Ga naar inhoud

Onbekend Netwerk - geen internet meer enkel lokaal


Egnal

Aanbevolen berichten

Het is veiliger om voor gewoon dag aan dag werk met een gewoon user account te werken.

Een programma "erft" de rechten van de gebruiker. Als het een kwaadaardig programma is kan het minder schade aanrichten als het geen administrator rechten heeft.

Een voorbeeld : een bestand kan beshermd zijn zodat alleen een bepaalde gebruiker het kan verwijderen bijvoorbeeld.

Een adminstrator heeft die rechten op alle bestanden. (Het is iets complexer, maar u begrijpt de bedoeling).

Een gewone gebruiker kan ook geen systeem instellingen wijzigen of programma's installeren.

Dus op die manier beschermd u zich ook tegen het installeren van een bijvoorbeeld een virus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat het Telenet modem betreft kan ik u denkelijk wel geruststellen. Het is inderdaad zo dat de instellingen via de website van telenet moeten gebeuren, maar in de praktijk hoeft 90 % van de gebruikers dit maar één keer te doen. De instelmogelijkheden zijn inderdaad beperkter dan bij een aparte router, maar dat is in de meeste gevallen eerder een voordeel dan een nadeel, de meeste eindgebruikers gebruiken de geavanceerde mogelijkheden van hun routers nooit omdat ze slechts in zéér zeldzame gevallen nodig zijn.

Ik heb privé zelf een dergelijk modem en ik heb toch een vrij uitgebreid netwerk in huis. Ik heb eigenlijk nog nooit bij een particulier een probleem hiermee tegengekomen. Enige uitzondering kunnen sommige alarmcentrales of camera bewakings toepasssingen zijn, maar zelfs die zijn gewoonlijk wel op te lossen.

Wat de prijs betreft moet u uiteraard zelf de rekening maken en u goed informeren bijTelenet, de aanbiedingen veranderen heel frequent. Het is mogelijk dat u een installatiekost moet betalen, maar die is met 50 € quasi gelijk aan de prijs van een router (en die moet ook door iemand geïnstalleerd worden waarschijnlijk).

Tenslotte, het is niet de bedoeling om paniek te zaaien maar internet heeft toch héél reeële risico's, die echter mits een paar basis voorzorgen sterk te beperken zijn. Het is zoals met veel dingen in het leven, u laat waarschijnlijk uw voordeur ook niet altijd open staan, en u kijkt waarschijnlijk ook wel eerst even rond voor u de straat oversteekt. Je moet de problemen ook niet gaan zoeken tenslotte.

Ik heb vandaag eens met telenet gebeld ivm overschakeling op fibernet. De mijnheer aan de telefoon vertelde me dat de installateur dus een nieuwe modem (met wifi) zou plaatsen. Ik vroeg hem naar het bereik aangezien deze modem in de garage komt. Dat zou geen enkel probleem zijn werd me verteld. voor mij dus ok. Na enige discussie over de voorwaarden heb ik dan ingestemd. Vrijdag komen ze nieuwe modem plaatsen.

Mag ik vragen of u deze modem ook draadloos gebruikt ? hoe zit het met uw bereik/verbinding? en hoever bent u er dan van verwijderd?

Kan u misschien ook vertellen welke type modem u heeft?(ook via telenet?)

Dit lijkt me voor mij de beste oplossing zodat ik een veilig netwerk bekom en hopelijk geen problemen meer krijg in de toekomst (zie starterpost)

aangepast door Egnal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook recent een nieuwe modem laten plaatsen (fibernet 40).

gebruik hem ook draadloos, zonder moeite verbinding tot buiten en op het eerste verdiep.

Maar je bereik hangt af van diverse (omgevings) factoren, het draadloos bereik zal dus niet bij iedereen het zelfde zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat uw huidig modem ook in de garage staat ?

En er dus bestaande kabels zijn naar waar uw PC's staan ?

In dat geval is er geen probleem, het nieuwe modem vervangt gewoon de motorola.

Ik heb inderdaad ook zo'n modem. Het bereik is groter dan mijn vorige router. Ik woon op een appartement, het modem staat ongeveer 15 meter van waar ik momenteel zit, en er staan drie betonnen muren tussen. Ik heb hier regelmatig problemen met radio verbindingen aangezien het gewapend beton sterk stoort. Mijn GSM werkt hier moeilijk hoewel ik de zendmasten zie staan. Het draadloos internet echter werkt perfect. Dus de telenet modem is zeker niet slechter dan een andere.

Radio verbindingen zijn echter altijd onvoorspelbaar, elke situatie is anders. In uw geval hoeft u zich geen zorgen te meken, want in het allerslechtste geval kunt u uw draadloos accespunt nog altijd op het Telenet modem aansluiten.

Ik denk dat u zich dus geen zorgen hoeft te maken ...

Moest u toch nog vragen of moeilijkheden hebben, post dan gerust hier, ik hou deze topic in het oog.

