Ga naar inhoud

woord random zoeken


sersac

Aanbevolen berichten

Mag ik me even voorstellen: ik heet Serge,  ben 54 jaar en een 'gemiddeld' (maar intensief) PC gebruiker. Ik heb volgende vraag: ik heb een Word bestand gemaakt dat eigenlijk een woordenboek is - het bevat een aantal Nederlandse woorden met hun vertaling in het Russisch - een woord zoeken lukt met de 'Zoeken en vervangen' functie in 'Bewerken' - ik zou echter willen dat de PC 'at random' uit de woordenlijst een woord selecteert waarvan ik dan de vertaling kan geven - kwestie van te oefenen - bestaat er hiervoor een functie in Word of zijn er programma's waarmee je zoiets kan bewerkstelligen?

Alvast geweldig bedankt voor jullie reacties! :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zoiets kun je veel eenvoudiger in Excel maken, bv. op deze manier:

Typ in het eerste blad in de A- en B-kolom de Nederlandse woorden en de Russische vertaling.

In het tweede blad kun je dan via een randomfunctie een willekeurig woord opvragen, de vertaling

laten invullen, en in de kolom ernaast laten controleren of die vertaling juist is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee problemen:

- mijn database omvat +/- 2.000 woorden en vervoegingen - dat is +/- 90 bladzijden in Word - dat allemaal terug ingeven in Excel zie ik niet zitten

- ik ken niks van Excel - 'randomfunctie'  en hoe je dat moet doen is voor mij Chinees

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Dat je database 2000 woorden bevat is geen enkel probleem voor Exel, het mogen er ook meer dan een miljoen zijn.

- Normaliter zou je je woorden van Word naar Excel moeten kunnen kopiëren;of dat snel kan is afhankelijk van hoe je woorden in Word zijn ondergebracht.

- Maak je om die randomfuncie geen zorgen, die wordt trouwens (net alle andere functies) in de helpfile van Excel prima uitgelegd.

- In Word is het in elk  geval veel lastiger om zoiets te maken dan in Excel. In Word  zul met VBA (Visual Basic for Applications) moeten werken, in Excel kan het zonder. Ik zal proberen tussen 12 en 13.00 uur een eenvoudig voorbeeld te maken.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste alpha,

Ik heb een klein bestandje opgeladen om je te tonen hoe mijn Word bestand er uitziet - is dat niet moeilijk om dat zo in Excel (in kolommen) in te voegen?

Is het niet éénvoudiger dat ik een nieuw bestand maak in Excel met enkel de Nederlandse woorden en daar at random een naam uit laat kiezen?

 

Geen titel 1.doc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dat voorbeeld zul je tot vanavond moeten wachten, want dat neemt meer tijd in beslag dan verwacht.

Het kan ook niet zonder vba, gelet op de aard van de functie om willekeurig woorden te selecteren.

Het kopiëren van Word naar Excel kan wel door alle tekst uit Word naar de A-kolom in Excel te kopiëren en dan "Tekst naar kolommen" te gebruiken (waarbij het = teken als scheidingsteken wordt aangeduid), maar de woorden waarvoor je een tweede regel gebruikt, daarbij is er dan wel een probleem. Dat is met een macro wel op te lossen, maar dat kost veel tijd. En het zal ook niet de bedoeling zijn denk ik dat, als je een Nederlands woord invoert, er in het antwoord dan alle mogelijke woorden/vervoegingen worden opgesomd die bij dat woord horen.  Een woord opvragen en dan als antwoord ook 1 woord invoeren, dat moet wel mogelijk zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor de mooie file.

Eén probleem: als ik op 'nieuw woord' duw gebeurt er niets.

Ik kan wel C5 en D5 manueel leegmaken en zelf een woord in C5 invullen met de vertaling in D6.

Op ENTER duwen geeft dan aan of de vertaling correct is.

Kan je dat nog even nakijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.