Ga naar inhoud

Laptop: Dual boot met 2 harde schijven


Aanbevolen berichten

Hallo PC-helpforum,

 

Graag had ik wat advies over hetvolgende:

 

Ik heb een goed werkende dell inspiron 17r se laptop met windows 7 en ik zou graag een dual boot hebben met Ubuntu 12.04.

 

De laptop heeft 2 harde schijven van elk +- 750 Gb. De verdeling bij mijn computer ziet er als volgt uit:

 

Lokale schijf C(530 vd 698 Gb beschikbaar)

Recovery D (12,1 vd 12,2 Gb beschikbaar)

OS(E:) (686 vd 686 Gb beschikbaar)

 

(ik heb ook een recovery cd van windows die bijgeleverd was)

 

Mijn eerste idee was van ubuntu op de OS(E:) te zetten, maar miscchien dat het extra partitioneren van de C-schijf beter is (wordt precies vaker gedaan op tutorials?)

 

Er staan redelijk belangrijke programma's op de laptop, daarmee dat ik wat voorzichtiger ben dan bij mijn vorige linux-installatie (daar heb ik WIndows gewoon verwijderd).

 

Tijdens het opstarten van de installatie cd heb ik 3 mogelijke dingen geprobeerd:

 

Een installatie naast Windows 7, met een handmatige cursor voor schijfruimte toe te kennen. Ik zag hier enkel sda (wat overeenkomt met C:?) Daarna kreeg ik een waarschuwing en heb ik voor een andere methode gekozen. Partitioneren op deze manier is niet goed blijkbaar?

 

Dan zei hij plots dat het mogelijk was van ''unmounting of partitions'' Dat heb k maar geannuleerd, maar nu was de optie alongside WIndows 7 niet meer mogelijk.

 

Daarna heb ik voor een speciale installatie gekozen, maar ook hier zag ik de sdb niet staan, enkel de sda.

 

Tot slot heb ik Gparted opgestart (nog altijd in linux). Daar is de sdb wel zichtbaar. (een klein deel unallocated, een groot deel unused maar FAT32 of NTCS, ik weet het niet meer).

 

-Kan ik deze dan verdelen mbv Gparted, of gaat windows de schijf dan niet meer herkennen? 

-Gaat het installatieprogramma deze keer dan wel de sda herkennen?

 

Bronnen:

http://www.pc-helpforum.be/topic/59289-dualboot-desktop-linux-ubuntu-windows-7/page-11

 

http://linuxbsdos.com/2014/05/31/dual-boot-ubuntu-14-04-windows-7-on-a-pc-with-2-hdds-and-uefi-firmware/

 

http://askubuntu.com/questions/456535/what-does-unmounting-partitions-do

 

Nogmaals, ik heb reeds Ubuntu geinstalleerd, maar dat was met een oudere, experimentele laptop.

Graag jullie advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dag Philipp,

 

Graag had ik eerst wat meer informatie gekregen van u.

Quote

 

Ik heb een goed werkende dell inspiron 17r se laptop met windows 7 en ik zou graag een dual boot hebben met Ubuntu 12.04.

 

Waarom wilt u Ubuntu 12.04 terwijl er een betere versie 14.04 LTS bestaat?

Heeft u al eens overwogen om Zorin OS 9 Core LTS te installeren?

 

Quote

 

De laptop heeft 2 harde schijven van elk +- 750 Gb. De verdeling bij mijn computer ziet er als volgt uit:

 

Lokale schijf C(530 vd 698 Gb beschikbaar)

Recovery D (12,1 vd 12,2 Gb beschikbaar)

OS(E:) (686 vd 686 Gb beschikbaar)

 

Maak eens een speccy log aan en post het in je volgende bericht a.u.b. 

 

Maak ook eens screenshots van alle schijven in GParted en post deze hier in je volgende bericht.

De schijven moet u zelf selecteren in GParted rechts boven.

Ik hoop stellig dat de twee harde schijf geen externe schijf is maar ook een interne!

 

post-20448-0-92535000-1443506101_thumb.j

 

Quote

 

Mijn eerste idee was van ubuntu op de OS(E:) te zetten, maar miscchien dat het extra partitioneren van de C-schijf beter is (wordt precies vaker gedaan op tutorials?)

 

En uw eerste idee was het beste idee!

Dat men op de schijf waar Windows op staat ook een partitie maakt voor Ubuntu (dual boot) is te wijten aan het feit dat men niet beschikt over een tweede harde schijf.

