Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

Log in om dit te volgen  
carambole

$ plaatsen in formule

Aanbevolen berichten

Ik vind niet direct oefening ervoor.De $ moet op de juiste plaats staan.

Autosom dat gaat,en het zwart kruisje verder slepen gaat ook nog.Die $ in de formules ligt me niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Selecteer eens een simpele formule, druk eens een paar keer op de F4 toets en zie wat er gebeurt.

Nadat je dat gedaan hebt, selecteer je de formule weer en druk je weer op F4 en ga je slepen(van boven naar beneden en van links naar rechts) doe dit telkens nadat je weer eens op F4 hebt gedrukt.

Na een paar keer proberen heb je het zo door.

Met de $ tekens zet je eigenlijk een rij of/en een kolom nummer vast.

Oefening baart kunst;-)

bucky

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    4

Bij F4 drukken zie ik $ op 3 verscheidene posities verschijnen.Uitkomsten blijven idem (zonder te enteren dan telkens).

Ik dacht wel ergens in een dialoogvenster staat meteen de uitkomst als je iets veranderd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

De plaats van het dollarteken maakt niets uit voor de berekening in de cel waar je deze invoert. Pas als je de formule gaat KOPIEREN (gaat doortrekken naar onder met het zwart kruisje) is dit van belang!

Neem even oefening 1 in deze link ("oefeningen op adresseren"). Bewaar het op je computer. Open het bestand en klik onderaan op het tabblad GSM.

Maak die oefening met de tips van hieronder:

* Zoals je ziet bedraagt de kost per minuut bellen 0,40 euro (zie cel C7)

* We moeten in cel C10 berekenen hoeveel het kost als iemand 10 minuten belt. De formule is =B10 * C7

* We moeten in cel C11 berekenen hoeveel het kost als iemand 12 minuten belt. De formule is =B11 * C7

* We moeten in cel C12 berekenen hoeveel het kost als iemand 5 minuten belt. De formule is =B12 * C7

* We moeten in cel C13 berekenen hoeveel het kost als iemand 20 minuten belt. De formule is =B13 * C7

* We moeten in cel C14 berekenen hoeveel het kost als iemand 45 minuten belt. De formule is =B14 * C7

* We moeten in cel C15 berekenen hoeveel het kost als iemand 35 minuten belt. De formule is =B15 * C7

* We moeten in cel C16 berekenen hoeveel het kost als iemand 56 minuten belt. De formule is =B16 * C7

Maar dat is erg veel werk. Doe alles terug weg in cel C10,C11,C12,C13,C14,C15 en C16.

Het is de bedoeling dat we in cel C10 één formule plaatsen, en deze formule gaan we dan met het zwart kruisje naar onder slepen. Als je een formule naar onder sleept met het zwart kruisje, dan gaat er in de formulerij of kolom altijd ééntje bij. Schrijf maar eens in cel C10 de formule =B10*C7 (en druk op enter). Klik nu op het piepkleine blokje onderaan rechts van de cel en sleep dit kleine blokje tot aan cel C16. Wat merk je? De resultaten kloppen enkel voor cel C10. De andere cellen hebben verkeerde uitkomsten.

Hoe komt dit? Bekijk de formule in C11. Deze bedraagt nu B11*B8. Dit klopt niet. Dit moet zijn B11*C7. Dus om die C7 "vast" te houden (die mag niet ophogen bij het naar onder kopieren met dat zwarte blokje), plaats je er dollartekens voor.

$C$7 wil zeggen: zelfs bij het naar onder kopieren met het zwarte kruisje, moet het C7 blijven én niet B8 !

Doe alles weer weg in cel C10 tot C16 en plaats in cel C10 devolgende formule:

=B10*$C$7 en druk op enter

Ga nu naar het zwarte kruisje in die cel en sleep naar onder tot aan cel c16. Zoals je merkt, zijn de resultaten wél allemaal juist. Je hebt immers de kolom en rij vastgezet door die dollartekens, die cel moet C7 blijven en mag dus niet B8 of B9 worden als je het naar onder kopieert.

Probeer nu eens de oefening van de wisselkoers! Dit is ook een oefening op het dollarteken.

Ga nu niet meer naar het tabblad GSM, maar ga naar het tabblad Wisselkoers in hetzelfde excel bestand. Kijk niet eerst naar de oplossing (tabblad opl wisselkoers), maar probeer eerst zelf.

