Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal,

Ik ben tegen een probleem aangelopen met excel waar ik niet uit kom.

Als in beide bladen de namen in kolom A overeenkomen, moet het kvk-nummer van de desbetreffende leverancier komen te staan in kolom B en het leveranciersnummer in kolom C. Bijgevoegd is een zeer vereenvoudigd bestand dan waar ik nu daadwerkelijk mee moet werken, dus simpelweg namen vergelijken door de bestanden naast elkaar te zetten is geen optie.

Zelf heb ik al geprobeerd om via verticaal zoeken bepaalde 1 en 0 waardes te krijgen die ik daarna dan weer op kan zoeken in het andere blad. Maar ik kreeg constant foutmeldingen bij het invoeren van de formule. Ik weet wel hoe verticaal zoeken werkt (dat kan ik nog net wel), maar wat ik probeerde bleek dus niet te kunnen. Daarna ben ik via google op dit forum terecht gekomen waar ik dacht soortgelijke vragen van anderen te vinden. In die topics werd veel gewerkt met index- en vergelijk-formules. Maar nadat ik de antwoorden in die topics heb uitgeprobeerd op mijn eigen bestand lukte het mij nog steeds niet.

Kan een van jullie mij misschien het verlossende antwoord geven?

Alvast bedankt voor de moeite!

test.xlsx

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

• Topicstarter
  •    0
    19 uren geleden, Carambel zei:

Hallo Pro

Vertikaal zoeken is een uitstekend idee, maar wel even de juiste zoektermen gebruiken.

Succes ermee

Marc

Uitbreiden maar.xlsx

Bedankt voor je snelle reactie. Het is alleen voor mij niet helemaal duidelijk waar het tweede deel van de formule, Blad2!$A$2:$C$12, vandaan komt. Selecteer je hier simpelweg alle kolommen waar data kan staan? Als ik hetzelfde doe voor mijn bestand krijg ik opnieuw geen waardes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Blad2!$A$2 is niet het belangrijkste van de ze formule.Dit is het gebied waar vertikaal zoeken moet in gebeuren.

Heb als voorbeeld het gebied uitgebreid zo dat je bv tot 500 leveranciers kan gaan.

Je selecteert dus de drie kolommen waar gegevens in staan (Blad2!$A$2) en daarna uit welke kolom u uw data wil halen, kolom 2 ( Blad2!$A$2:$C$12 ;2;0) voor uw KVK-nummer en kolom 3  (Blad2!$A$2;3;0) voor leveranciersnummer.

In dit nieuwe voorbeeld vind u dus Blad2!$A$2:$C$500 ;2;0 in de kolom waar u uw KVK-nummer wilt hebben en Blad2!$A$2:$C$500;3;0 in de kolom waar uw leveranciersnummer moet komen.

Ontleding volledige formule(  =VERT.ZOEKEN($A2;Blad2!$A$2:$C$500;2;0 voor KVK-nummer en  =VERT.ZOEKEN($A2;Blad2!$A$2:$C$500;3;0 voor de leveranciersnummer

=(VERT.ZOEKEN) (Ik zoek)  $A2(naam leverancier) in volgend gebied (Blad2!$A$2:$C$500) en voor KVK-nummer in kolom 2 (Blad2!$A$2:$C$500 ;2) en voor Leveranciersnummer in kolom 3

(Blad2!$A$2:$C$500;3). de nul((Blad2!$A$2:$C$500 ;2;0) (0 van ONWAAR) heeft gewoon te maken met de exacte overeenkomst. hier kan je ook een 1 (van WAAR) invullen, maar een nul geeft een zekere uitkomst).

het dollarteken $ in $A2 in uw zoekopdracht zocht er enkel voor dat uw kolom niet verspringt tijdens het slepen en de gegevens niet in een andere kolom worden gezocht. 

