Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

Log in om dit te volgen  
PolH

formule om de plaats van de eerst niet lege cel te vinden

Aanbevolen berichten

Ik heb een vector waar ergens cellen ingevuld zijn

ik wil het adres van de eerste cel die NIET leeg is

met welke formule kan ik dit doen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

PolH,

Ik heb een vector waar ergens cellen ingevuld zijn

ik wil het adres van de eerste cel die NIET leeg is

Kun je dit eens met een voorbeeldje verduidelijken?

Ik denk dat hier eens stukje VBA code aan te pas moet komen.

bucky

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

• Topicstarter
  •    0

Beeste GiMe

dit is niet wat ik zoek. ik moet het rij-nr niet kennen wel het kolomnr

dus in een rij heb ik blancocellen en ik wil het kolomnr van de eerste niet blancocel!

---------- Post toegevoegd om 09:46 ---------- Vorige post was om 09:45 ----------

beste bucky

in een rij, die begint met blancocellen, wil ik het kolomnr vinden van de eerste niet blancocellen

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Wijzig het bereik (A:A) door een rij, en vervang RIJ() door KOLOM(), of zoals gevraagd door Bucky :" POST EEN VOORBEELDBESTANDJE" !

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Zo misschien voor de 1e rij?

=ADRES(1;KLEINSTE(ALS(A1:BR1[color=#FF0000]=[/color]"";KOLOM(A1:BR1));1))

of als het alleen om het kolomnummer gaat:

=KLEINSTE(ALS(A1:BR1[color=#FF0000]=[/color]"";KOLOM(A1:BR1));1)

(beide) afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER

Succes,

aangepast door Thanks

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Vraag verkeerd gelezen, hij zoekt nu naar de eerste lege kolom: Vervang de rode = voor <> om de eerst gevulde kolom te krijgen.

Succes,

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

[ATTACH]18328[/ATTACH]

Ik zal mijn vraag anders stellen en een voorbeeld toevoegen.

Ik wil in de eerste kolom het beginjaar en in de tweede kolom het eindjaar van waar "a"tjes staan

voorbeeld.xlsx

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
    Log in om dit te volgen  

• Welkom op PC Helpforum

• Leden statistieken

• Aantal leden
        39.797
      • Meeste online
        1.765

Nieuwste lid
      Rony Zaman
      Registratiedatum
    • Gerelateerde inhoud

• Door Vanessa_DB
        Hallo,

Ik probeer in een Excel bestand gegevens uit een ander Excel bestand op te halen.
        Op zich weet ik hoe dit moet en lukt dit. Maar nu was het idee / noodzaak om de formule die ik gebruik aan te passen zodat door een paar gegevens in cellen te wijzigen, ook de formules met de linken in in het werkblad zich automatisch zouden aanpassen en de gegevens zouden ophalen uit het gewenste bestand.

Ik zal het even verduidelijken :

Huidige situatie :

- Bestand_1.Werkblad_1 : bevat een tabel met gegevens : Kolom1 (=namen, dezelfde naam kan in meerdere rijen voorkomen en gegevens hebben in Kolom2) ; Kolom2 (=cijfers)
                                                de range van de namen is van (A)2 tot (A)2000, die van de cijfers ook (B2 tot B2000) ...

- Bestand_2.Werkblad_1 : bevat een tabel met in Kolom1 namen (die overeen zouden komen, maar nu alfabetisch gerangschikt en slechts één maal ) met de namen uit Bestand_1.Werkblad_1.Kolom1

Nu haal ik met de formule SOM.ALS gegevens op uit Bestand_2 (deze formule bevindt zich in Bestand_2.Werkblad_2.KolomB :

=SOM.ALS([Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)

Dus een voorbeeld, (ik laat 'Werkblad_1' hier even weg omdat beide bestanden toch slechts 1 werkblad hebben, in de formule moet ik die wel zetten natuurlijk)

Bestand 1 :

Rij      Naam     Cijfer 
        2         Jan             5
        3         Kris           13
        4         Tom            1
        5         Jan             7
        6         Tom            8
        7         Tom            1
        8         Kris             5
        9         Jan              5
        10       Tom            9

Wanneer in Bestand_2 in de eerste kolom de naam "Jan" staat, gaat de formule in Bestand_1.Werkblad_1 zoeken in de eerste kolom naar dezelfde naam (Jan) en de waarden in kolom2 die dan telkens gevonden worden, optellen bij elkaar. In bovenstaand voorbeeld resulteert dat in de waarde 17.

Dat loopt allemaal goed.  

Nu wil ik de formule meer "dynamisch" of "aanpasbaar" maken door een paar cellen te hebben (in Bestand_2) die aanpasbaar zijn en daardoor de formule naar een ander bestand kunnen laten wijzen.