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdag is de telenet-installateur langsgekomen. Nieuwe modem werd geplaatst (type ken ik niet, staat ook niet op modem vermeld).

De installatie duurde slechts een 15-tal minuten. Alles is prima verlopen (en meer nog, volledig kosteloos ;-) )

Het acces-point heb ik niet meer aangesloten aangezien de verbinding voor laptop momenteel goed genoeg zijn.

De snelheidstest(www.speedtest.telenet.be) geven een goed resultaat voor beide pc's, zowel de vaste pc als laptop:

voor vaste pc:

Download Speed: 47678 kbps (5959.8 KB/sec transfer rate)

Upload Speed: 2332 kbps (291.5 KB/sec transfer rate)

Latency: 5 ms

Voor laptop (draadloos):

test 1 vanuit bureau:

Download Speed: 37283 kbps (4660.4 KB/sec transfer rate)

Upload Speed: 2310 kbps (288.8 KB/sec transfer rate)

Latency: 16 ms

test 2 vanuit woonkamer:

Download Speed: 35174 kbps (4396.8 KB/sec transfer rate)

Upload Speed: 2324 kbps (290.5 KB/sec transfer rate)

Latency: 19 ms

test 3 vanuit bovenverdieping (verste punt):

Download Speed: 21276 kbps (2659.5 KB/sec transfer rate)

Upload Speed: 2268 kbps (283.5 KB/sec transfer rate)

Latency: 18 ms

(ik moet er wel bijzeggen dat vanuit bovenverdieping de snelheden verschillen van kamer tot kamer maar dit is niet zo erg aangezien we laptop hier nooit gebruiken)

Zelfs de nintendo WII van mijn dochter heb ik kunnen verbinden met het internet(draadloos), iets wat voordien (bij oude installatie) maar niet wilde lukken.

Enkel haar nintendo DS kan ik niet verbinden, is ergens een probleem aangezien de DS enkel met WEP beveiliging werkt of zoiets.

Ook het netwerk werkt goed (werkte zelfs al direct nadat installateur weg was, heb niets meer moeten veranderen)

Nu had ik toch nog een paar vraagjes:

1) Bij de instellingen (firewall) van de draadloze verbinding (mijn telenet) staat UPnP op "niet actief" moet dit zo staat, en waarom dient dit juist?

2) Kan ik de switch (d-link) van de oude installatie nog ergens voor gebruiken of is deze voor de vuilbak ???

3) kan ik het acces-point van de oude installatie gebruiken om de huidige draadloze verbinding te versterken, of kan dit enkel gebruikt worden als het ingesteld wordt als een nieuwe verbinding?

4) Is het mogelijk om toch nog een nintendo DS online te krijgen zonder het beveiligingsprotocol naar WEP te wijzigen ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

1) UpNp staat voor Universal Plug and Play :-). Het is een systeem waardoor bepaalde hardware samen kan werken zonder dat u speciale configuraties hoeft te doen. Het laat met andere woorden toe dat andere toestellen in het netwerk de router herkennen, zonder dat u dat moet specifieren. Zolang u het niet nodig heeft mag het blijven afstaan.

2) Een switch is eigenlijk niet meer dan een netwerkverdeeldoos, zoals u een verdeeldoos met meerdere stopcontacten aansluit om meer toestellen te kunnen voorzien van electriciteit. Weggooien zou ik dus niet doen, hij kan nog van pas komen in de toekomst.

3) U kunt het AP in uw nieuwe netwerk opnemen om bijvoorbeeld het bereik te vergroten. U sluit dan het AP met een kabel aan op de Telenet router en installeert het op bijvoorbeeld op de bovenverdieping. Op die manier wordt het een verlengpunt van de Telenet router. Het snelheid van het AP is lager dan die van de Telenetrouter, maar door het sterkere signaal zou dit gecompenseerd kunnen worden.

4) Het is normaal gezien mogelijk om de nintendo ds op het internet te krijgen. U zou het kunnen doen door het D-Link acces punt te gebruiken om alleen de nintendo toe te laten. Op die manier kan u WEP beveiliging gebruiken voor slecht één toestel, terwijl de anderen het veiligere WPA/WPA2 gebruiken. Theoretisch is dit een verzwakking van uw beveiliging maar het kan wel zo gedaan worden dat het risico miniem blijft. (We moeten nu ook niet te paranoide worden :-) ).

Het vraagt wel wat configuratie maar als u wenst werk ik het wel eens voor u uit. U zult eventueel een extra kabel moeten voorzien naargelang waar u het AP plaatst, of u kunt de switch gebruiken of een combinatie. De rest is configuratie van het AP en de nintendo.

Als u het wenst dan zet ik het wel op papier en stuur het u door. Laat u maar iets weten in dat geval.