Zo,beter kan ik het niet uitleggen

Succes er mee

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Gast
    Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Welkom op PC Helpforum

• Leden statistieken

• Aantal leden
        38.984
      • Meeste online
        1.622

Nieuwste lid
      Sven Onderbeke
      Registratiedatum
    • Gerelateerde inhoud

• Door lv
        Hallo,

Ik heb een Excelbestand met meerdere kolommen, in de eerste kolom staat het aantal, in de tweede een artikelnummer, in de andere kolommen staat informatie over dit artikelnummer.
        Ik ben op zoek naar een macro waarbij de dubbelen uit kolom 2 (Artikelnummers) gevonden worden, de aantallen in kolom 1 van deze overeenkomende artikelnummers worden opgeteld en dan op 1 na, de dubbele artikelnummers verwijderd worden.

In mijn tabel zitten afbeeldingen en de volgorde is essentieel, waardoor een draaitabel niet geschikt is (voor zover ik weet). Ik ben zelf niet zo thuis in de macro's en heb nog geen goede macro kunnen ontdekken. 

Iemand die mij hierbij kan helpen?

• Door Excel dummy
        Ik heb een basis excel-bestand gecreëerd bestaande uit verschillende tabs.
        Per klant zal dit bestand worden aangemaakt. Graag wil ik een "extern dashboard" creëren waar ik bepaalde informatie gegroepeerd kan zien.
        Liefst zou ik dit niet met bvb. een Vlookup formule doen, maar een macro creëren die ervoor zorgt dat deze informatie automatisch wordt opgevraagd op het moment dit document voor een nieuwe klant wordt aangemaakt.

Ik wil het risico vermijden dat een collega of ik vergeet om manueel de vlookup formule toe te voegen en dat de gegroepeerde gegevens niet zouden kloppen. 

Heeft er iemand raad hierbij?

Alvast bedankt!
      • Door Rik123
        Beste lui,

Ik een ander topic heb ik deels een oplossing gevonden voor hetgeen wat ik in Excel wil. Namelijk dat je dubbel kan klikken en de cel automatisch in groen veranderd.
        De code hiervoor is de onderstaande.

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal target As Range, Cancel As Boolean) If target.Interior.ColorIndex = xlNone Then target.Interior.ColorIndex = 43 ElseIf target.Interior.ColorIndex = 43 Then target.Interior.ColorIndex = xlNone End If End Sub

Het probleem wat zich voortdoet is dat dit alleen werkt wanneer een cel geen kleur heeft. Weet iemand hoe je deze code kan veranderen zodat je ook een gekleurde cel kan aanpassen naar groen met dubbelklik?
      • Door RuudvanDoorn
        Ik heb dit nog steeds niet gevonden. 
        Ik heb een brief voor de klanten van mijn webshop maatjemeer.nl .
        Nu heb ik op pagina 1 de brief. 
        Op pagina 2 allerlei variabelen die klantafhankelijk worden ingevuld.
        Hoe kan ik permanent instellen dat bij het afdrukken alleen de eerste pagina wordt afgedrukt.
        En ja! Ik begrijp dat ik dat kan aangeven bij de printerdialoog.
        Maar ik wil er niet om hoeven 'denken'.  Gewoon ctrl P en printen maar.
        Het document zelf moet dus aangeven wat geprint moet worden.
        Iemand een idee of oplossing? 
        Misschien is het erg simpel, maar ik krijg het niet gegoogeld
        Bedankt alvast voor de gedane moeite.

Ruud van Doorn
        www.maatjemeer.nl 
      • Door BigTick
        Beste mede excel koningen. Ik wil graag automatisch data uit Excel naar XML exporteer en ook weer importeren. 
        Op internet lees ik hier en daar dat niet met ADD ons kan. Maar ik kan die niet vinden. Ik heb een Excel gemaakt met alle label namen die ik wil hanteren.
        Deze wil ik dan exporteren naar XML. Deze XML gebruik ik dan op locatie en krijg ik iedere 5 minuten weer terug en wil hem dan weer inlezen in XML.

Enige idee welke add on dat is of waar ik iets kan vinden hoe ik dit kan maken?
    Logo

OVER ONS

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.