Formule :      =SOM.ALS([Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)
        Cellen :      D1    met waarde      C:\Gegevens\Jaar_
                         D2    met waarde      2019
                         D3    met waarde      Bestand_1.xls
                         D4    met waarde      Werkblad_1

D6    samenvoeging van bovenstaande cellen met tekst.samenvoegen en hierin het toevoegen van de tekens die normaal gezien bij een verwijzing horen  - bijvoorbeeld  [ en !   - etc
                                 alsook de range geeft dus volgende formule   =TEKST.SAMENV(D1;D2;"\";"[";D3;"]";D4;"!";"$A$2:$A$2000) en dit geeft dus eigenlijk als resultaat : 

C:\Gegevens\Jaar_2019\[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000

de formule wordt dan :      =SOM.ALS(D6;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)

Het is ook de bedoeling van hetzelfde te doen voor cel D7 maar met een andere range ($B$2:$B$2000 = de range van de cijfers) zodat er uiteindelijk zou komen te staan :

=SOM.ALS(D6;TEKST($A2;"#############");D7) en bij uitbreiding zowel de cellen D6 als D7 een naamsverwijzing geven, maar in eerste instantie hoop ik het zo al te doen werken 😉

Door middel van bijvoorbeeld de cellen D2 naar 2020 en D3 naar Bestand_x.xls aan te passen zou de formule dan ipv naar  C:\Gegevens\Jaar_2019\[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000
        naar C:\Gegevens\Jaar_2020\[Bestand_x.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000 gaan kijken om gegevens op te halen.

Ik heb al verschillende zaken geprobeerd en notaties proberen aanpassen om deze formule te doen werken maar ik kom er niet uit ...
        Ik heb ook al even getest met de HYPERLINK functie en daar werkt het wel !   Daar zet ik bijvoorbeeld de formule :  HYPERLINK(D8) waarbij in cel D8 volgende formule staat :

=TEKST.SAMENV(D1;D2;"\";D3;"#";D4;"!$A$2")       en dit geeft de waarde       C:\Gegevens\Jaar_2019\Bestand_1.xls#Werkblad_1!$A$2:$A$2000 

Wanneer er op de cel met de formule HYPERLINK geklikt wordt, opent dit effectief het juiste bestand.
        Gezien de notatie in de functie HYPERLINK verschilt ( o.a. gebruik van het # - teken) van de notatie met mijn andere formule vermoed ik dat het aan de notatie ergens zal liggen dat mijn SOM.ALS formule niet werkt wanneer ik ze dynamisch / makkelijk aanpasbaar wil maken.

Iemand die ziet waar het fout loopt of een oplossing weet ?

Alvast hééééél erg bedankt (ben hier "nog maar" een weekje mee aan het sukkelen 😉 )

• Door Emma Boschmans
        Wanneer ik in onderstaand document in een invulvak tekst wil typen lukt dit.
        Wil ik echter een titel wijzigen of de layout aanpassen krijg ik steeds de melding: 'u kunt deze wijziging niet aanbrengen omdat de selectie is vergrendeld'.
        Ik had het document echter graag aangepast aan mijn persoonlijke voorkeuren. Is er een manier om deze vergrendeling uit te schakelen? 

• Door Frans van wessel
        Geachte heer Karel ,
        Ik heb wimdows 7 ultimate 64 bits geinstalleerd en Systeem herstel en backup wekt niet.
        Heeft u daar een oplossing voor ?
        Met vriendelijke groet,
        Frans v. Wessel
      • Door Kelly6695
        Laptop valt uit tijdens (snel)typen

Ik had een probleem, ontstond uit het niets. Tijdens het (snel) typen viel me laptop ineens in slaapstand. Ik wist niet waardoor het kwam en het was echt super vervelend. Gezocht in Google naar oplossingen en niets kunnen vinden (in eerste instantie). Vandaar dat ik dit bericht ook plaats want ik heb de oplossing gevonden. 

Tijdens een chatgesprek met Windows werd er gedacht aan een software probleem, we probeerde een aantal dingen maar niets hielp. Het moest dan wel een hardware probleem zijn. Ik heb nog een tijdje gezocht op Google en vond het artikel wat mij gered heeft van heel veel problemen en kosten. 

Het bleek namelijk dat ik een magnetische armband droeg wat ervoor zorgde dat de slaapstand in de laptop werd geactiveerd. Armband afgedaan en probleem opgelost!

Met dank aan: https://www.baswijdenes.com/portfolio/laptop-goes-to-sleep-while-typing/ 

Ik wilde dit graag met jullie delen.
      • Door Piene
        Hoi allemaal!!

Om documenten te sorteren, doen ik dit adhv bepaalde gegevens (weeknr, datum, uur, (on)even week, feestdag). Zo komen we tot 5 gesorteerde stapels (A,B,C,D,E) . Mijn formule is bijna klaar, alleen kom ik niet tot de stapels D en E in de kolom "Stapels?"🧐. Ik vermoed dat het gaat om de positie waarin bepaalde geneste IF functies staan... De stapel waarvan het weekend WAAR is (zie roze cellen) zou voor cel F2 stapel E moeten zijn, voor cel F4, stapel D, voor cel F9 is dit stapel E en voor cel F11 is dit stapel E. Zou iemand me kunnen helpen en aangeven waar het verkeerd is gelopen? 

In bijlage mijn probeersel 😕

Bedankt alvast voor jullie feedback! 🤓

Grtjs Piene

Documentenvragenbak.xlsx
    Logo

OVER ONS

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

• Nieuwe aanmaken...