Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

Hilhorst

Hulp bij excel workbook

Aanbevolen berichten

Beste Excel kenners,

Ik heb een probleem!
    Graag wil ik ervoor zorgen dat wanneer 1 van de onderste velden(zie bijlage) niet is ingevuld met ja of nee, maar de bovenste velden wél allemaal op ja staan, er voor het opslaan een melding komt dat niet alle velden zijn ingevuld.

Wanneer ik nu één van de velden waar 'ja' staat leeg laat, krijg ik al een melding dat er een veld is vergeten, dit is goed, dit moet zo blijven. