met de info van jullie twee (Leroy en Stegisoft) al heel wat informatie en kennis zal kunnen vergaren, ...) Super bedankt alvast tot op heden!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.