Ga naar inhoud

Software / hardware raadsel W10


akmm

Aanbevolen berichten

Ik heb weer een update die het geheel nog mysterieuzer maakt.

Gisteren is door de eigenaar opnieuw getracht zijn pc aan de gang te krijgen. Dat resulteerde in een melding "Inaccessible boot device". Een melding die hij diverse keren gegeven heeft. Op advies van de man waar hij deze week geweest is heeft hij de CMOS batterij vervangen. Starten deed de pc echter nog steeds niet.

Vanaf afstand met enkel telefonisch contact kon ik hier niets mee. De pc is dus vanavond opnieuw hier geweest.

Bij de eerste poging gaf hij opnieuw de melding "inaccessible boot device". Op dat moment heb ik bij de nieuwe opstart in het bios gekeken wat voor instellingen er stonden. Ik had deze week wat foto's gehad van wijzigingen die in het bios doorgevoerd waren dus had wat vergelijkingsmateriaal.

Op een van die foto's stond de raid mode op Native IDE. Nu stond deze op AHCI.

We hebben deze instelling teruggezet; de wijziging gesaved en de pc opnieuw opgestart.

Geen enkel probleem. Er werd direct (en zeer snel) volledig opgestart.

Er staan geen meldingen van windows. We hebben speccy gedraaid. Geen direct zichtbare waarschuwingen. Ik heb wel alles uitgeprint maar die 50 bladzijden nog niet allemaal doorgespit. Vervolgens is er ruim anderhalf uur gebruik gemaakt van de pc.

Tussentijds de pc nog een keer opnieuw laten booten. Alles zonder problemen.

De pc is dus (hoopvol) door de eigenaar mee terug genomen om thuis opnieuw een poging te gaan wagen.

Binnen 'n half uur een wanhopige eigenaar aan de telefoon. PC deed opnieuw niets. Weliswaar kwam de melding van Inaccessible boot device nu niet, maar daar was ook veel mee gezegd.

Ik heb hem in de BIOS opnieuw laten kijken naar de stand van de RAID mode. Vreemd genoeg stond die opnieuw op AHCI. 

Ik heb hem die instelling terug laten zetten naar Native IDE en de pc opnieuw op laten starten.

Helaas. De pc komt met de melding automatisch herstel voorbereiden en doet vervolgens helemaal niets meer.

 

Zijn er bepaalde stukjes uit het speccy rapport waarop ik me moet focussen? 

 

Als alternatief (om het stroomprobleem uit te sluiten) neemt de eigenaar morgen een van mijn pc's mee om te zien of die het bij hem thuis wel doet. Als die bij hem ook problemen geeft hebben we weer een houvast om te weten in welke richting we het moeten zoeken. Levert dat ding daar geen probleem op wordt het raadsel (de spookmachine) alleen maar groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de harde schijf eens controleren. Neem ook de tips in deze link eens door.

 

Om je harddisk op fouten te controleren kun je het volgende uitvoeren. 
Je dient wel een andere werkende pc/laptop ter beschikking te hebben. 

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc. 

Brand de ISO als image op een lege cd. 
Stel in je BIOS je cd/dvd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive. 
Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd. 

Als de tool is opgestart accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren. 

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test

Wat geeft dit als resultaat? 

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier. 

aangepast door clarkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Clarkie,

 

Ik heb deze tool enkele weken geleden al 'n paar keer gedraaid. Ik krijg vanaf de harde schijf geen foutmeldingen.

Ook speccy geeft aan dat de HDD 100% in orde is, zonder zelfs maar een enkele bad sector.

Dit biedt dus helaas geen soelaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Er is inmiddels een dikke week voorbij gegaan waarin we niet stilgezeten hebben. De beruchte pc is opnieuw bij mij geweest. Het probleem van de inaccesseble boot device deed zich ook hier bij de 1e keer opstarten voor. Een 2e start leverde echter opnieuw een bij mij werkend systeem op, zonder dat we aanpassingen hebben hoeven doen.

Vervolgens heeft de eigenaar een pc van mij (met W7 erop) meegenomen. Het leek er even op dat die wel werkte bij hem in huis echter binnen 5 minuten kwam die met een melding dat W7 in veilige modus opgestart moest worden en vervolgens was het feest over. Daarop is de pc de volgende dag retour gekomen. Hier weer opgestart, zonder probleem, en vervolgens de machine geupgraded naar W10. Daarna opnieuw naar de andere woning maar helaas. PC weigerde iedere dienst.

Nu heeft de zwager van mijn vriend een pc van hetzelfde merk (Medion) en heeft die thuis ook diverse problemen na een upgrade naar W10. Die man heeft zijn pc meegenomen en in het huis van mijn vriend aangesloten. Tot ieders verwondering startte die pc op en presteerde zelfs beter dan dat hij in het huis van die eigenaar deed..... Mijn pc weigerde echter nog steeds dienst.

We hadden diverse stopcontacten geprobeerd; we hadden diverse apparatuur (waaronder een oude vriezer) tijdelijk losgekoppeld van het electriciteitsnet; we hebben de stekkers andersom in de stopcontacten gestoken; een bevriende electriciën had een meting gedaan om te zien of de spanning tussnetijds wegviel. Noem maar op en we hebben het geprobeerd. Zonder resultaat.

Tot 2 dagen daarna. Toen wilde mijn pc wel opstarten en leek hij zonder enig probleem te willen werken. De beruchte pc weigerde echter nog steeds dienst.

 

Op dit moment hebben we een tijdelijke workaround gevonden door de W10 schijf uit de pc van mijn vriend aan te sluiten in mijn pc (originele HDD daar losgekoppeld). Dit biedt hem de mogelijkheid toch te werken (en dat doet het). De originele probleemkast staat inmiddels bij mij om alsnog het euvel te proberen te vinden.

Mijn plan is om dit weekend een HDD uit een andere (oude) pc aan te sluiten in die kast en vervolgens opnieuw de nodige testen uit te voeren. Ik begin er zachtjes naar te neigen te denken dat het de voeding is, al vind ik het dan nog altijd vreemd dat die slechts in een woning problemen oplevert.

 

Wellicht heeft een van de lezers nog andere suggesties?

 

Pearl, Leono. Terug naar W7 hadden we al geprobeerd in de beginfase van onze zoektocht maar dat bood geen soelaas.

Clarkie. Deze tips hielpen ons niet verder omdat we in de ene woning de pc totaal niet aan de praat kregen en in de andere woning de pc zonder enig probleem opstartte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.