Wil je nog oefeningen op het dollarteken (mét oplossing!), bezoek dan onderstaande link:

http://www.pc-helpforum.be/f289/oefeningen-excel-2-oplossingen-30141/ (klik erop!)

Neem hieruit oefening 25, 26, 27 en 28.

aangepast door Kurtt

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    4

Dus om het vermenigvuldigingsgetal vast te houden heb ik een $ ervoor en een $ tussen de cel-benaming nodig. Je kan dan de cel v/d formule kopiëren in de kolom of in de rij.

Is dat ook nodig voor een deling,som,aftrekking. Procent is evtl *1,21(prijs incl btw) of enkel de btw ervan (*0,21).

We hebben nog 1 les Excel dus op "$" wroet ik niet verder meer.Dan is het Powerpoint.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
    Gast
    Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
    Log in om dit te volgen  

• Welkom op PC Helpforum

• Leden statistieken

• Aantal leden
        39.797
      • Meeste online
        1.765

Nieuwste lid
      Rony Zaman
      Registratiedatum
    • Gerelateerde inhoud

• Door Vanessa_DB
        Hallo,

Ik probeer in een Excel bestand gegevens uit een ander Excel bestand op te halen.
        Op zich weet ik hoe dit moet en lukt dit. Maar nu was het idee / noodzaak om de formule die ik gebruik aan te passen zodat door een paar gegevens in cellen te wijzigen, ook de formules met de linken in in het werkblad zich automatisch zouden aanpassen en de gegevens zouden ophalen uit het gewenste bestand.

Ik zal het even verduidelijken :

Huidige situatie :

- Bestand_1.Werkblad_1 : bevat een tabel met gegevens : Kolom1 (=namen, dezelfde naam kan in meerdere rijen voorkomen en gegevens hebben in Kolom2) ; Kolom2 (=cijfers)
                                                de range van de namen is van (A)2 tot (A)2000, die van de cijfers ook (B2 tot B2000) ...

- Bestand_2.Werkblad_1 : bevat een tabel met in Kolom1 namen (die overeen zouden komen, maar nu alfabetisch gerangschikt en slechts één maal ) met de namen uit Bestand_1.Werkblad_1.Kolom1

Nu haal ik met de formule SOM.ALS gegevens op uit Bestand_2 (deze formule bevindt zich in Bestand_2.Werkblad_2.KolomB :

=SOM.ALS([Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)

Dus een voorbeeld, (ik laat 'Werkblad_1' hier even weg omdat beide bestanden toch slechts 1 werkblad hebben, in de formule moet ik die wel zetten natuurlijk)

Bestand 1 :

Rij      Naam     Cijfer 
        2         Jan             5
        3         Kris           13
        4         Tom            1
        5         Jan             7
        6         Tom            8
        7         Tom            1
        8         Kris             5
        9         Jan              5
        10       Tom            9

Wanneer in Bestand_2 in de eerste kolom de naam "Jan" staat, gaat de formule in Bestand_1.Werkblad_1 zoeken in de eerste kolom naar dezelfde naam (Jan) en de waarden in kolom2 die dan telkens gevonden worden, optellen bij elkaar. In bovenstaand voorbeeld resulteert dat in de waarde 17.

Dat loopt allemaal goed.  

Nu wil ik de formule meer "dynamisch" of "aanpasbaar" maken door een paar cellen te hebben (in Bestand_2) die aanpasbaar zijn en daardoor de formule naar een ander bestand kunnen laten wijzen.

Formule :      =SOM.ALS([Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)
        Cellen :      D1    met waarde      C:\Gegevens\Jaar_
                         D2    met waarde      2019
                         D3    met waarde      Bestand_1.xls
                         D4    met waarde      Werkblad_1

D6    samenvoeging van bovenstaande cellen met tekst.samenvoegen en hierin het toevoegen van de tekens die normaal gezien bij een verwijzing horen  - bijvoorbeeld  [ en !   - etc
                                 alsook de range geeft dus volgende formule   =TEKST.SAMENV(D1;D2;"\";"[";D3;"]";D4;"!";"$A$2:$A$2000) en dit geeft dus eigenlijk als resultaat : 

C:\Gegevens\Jaar_2019\[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000

de formule wordt dan :      =SOM.ALS(D6;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)