De meeste laptops hebben gewoon geen tweede harde schijf.

 

In uw geval echter hebt u wel de beschikking over een tweede harde schijf, dus is het veel verstandiger de schijf waar Windows op staat totaal met rust te laten.

 

Quote

 

Een installatie naast Windows 7, met een handmatige cursor voor schijfruimte toe te kennen. Ik zag hier enkel sda (wat overeenkomt met C:?) Daarna kreeg ik een waarschuwing en heb ik voor een andere methode gekozen. Partitioneren op deze manier is niet goed blijkbaar?

 

Inderdaad is een partitie aanmaken op deze manier volstrekt verkeerd, u kan immers de Windows schijf serieus om zeep helpen en bestanden kwijtraken.

Een geluk dat u daar niet aan verder hebt gedaan.

 

Quote

 

Daarna heb ik voor een speciale installatie gekozen, maar ook hier zag ik de sdb niet staan, enkel de sda.

 

Dit doet me vermoeden dat u nog niet echt weet hoe het werkt.

Bedoelt u met "speciale installatie gekozen" dat u hebt gekozen voor "iets anders" om zelf de partities aan te maken?

Dat de /dev/sdb schijf niet wordt gezien is me een raadsel (heeft u helemaal naar beneden gescrolt in het installatie menu?

 

 

Tot slot heb ik Gparted opgestart (nog altijd in linux). Daar is de sdb wel zichtbaar. (een klein deel unallocated, een groot deel unused maar FAT32 of NTCS, ik weet het niet meer).

 

-Kan ik deze dan verdelen mbv Gparted, of gaat windows de schijf dan niet meer herkennen? 

-Gaat het installatieprogramma deze keer dan wel de sda herkennen?

 

Even wat uitleg geven.

Een schijf indelen voor Linux is ervoor zorgen dat de schijf opgedeeld wordt in een Swap partitie en een EXT4 partitie (dus geen FAT32 of NTFS) wat ervoor zorgt dat Windows deze partities niet zal kunnen lezen aangezien deze een heel andere bestandssysteem hebben.

 

Hoe ziet Linux de schijven en partities.

  • Een eerste schijf (staat eerst in het BIOS) is een /dev/sda schijf (dus zonder nummer na de sda).
  • Een eerste partitie in de eerste harde schijf is een /dev/sda1 partitie
  • Een tweede partitie in de eerste harde schijf is een /dev/sda2 partitie.

 

  • Een tweede harde schijf (staat als tweede in het BIOS) is een /dev/sdb schijf (dus zonder nummer na de sdb).
  • Een eerste partitie op de tweede harde schijf is een /dev/sdb1 partitie 
  • Een tweede partitie op de tweede harde schijf is een /dev/sdb2 partitie

Wat u kan doen is het volgende:

 

Om heel zeker te zijn dat er met de Windows schijf niks verkeerd gaat is deze te verwijderen uit de laptop voor u gaat installeren met Linux en de tweede harde schijf in de plaats steken.

 

Of u wisselt de harde schijven van plaats in de laptop.

 

Of u veranderd in het BIOS de volgorde van de harde schijven en zet u de harde schijf met Windows even in tweede en de harde schijf voor Linux als eerste.

 

De opstart volgorde in het BIOS is dan als volgt:

  • Eerste boot: CD-rom
  • Tweede boot: harde schijf voor Linux
  • Derde boot: harde schijf voor Windows

De indeling voor Linux veranderd dan in: 

  • Harde schijf voor Linux is /dev/sda
  • Harde schijf voor Windows is /dev/sdb

Maar ik opteer voor het veiligste en dat is de harde schijf met Windows er uit halen en de tweede harde schijf in de plaats steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het snelle antwoord.

 

-Zorin ziet er inderdaad ook een zeer goed OS uit, maar ik gebruik Unity sinds de 11.10 en ik vind deze interface logischer dan Windows, waarvan Zorin op het eerste zicht veel van weg heeft.

 

-Mijn vorige laptop, die nu helaas kapot is heeft 12.04, en ik zou verder willen met deze versie omwille van volgende redenen:

 

-Speccy log in bijlage

 

- HDD zijn inderdaad 2 interne schijven

 

-Ubuntu op de 2de HDD zetten is dan inderdaad misschien de beste optie. Een screenshot van Gparted komt er straks aan.

Let wel: De recovery file van Windows staat nog wel op deze schijf!