Verder blij te horen dat alles naar wens is verlopen en werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vraagt wel wat configuratie maar als u wenst werk ik het wel eens voor u uit. U zult eventueel een extra kabel moeten voorzien naargelang waar u het AP plaatst, of u kunt de switch gebruiken of een combinatie. De rest is configuratie van het AP en de nintendo.

Als u het wenst dan zet ik het wel op papier en stuur het u door. Laat u maar iets weten in dat geval.

Ik denk niet dat het echt nodig zal zijn om de DS online te krijgen aangezien mijn dochter er niet zo veel meer mee speelt. Dus ga ik dit ook achterwege laten. Toch bedankt voor de aanbieding om een configuratie uit te werken maar ik denk dat U er meer tijd aan zal besteden dan dat mijn dochter ermee op het net zal zitten .... xD

3) U kunt het AP in uw nieuwe netwerk opnemen om bijvoorbeeld het bereik te vergroten. U sluit dan het AP met een kabel aan op de Telenet router en installeert het op bijvoorbeeld op de bovenverdieping. Op die manier wordt het een verlengpunt van de Telenet router. Het snelheid van het AP is lager dan die van de Telenetrouter, maar door het sterkere signaal zou dit gecompenseerd kunnen worden.

Moet het AP dan gewoon aangesloten worden op de telenet router zonder configuratie van het AP ? Als ik het AP op de bovenverdieping zou plaatsen, moet ik dan overschakelen naar een ander verbinding (via AP) of blijft dit gewoon dezelfde verbinding als die van de telenet router ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangaande de nintendo, het zou meer werk zijn voor u dan voor mij waarschijnlijk :-). Moest het ooit toch terug bovenkomen dan zegt u het maar.

Aangaande het tweede puntje over het AP. U kan het dan niet gebruiken voor de nintendo in dat geval.

De twee opties zijn mogelijk, naargelang hoe het AP wordt geconfigureerd. U kan er een aparte verbinding mee opzetten, zodat u zelf kunt kiezen manueel, of het kan in theorie ook transparant, dwz dat de "client" PC automatisch het sterkste signaal neemt. Deze laatste mogelijkheid werkt niet altijd even goed. Sommige combinaties van AP's en router werken beter dan anderen. Ook het OS speelt een rol Win 7 werkt gewoonlijk beter dan Vista bv.

Aangezien het radio blijft spelen de omgevingsfactoren nogal sterk mee, en de enige manier om zeker te zijn is uittesten eigenlijk.

Als u dat zonder al te veel moeiliijkheden kan (door bijvoorbeeld even een losse draad te leggen), dan is dat makkelijk te doen.

Het resultaat hangt ook van uw hardware af. De Telenet router gaat tot wireless "N" norm (de snelste momenteel) uw AP tot "G" wat in theorie een stuk trager is, van uw laptop(s) weet ik het niet. Bij draadloos is het wel zo dat hoe zwakker het radiosignaal hoe langzamer de verbinding wordt. Dus dat is eveneens een kwestie van testen eigenlijk.

In de praktijk hangt het er gewoon vanaf of de snelheid als te laag wordt ervaren of indien de verbinding onstabiel wordt.

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig zal ik het dan zonder AP doen aangezien ik overal verbinding heb doorheen het hele huis, de gehaalde snelheden zijn op dit moment toch nog altijd hoger dan de snelheden die ik haalde met mijn vorige telenet-formule en voor het gewone gebruik (surf + mail) moet dit eigenlijk wel snel genoeg zijn.

Ik zou het natuurlijk kunnen gaan uittesten maar dan zal ik naar de winkel moeten hollen en kabel moeten gaan halen ... en daar mijn dochter de laptop niet mee mag nemen op haar kamer (een beetje ouderlijk toezicht blijft nodig op jonge leeftijd) kan ik hier beter mee wachten tot ze wat ouder is.

Er zijn wel al buizen voorzien voor later eventueel kabel naar boven te trekken maar dit zal nog even moeten wachten.

Tegen die tijd zal de technologie wel al weer een stuk geevolueerd zijn en wie weet, heb ik tegen dan alweer een andere router die nog veel sterker is als de huidige.

Bij deze zou ik jullie toch nog even willen bedanken voor al de informatie die ik verkregen heb over het hele topic uit. Mijn PC's zijn er niet alleen veiliger op geworden, ik heb weer een pak bijgeleerd EN ik heb er zelfs een sneller internet aan overgehouden :D:top::top:

Het topic werd misschien wel wat uitgebreid maar hopelijk hebben andere gebruikers hier ook nog wat aan. Uiteindelijk is mijn probleem (beginpost) opgelost dus als het goed is zal ik dit topic markeren als "opgelost"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan deze topic als opgelost klikken.

Veel plezier met de draadloos internet.

Moest er toch een probleem zijn dan blijft je best van de instelling af.

Herstart gewoon de nieuwe modem/router en je zal wel een paar minuten wachten en dan heb je weer internet.

Het kan wel altijd gebeuren dat er een extern probleem is door werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.