Het is ook de bedoeling van hetzelfde te doen voor cel D7 maar met een andere range ($B$2:$B$2000 = de range van de cijfers) zodat er uiteindelijk zou komen te staan :

=SOM.ALS(D6;TEKST($A2;"#############");D7) en bij uitbreiding zowel de cellen D6 als D7 een naamsverwijzing geven, maar in eerste instantie hoop ik het zo al te doen werken 😉

Door middel van bijvoorbeeld de cellen D2 naar 2020 en D3 naar Bestand_x.xls aan te passen zou de formule dan ipv naar  C:\Gegevens\Jaar_2019\[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000
        naar C:\Gegevens\Jaar_2020\[Bestand_x.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000 gaan kijken om gegevens op te halen.

Ik heb al verschillende zaken geprobeerd en notaties proberen aanpassen om deze formule te doen werken maar ik kom er niet uit ...
        Ik heb ook al even getest met de HYPERLINK functie en daar werkt het wel !   Daar zet ik bijvoorbeeld de formule :  HYPERLINK(D8) waarbij in cel D8 volgende formule staat :

=TEKST.SAMENV(D1;D2;"\";D3;"#";D4;"!$A$2")       en dit geeft de waarde       C:\Gegevens\Jaar_2019\Bestand_1.xls#Werkblad_1!$A$2:$A$2000 

Wanneer er op de cel met de formule HYPERLINK geklikt wordt, opent dit effectief het juiste bestand.
        Gezien de notatie in de functie HYPERLINK verschilt ( o.a. gebruik van het # - teken) van de notatie met mijn andere formule vermoed ik dat het aan de notatie ergens zal liggen dat mijn SOM.ALS formule niet werkt wanneer ik ze dynamisch / makkelijk aanpasbaar wil maken.

Iemand die ziet waar het fout loopt of een oplossing weet ?

Alvast hééééél erg bedankt (ben hier "nog maar" een weekje mee aan het sukkelen 😉 )

• Door Emma Boschmans
        Wanneer ik in onderstaand document in een invulvak tekst wil typen lukt dit.
        Wil ik echter een titel wijzigen of de layout aanpassen krijg ik steeds de melding: 'u kunt deze wijziging niet aanbrengen omdat de selectie is vergrendeld'.
        Ik had het document echter graag aangepast aan mijn persoonlijke voorkeuren. Is er een manier om deze vergrendeling uit te schakelen? 

• Door joska
        Sinds kort is het moeilijk om een zin te kopieren, selecteren lukt niet wat ik wil. Kan soms geen woord selecteren, of soms alleen meer selecteren. 

Net foto´s over geplaatst van de ene naar diverse mappen, normaal kan ik ze pakken met de cursor, nu wordt direct geopend.

Op website moet ik 1 keer klikken, en gaat het meerdere keren.

Documenten over plaatsen in diverse mappen, een drama, de documenten worden geopend, wat niet de bedoeling is.
      • Door Frans van wessel
        Geachte heer Karel ,
        Ik heb wimdows 7 ultimate 64 bits geinstalleerd en Systeem herstel en backup wekt niet.
        Heeft u daar een oplossing voor ?
        Met vriendelijke groet,
        Frans v. Wessel
      • Door Kelly6695
        Laptop valt uit tijdens (snel)typen

Ik had een probleem, ontstond uit het niets. Tijdens het (snel) typen viel me laptop ineens in slaapstand. Ik wist niet waardoor het kwam en het was echt super vervelend. Gezocht in Google naar oplossingen en niets kunnen vinden (in eerste instantie). Vandaar dat ik dit bericht ook plaats want ik heb de oplossing gevonden. 

Tijdens een chatgesprek met Windows werd er gedacht aan een software probleem, we probeerde een aantal dingen maar niets hielp. Het moest dan wel een hardware probleem zijn. Ik heb nog een tijdje gezocht op Google en vond het artikel wat mij gered heeft van heel veel problemen en kosten. 

Het bleek namelijk dat ik een magnetische armband droeg wat ervoor zorgde dat de slaapstand in de laptop werd geactiveerd. Armband afgedaan en probleem opgelost!

Met dank aan: https://www.baswijdenes.com/portfolio/laptop-goes-to-sleep-while-typing/ 

Ik wilde dit graag met jullie delen.
    Logo

OVER ONS

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

• Nieuwe aanmaken...