 

-Is inderdaad niet duidelijk in mijn vorig bericht. Ik heb gekozen voor iets anders. Daar zag ik de /dev/sdb dus niet staan. Scrollen was niet mogelijk als ik het me goed herinner. Ik bekijk dat ook eens opnieuw.

 

-De harde schijf fysisch verwijderen lijkt me niet echt een goed idee, dat risico lijkt me groter dan de volgorde veranderen in het BIOS.

Wel een opmerking: Als ik de sdb dus eerst zet dan start de recovery van Windows op.

 

-Ik maak dus nu een screenshot met Gparted.

 

LAWRENCE-PC.txt

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb uw goede argumenten gelezen en ja er wordt inderdaad reclame gemaakt, ik denk zelfs dat er veel Ubuntu fanaten deze 14.04 aan zichzelf voorbij laten.

 

Nu heb ik zo'n beetje bedenkingen bij die tweede harde schijf.

Ik weet niet veel af van Windows maar ik heb zo'n vermoeden dat naast die recovery ook nog eens een clone staat van Windows 7 op die /dev/sdb3 is dat juist?

 

Ik vraag me ook af hoe het komt dat die tweede hdd niet opgenomen wordt in de installatie procedure van Ubuntu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar sdb en sdc zijn toch dezelfde fysische HDD? Deze zijn dus al gepartitioneerd op voorhand?

 

De sdc is leeg volgens Windows verkenner (12.1 vd 12.2 Gb is vrij).

 

Op de sdb staat msdia80.dll (884 kB)

 

Blijkbaar is dat een bug van WIndows visual basic, maar ze zomaar verwijderen levert blijkbaar wel wat problemen op.

 

-https://support.microsoft.com/en-us/kb/927665

 

-Wat een andere oplossing aanreikt http://www.blindnero.com/forums/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=1288

 

-Wat de vorige oplossing in twijfel trekt: http://www.nucia.eu/forum/threads/51162-Kan-ik-msdia80-dll-verwijderen/page2?s=04a3fc788d73b77d6f65f9de6e127e26

 

De sdb wordt dus inderdaad niet herkend tijdens de installatie. (Hoewel ik gisteren toen ik install ubuntu op de desktop aanklikte, nadat ik eens gparted had opgestart, de melding kreeg dat het mogelijk was een schijf te unmounten. Ik ben er toen maar afgebleven.

Het betreft deze melding : http://askubuntu.com/questions/456535/what-does-unmounting-partitions-do

Link naar reactie
Delen op andere sites

QuoteQuoteQuote

 

Maar sdb en sdc zijn toch dezelfde fysische HDD? Deze zijn dus al gepartitioneerd op voorhand?

 

Dat denk ik echt niet. Volgens mij zit er nog een opslag chip op uw moederbord van de laptop, een soort rappid storage en deze word als een aparte schijf gezien.

Zie ook het speccy log.

 

Als u de schijf /dev/sdb "unmount" wil dat niet meer zeggen dan ontkoppelen van het systeem om u toe te laten er partities op te zetten.

Dus als u de toestemming geeft "yes" wordt de schijf even buiten gebruik gezet zodat u kan partitioneren.

 

Maar voor u begint met er een partitie op te zetten kijk dan eerst of u die schijf niet kan verkleinen in Windows schijfbeheer waarna je een schijfcontrole kan uitvoeren.

aangepast door Hensyr
Link naar reactie
Delen op andere sites

-Maar die 21.8 Gb van sdc staat toch niet in het Speccy log? (Misschien makkelijker zo http://speccy.piriform.com/results/p74QaQzqsUjtXYl4fWhBPNz

 

De rappid storage zou dan 30 Gb zijn?

 

-Oke, dat unmounting weinig kwaad kan wist ik niet. Ik had er misschien nog wel moeten bijzeggen dat het ging over ''unmounting of sda''.

 

Maar voor u begint met er een partitie op te zetten kijk dan eerst of u die schijf niet kan verkleinen in Windows schijfbeheer waarna je een schijfcontrole kan uitvoeren.

 

 

 

Bedoelt u daarmee een manier zoeken voor de .DLL file te verwijderen, en daarna te herformatteren?

 

Lijkt het u ook niet verstandiger van de sda te partitioneren? De sdb kan ik dan in beide OS openen en bv gebruiken voor foto's en video's op te slaan (+-200 Gb). De recovery voor windows blijft behouden, en de visual basic heeft dan ook geen aanpassingen nodig.

 

Ik zal alvast eens proberen een schijfcontrole in Windows op de sdb uit te voeren.

aangepast door Philipp
Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.