Ga naar inhoud

pc met windows xp opkuisen


spike666

Aanbevolen berichten

Hoi beste Spike666,

 

Het is in feite heel eenvoudig als u weet hoe het moet, maar er bestaat een handleiding voor beginners.

Geen nood! Ik help u er doorheen als u vragen hebt.

 

Het komt er hier op neer:

 

1) Leer hoe u de opstart volgorde kan manipuleren van het BIOS: het komt er hier op neer dat u moet in staat zijn om de opstartvolgorde van het BIOS éénmalig aan te passen zodat de computer van USB-stick of DVD opstart.

Weet u hoe u dit moet doen?

 

2) Leer hoe u een opstartbare USB-stick of een opstartbare DVD moet maken: het komt er hier op neer dat u eerst het .ISO-bestand van Zorin of Ubuntu of Linux Mint download (u kunt kiezen) en het daarna met speciale software zoals Rufus op een USB-stick of DVD wegschrijft, het gewoon kopiëren en plakken is dus niet voldoende!

Weet u hoe u te werk moet gaan?

 

In een notendop:

1) downloaden van het juiste .ISO-bestand van een Linux distro.

2) het .ISO-bestand op fouten controleren met de MD5-checksum.

3) het .ISO-bestand op een USB-stick of DVD wegschrijven met Rufus of ImgBurn .

4) de computer klaar maken zodat hij opstart van USB of DVD (BIOS instellen).

5) de computer opstarten vanaf USB-stick en in de live modus het nieuwe besturingssysteem testen.

6) het nieuwe besturingssysteem installeren (desgewenst volledig alleen of naast Windows XP dual boot).

7) de computer herstarten en genieten van een spiksplinternieuw besturingssysteem dat veiligheidsupdates ontvangt tot april 2019.

 

U vertelt mij dat uw computer van 2002 is met 2 GB RAM geheugen en een harde schijf van 80 GB.

Kunt u mij ook vertellen hoe snel de processor is? Kijk naar de specificaties en daar staat vermeld hoeveel GHz of MHz de processor heeft als snelheid.

 

Met de huidige specificaties kan het zijn dat uw computer wat aan de lage kant ligt wat betreft het RAM geheugen.

Ik zou u daarom aanraden even bij de pc-boer (computerwinkel) te gaan met uw computer en vragen om het RAM geheugen uit te breiden naar 4 GB.

Wilt u dit niet doen dan kan het zijn dat u de lite versie van Zorin OS 9 Lite zult moeten installeren.

 

Het wissen van de harde schijf moet u zelf niet doen, dat wordt vakkundig uitgevoerd bij de installatie van het Linux derivaat.

 

Als u vragen hebt stel ze gerust.

aangepast door Hensyr
foutje er uit halen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hensyr,

 

Ik ga dus proberen om een andere os te installeren, maar dan de Lite versie. Ram bijsteken zou ik liever niet doen. Eerst eens kijken wat het geeft met het huidige.

PC moet toch geen zware programma's draaien. Enkel eenvoudige educatieve spelletjes en zo voor de kleine (6jaar). 

 

Ik zal dan mijn intelligente bril opzetten, want lijkt niet zo heel simpel. Maar 't zal wel los lopen.

Ik hou je op de hoogte van de vorderingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, stand van zaken: net voor de meet in de soep.

 

Alles gaat perfect, iso op dvd gebrand, gecheckt, dvd in pentium (by the way: pentium M, Ram: 512MB (mijn fout), processor 1.7GHz)

Pentium opstarten en F12, boot vanaf optical drive en gaan!

scherm met mannetje en toetsenbord, Nederlands,F3, Belgian en eerst eens proberen zonder installatie en gaan!

En

      in

           de

                  soep:

"ERROR: pae is dissabled  on this Pentium

(Pae can potentially be enabled with kernel parameter

"forcepae" - this is unsupported, may cause unknown

problems, and will taint the kernel)

this kernel requires the following features present on the CPU

pae

unable to boot-please use a kernel appropriate for your CPU"

 

Opgezocht en oplossing gevonden: https://help.ubuntu.com/community/PAE

Alles gedaan en laten draaien, op 't eerste zicht ok maar dan gaat de pc in slaapstand (kan ik zien omdat er een half maantje gaat branden).

Terug op de aan-toets gedrukt en hij vertrekt waar hij gebleven was en gaat gelijk weer in slaapstand.

 

Nu heb ik nog het onderste gedeelte van bovenstaande link niet gedaan (ABCDE-opties). Ik wou eerst je mening eens horen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi beste Spike666,

 

De oplossing die u aangeboden werd op het Ubuntu forum is deels een goed antwoord maar...

U schrijft dat het een Pentium is van 1.70 GHz en amper 512 MB RAM.

 

Daarvoor is uw computer te oud

Wat u nodig hebt is een lichtere versie zoals Zorin OS 6 Lite of Puppy Linux of antiX

Een vriend van mij heeft me deze link ook nog eens doorgestuurd met een lijstje van verschillende lichte distro's:

9 Verschillende lichte distro's noemt het, kijk er eens naar, er zit ongetwijfeld wel een distro voor uw prinsesje.

aangepast door Hensyr
foutje uithalen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.