Ga naar inhoud

Opstartproblemen + problemen om programma's te openen bij Windows XP


Soccermanu

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

 

Een familielid kwam bij mij langs met de vraag of ik een oude laptop, windows xp, weer aan de praat kon krijgen. Normaal kan ik wel hier en daar iets van computers, maar nu sta ik echt voor een raadsel.

 

- Het begint eigenlijk al bij het opstarten, zodra hij opgestart is en naar het bureaublad gaat, krijg ik meteen een melding 0xc0150002. Ik heb het al even gegoogled, maar ik vind geen pasklare oplossing. Weet iemand hier soms raad mee?

 

- Vervolgens laadt de computer de taakbalk en het startmenu niet. Ik krijg enkel een soort witte lijn op de taakbalk, waardoor de startknop en de pictogrammen naast de startknop niet zichtbaar zijn. De icoontjes rechts in de balk (bv. met de draadloze verbindingen, batterij, volume,...) worden wel weergegeven, maar aan de pixels is te zien dat er toch iets scheelt.

 

- Programma's openen niet: ik probeerde firefox en paint te openen, maar ik kreeg steeds een foutmelding en geraak er dus niet in. De foutmelding verwijst naar een document in system32. 

 

Het zijn een hele resem problemen en ik zie niet meteen waar te beginnen. Welke oplossingen zijn er hier voor? Of is het misschien handigeren om de computer volledig opnieuw in te stellen? En hoe doe ik dat dan?

 

Alvast bedankt voor de tijd.

 

Soccermanu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of is het misschien handigeren om de computer volledig opnieuw in te stellen? En hoe doe ik dat dan?

 

 

 

 

Ik lees in het aangegeven topic dat je hiervoor de installatiecd nodig hebt. Die is momenteel niet voorhanden en ik ben eigenlijk ook al op zoek naar een andere.

 

 

 

 

Hoe had je zonder installatieschijf gedacht Windows XP opnieuw in te stellen?

Gaat het om een merk computer? Geef dan merk, model en modelnummer door.

 

 

Kan je van die foutmelding (en) eens een printscreen maken en in een volgend bericht plaatsen?

Hoe je een printscreen in Windows xp kan maken lees je hier, hoe je die in een volgend bericht kan plaatsen hier.

 

Kan je wel normaal opstarten in veilige modus? Dat doe je door direct op de F-8 toets te tokkelen als je de computer herstart.

 

Voer ook onderstaande uit indien mogelijk.

 

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlandskan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 

525a111b37ea3-Speccy.PNG 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 

Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ". 

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware. 

Meer info over deze procedure lees je HIER

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was er mij van bewust dat ik die cd inderdaad nodig heb daarvoor, daarom zei ik ook dat ik er al naar op zoek ben. De vraag was echter of ik in de tussentijd iets kon doen. 

 

Print screen nemen heb ik ook al geprobeerd voor ik het topic startte, maar dat lukt niet. Ook internet of mozilla opstarten lukt niet. Bij alles wat ik probeer, krijg ik een foutmelding met een .exe fout.

 

De problemen stapelen zich op, naarmate ik er verder in kijk. Een herinstallatie lijkt dan waarschijnlijk het beste idee. Eenmaal ik de cd heb gevonden zal ik je bovenstaande mogelijkheid eens uitproberen.

 

Ondertussen zijn extra inputs steeds welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Kan je van die foutmelding (en) eens een printscreen maken en in een volgend bericht plaatsen?

Hoe je een printscreen in Windows xp kan maken lees je hier, hoe je die in een volgend bericht kan plaatsen hier.

 

Kan je wel normaal opstarten in veilige modus? Dat doe je door direct op de F-8 toets te tokkelen als je de computer herstart.

 

 

Je kan ook altijd van de foutmelding een foto nemen en die plaatsen.

 

Het opstarten in veilige modus kan je in tussentijd ook al uitvoeren want je hebt er geen installatieschijf voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo opnieuw,

 

Ik ben eindelijk aan de installatiecd geraakt en heb de setup gestart. Alles leek goed te gaan, tot ik bij het deel kwam waar sfc / scannow moest ingevuld worden. Wanneer ik dit deed kreeg ik de boodschap "The command is not recognized Type HELP for a list of suported commands."

 

Weet iemand hier raad mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet sfc /scannow invoeren, dus geen spatie voor scannow wel na sfc.

 

Ja dat deed ik dus, maar kreeg dan die reactie: "the command is not recognized". Nu opnieuw.

 

De hele commandline:

 

C:\WINDOWS:>sfc /scannow

The command is not recognized   Type HELP for a list of supported commands

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lukt het op deze manier?

 

En op onderstaande kwam nog geen antwoord (zie bericht 4).

 

 

Kan je wel normaal opstarten in veilige modus? Dat doe je door direct op de F-8 toets te tokkelen als je de computer herstart.

 

Voer ook onderstaande uit indien mogelijk.

 

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlandskan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 

525a111b37ea3-Speccy.PNG 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 
Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ". 

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware. 

Meer info over deze procedure lees je 
HIER

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.