Ga naar inhoud

deinstallatie Linux Mint


Aanbevolen berichten

Hoi beste Wob,

 

Uw swap wordt constant gebruikt, reden is te weinig RAM geheugen, daarom kan ze niet uitgezet worden.

Ik raad u aan alle overige vensters te sluiten en overige programma's uit te zetten.

Gebruik alleen Gparted

 

Als dit nog niet moest lukken dan raad ik u aan Gparted op een cd te branden.

U kan de live cd hier downloaden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan gebruikt u terug de cd van Gparterd.

 

- Klik met de rechtermuisknop op de partitie van Ubuntu en dat is /dev/sda7

- In het snelmenu kiest u voor resize

- Sleep de hendel naar rechts en klik dan op resize

 

resize.png

 

Klik op de groene pijl om de actie uit te voeren.

 

 

aangepast door Hensyr
letter toevoegen aan /dev/sda7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als u klaar bent met resize de Ubuntu partitie.

 

- Haal de cd van Gparted uit de computer.

- Plaats de live cd van Ubuntu en start de computer op in de live omgeving.

- Open Gparted en maak een screenschot van de partitietabel en post dit hier in een volgend bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hensyr,

 

Alvorens ik met de grub aan de slag ga, heb ik nog een paar vraagjes.

De Linux partitie is nu verwijderd, maar waar dienen al die andere partities dan voor? Als ik de grub heb gewijzigd, heb ik dan nog wel een dualboot en zo ja, hoe krijg ik het voor elkaar dat als eerste WindowsXP wordt gestart i.p.v. Ubuntu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi beste Wob,

 

De overige partities, ik ga dat eens proberen in mensentaal uit te leggen zie:

 

- /dev/sda1 = een fat partitie die dient voor diagnostische onderzoeken uit te voeren (niet alle computers hebben dit maar de uwe blijkbaar wel) = Primaire partitie.

- /dev/sda2 = een ntfs partitie waar Windows XP op geïnstalleerd staat = Primaire partitie.

- /dev/sda3 = een uitgebreide (extended) partitie. Die is nodig om als er meer dan 4 partities nodig zijn u de mogelijkheid te bieden logische partities toe te voegen = Primaire partitie.

 

Dan vanuit de Extended partitie worden er Logische partities samengesteld

 

- /dev/sda5 = een ntfs logische partitie waarop naar alle waarschijnlijkheid uw persoonlijke bestanden staan (Data) zoals documenten, foto's, muziek en video's van Windows XP = Logische partitie.

- /dev/sda6 = een Linux Swap partitie, die zorgt er voor dat wanneer uw RAM geheugen ontoereikend is een stukje van uw harde schijf als RAM gebruikt wordt = Logische partitie.

- /dev/sda7 = een Linux partitie waarop uw Ubuntu is geïnstalleerd = Logische partitie

 

Deze drie Logische partities zitten in uw Extended partitie ingebouwd.

De grijze zones zijn ongebruikte schijfruimte.

 

Op een harde schijf kan men maximaal 4 Primaire zetten.

Wil men meer partities dan 4 dan moet er een Extended (uitgebreide) primaire partitie gemaakt worden.

In een Extended partitie kunt u dan zoveel Logische partities maken als u wil.

Er zit één addertje onder het gras:

Windows laat zich alleen maar installeren op een Primaire partitie.

Linux kunt u installeren op zowel Primaire als Logische partities.

 

Hopelijk hebt u nu gedaan wat ik u voorgesteld heb met Gparted en hebt u de vrije ruimte aan de /dev/sda7 partitie toegevoegd.

Geef me daar nog een screenshot van als u wil.

 

De grub.

 

Die gaan we aanpassen zodat uw computer terug opstart.

Maar ik kan u maar instructies geven van zodra ik die screenshot heb gezien.

 

Eens uw computer terug opstart in Linux gaan we de grub beschrijven zodat Windows XP als eerste opstart als u geen selectie uitvoert.

 

Dus ja, u zal nog steeds een dualboot hebben en we gaan Windows XP als eerste opstart zetten in de grub.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.