Ga naar inhoud

Laptop start niet meer "normaal" op


habhab

Aanbevolen berichten

  • Reacties 118
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

'Als' er opnieuw malware word gevonden, dan vraag ik me af waarom ik heb geinvesteerd in een virusscanner. McFee staat bij mij continue ingeschakeld, dus ik zou toch verwachten dat dat ding de meest gevaarlijke virussen er realtime uithaalt? Of is dat weer te symplistisch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dit is alvast goed nieuws. Maar waarom heb ik dan zo'n trage computer, vooral als ik opstart. Excel blijkt problemen te hebben, Internet Explorer toont soms ook een langdurige hourglass, zelfs andere programma's reageren gewoon niet meer.

Trouwens, na een 'from scratch' installatie, zou je toch mogen verwachten dat het systeem veel soepelder loopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij die vertraging komt door geïnstalleerde software...

Neem je opstarters eens onder handen met Soluto:

Download Soluto. (klik er op)

Klik op I Agree – Install. Wacht in het scherm wat daarop volgt. Na 30 seconden verdwijnt dit scherm en installeert Soluto verder. Tijdens dit proces kan je je pc normaal gebruiken.

Als je wilt zien hoever Soluto is met installeren druk je met de rechtermuisknop op het icoontje soluto.png rechts onderin op de taakbalk en kies je voor ‘Open’.

Als de installatie voltooid is zal Soluto vragen om opnieuw op te starten. Sla alle programma’s die je open hebt staan op, en klik op Reboot PC Now.

Als de pc opnieuw opgestart is open je Soluto en klik je op ‘Chop Boot’. Daar kan je programma’s uitsluiten van het opstarten.

Voor een uitgebreide handleiding hierover klik je Hier. (klik er op)

Link naar reactie
Delen op andere sites

McAfee rapport.pdf

Alvorens ik Soluto installeer, hier dus even een 'normaal scenario' bij opstarten:

- ik start de PC op

- na invoeren paswoord, wacht ik tot de 'zandloper' stopt met draaien (is eigenlijk Windows 7, dus geen zandloper maar blauw ronddraaiend icoontje)

- ik druk onderaan mijn taakbalk op het Outlook logo

- er gebeurt 1 minuut niets, plots komt outlook op het scherm en na een dertig-tal seconden is het programma opgestart en worden de nieuwe mails geladen

- ik open een e-mail en probeer te antwoorden - de 'antwoord' knop lijkt niet te reageren

- na een minuut krijg ik de antwoord-mail te zien (staat voorlopig nog zo ingesteld dat de oorspronkelijke mail blijft openstaan)

- ik probeer een antwoord te typen, maar ik krijg weer dat vervelende draaiende zandlopertje te zien, en bovenaan komt nu de welbekende melding "reageert niet"

- ik wacht zo'n twee minuten, nog steeds hetzelfde

- ik druk CTRL-ALT-DEL, omdat ik in taakbeheer wel eens wil zien welk process nu aan het werken is

- er gebeurt weer 30 seconden niets, en plots komt het blauwe scherm tevoorschijn waar ik taakbeheer kan selecteren

- ik selecteer taakbeheer, en nu moet ik weer minstens een minuut wachten

- ik heb hier een uitdraai van alle taken even aangehecht, misschien kunnen jullie er iets mee?

- en plots lijkt alles weer los te komen, zoals nu terwijl ik dit bericht typ, kan ik zonder problemen Outlook stoppen en herstarten, e-mails openen, beantwoorden, enz...

Het lijkt dus iets te zijn bij het opstarten die alle processen vertraagd. Kan dit aan mijn virusscanner liggen? Ik heb even het recentste McAfee rapport toegevoegd, maar daarin zie ik bijvoorbeeld niet dat McAfee gelijktijdig een scan of upgrade aan het doen was (ik controleerde dus ook het icoontje van McAfee, waarbij je activiteit kunt zien, maar dat was 'levensloos').

Allee, bijvoorbeeld nu weer, ik wil mijn netwerksnelheid even checken. Ik klik onderaan op het symbool van wireless om de diverse routers te zien, ik klik op mijn router en klik op status. Weer twee minuten dat alles vast lijkt te zitten. Ik kan zelfs niet meer verder typen in deze tekst. Plots komen die dingen dan tevoorschijn, soms zelf totaal onverwacht zoals nu bijvoorbeeld zie ik plots een dialog die ik zo'n drietal minuten geleden had willen openen.

Compleet WAKKO!!!! Ik begin hier echt veel zin te krijgen om die laptop door het raam te zwieren en een macintosh te kopen!!!!!

Taakbeheer.docx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraagje. Kan het bijvoorbeeld iets met de cache-file? 't Is namelijk precies of de problemen optreden de eerste keer dat ik een programma start. Zoals je weet heb ik de laptop volledig van zero geinstalleerd, dus misschien is daar nog iets fout. Ik ben helaas een leek in die dingen, dus als er hier experten zijn die dit even kunnen controleren voor me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Heb Soluto geinstalleerd en mijn PC opgestart. Mijn totale boottijd lijkt 2:53 minuten. Dit is echter niets in vergelijking met de problemen die ik heb. Het heeft dus ongeveer 10 minuten geduurd vooraleer ik hier opnieuw een post kon plaatsen. Zandloper, zandloper, zandloper, .... Wat het booten betreft, daar zie ik nu heel wat applciaties die worden opgestart natuurlijk. 'k Zal er eens snel door fietsen, misschien vind ik iets verdachts?

Wat ik nu ook merk is dat af en toe mijn McAfee software met een beveiligingswaarschuwing komt. Dan blijkt dat real-time scannen niet aan staat, ik zet dit dus telkens opnieuw aan. Ofwel probeert een virus deze telkens weer uit te schakelen, ofwel is er inderdaad een soort software die de computer compleet 'op zijn gat' zet, en lijkt het voor de virusscanner (die waarschijnlijk met één of andere watchdog werkt) dat real time scannen ook zodanig is vertraagd dat het niet meer werkt.

Ik ga nu eens een full blown virus-scan draaien. Aan het tempo van mijn laptop, zal dit wel 43 jaar duren, dus heb wat geduld :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je laptop werd van A tot Z opnieuw geïnstalleerd en je hebt de drivers keurig in de juiste volgorde geïnstalleerd.

Op 29 mei (19u43) draaide de laptop soepel...bekijk eens welke software er nadien werd geïnstalleerd (Start --> Configuratiescherm --> Programma's --> Programma's en onderdelen), sorteer de geïnstalleerde software eens op datum.

Schakel McAfee eens (tijdelijk) uit: heeft dit een positieve invloed ?...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voorzichtig optimistisch, maar 'k heb het vermoeden dat ik alvast een significante verbetering hebben kunnen bewerstelligen door McAfee real-time scanning uit te schakelen. Ik ben relatief snel in outlook geraakt, en kon onmiddellijk e-mails beantwoorden, en zelfs jullie website link gebruiken die in de e-mails staat. McAfee was idd geinstalleerd op 29 mei. 't Is natuurlijk wel vreemd dat een virusscanner zo'n nefaste uitwerking heeft op de performance. Ik snap wel dat dat realtime scannen de performance wat naar beneden zal brengen, maar zo onwerkbaar mag dat nu toch ook weer niet zijn.

Anyway, alvorens te veel HOERA te roepen, ga ik nu eerst nog wat met de PC werken en zien hoe het loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.