Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

Log in om dit te volgen  
Gerad

Windows partities

Aanbevolen berichten

Hallo ervaren computer techneuten, :welkom:  ff brainstormen.

ik heb een uitdaging.

Ik heb een harde schijf van 3.5 TB, geformatteerd als NTFS.

http://prntscr.com/8uw3mb 

Windows 8 heeft op de C schijf een partitie 2 TB gemaakt.

De 1.5 TB die overblijft, is niet toegankelijk  :angry:

Waarschijnlijk :hmmmm: doordat de master bootrecord maximaal 2TB ondersteund ????? 

De vraag is nu, hoe krijg ik de 2e partitie aan het werk, zonder de hard te schijf te wissen ?

Omzetten naar GPT ???? (Hoe ?? Diskpart vraagt moeilijke dingen)

Behoud ik dan all data en kan de computer met onder deze indeling opstarten ???

Zijn er andere oplossingen ?

Bij voorbaat dank voor het meedenken  :adore:  :adore:  :adore:  :adore:  :adore:  :adore:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

• Topicstarter
  •    0

Hallo Pearl, dank voor de snelle reactie.

De computer is ca. 5 jaar oud, en ik kan helaas niets over de UEFI terug vinden in de bios :(

Win8 eroverheen zetten is niet het probleem, doch alle programma's opnieuw installeren en opnieuw inregelen :(

Dit wou ik voorkomen......

Ik gebruik zelf een ander gratis partitie manager.

Deze geeft de volgende melding: 

http://prntscr.com/8uwu9n

Vandaar dat ik wat huiverig ben om de boel om te gooien......

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Een bootschijf groter dan 2TB zonder UEFI kan alleen maar een MBR schijf zijn en dan met een max. capaciteit van 2TB.

Miss. een SSD aanschaffen, daar W8 op en de 3,5TB schijf omzetten naar GPT met Minitool, die dat wel kan, en die als data schijf gebruiken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

Klopt, Pearl, de schijf heeft MBR

Is het mogelijk selectieve data over te zetten naar SSD, zodat de SSD de C-schijf wordt met windows en alle applicaties erop, zodat deze kan opstarten ?

(zonder herinstallatie van programma's ?)

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Log in om dit te volgen  

• Welkom op PC Helpforum

• Leden statistieken

• Aantal leden
        39.634
      • Meeste online
        1.765

Nieuwste lid
      Jan Moeyersoons
      Registratiedatum
    • Gerelateerde inhoud

• Door JasonBourne
        Beste, 

Ik heb gisteren een dual buat gemaakt voor Windows 10 en Ubuntu.
        Ik had eerst alleen Ubuntu als OS, Ik heb deze (juist?) verwijderd met een bootable Ubuntu USB. (Ik heb ergens gelezen dat je eerst Windows moet hebben op je laptop en daarna Ubuntu installeren, omdat anders Grub niet goed werkt)
        Daarna heb ik Windows 10 geinstalleerd. Alles ging goed tot hier, maar wanneer ik Ubuntu in dual boot begon te installeren kreeg ik vragen i.v.m met op welke partitie enz..
        Ik heb daar zomaar wat aangeduid en nu heb ik het gevoel dat mijn pc niet op de juiste manier werkt (games in Windows freezen etc.. Ik start vanaf 20 september met de opleiding Toegepaste Informatica en mijn laptop moet in orde zijn tegen dan.

Kan iemand mij vertellen of ik dit correct gedaan heb ? (kijk bijlage)

p.s. Mijn excuses als ik sommige termen verkeerd gebruikt heb.

Alvast bedankt!

• Door Jozef Van Mol
        Graag een toelichting,dacht dat vanaf W7 het mogelijk was vanuit windows bijkomende partities aan te maken of heb ik dat slecht onthouden,grtjs Jos;-).
      • Door Johan59
        Kan partities niet defragmenteren. Zelf verschillende bijgemaakt. Is nieuwe HD in nieuwe desktop.
        Wat kan hier de oorzaak van zijn?
      • Door TurTix
        Hoi,
        ik heb een externe hardeschijf met verschillende partities nu heb ik de partities verwijden via
        start > systeembeheer > computerbeheer > schijfbeheer.
        maar nu ziet windows ( Windows 7 Ultimate SP1 ) mijn schijf niet meer. ik zelf heb geen idee hoe ik mijn schijf weer te voorschijn kan krijgen
        ik hoor wel een bliep als ik hem aansluit via usb.
        iemand een idee...????
        Groet, TurTix
      • Door computertegneut
        met de het progamma op windwos 7 kan je partities maken en formateren ,,
        ik heb de schijf: D: verkleind nu heb ik een stuk ruimte eraf gehaald en daarmee kan je de schijven mee vergroten
        maar de C: schijf kan ik niet uitbreiden met die apart gezetten ruimte
    Logo

OVER ONS

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

• Nieuwe aanmaken...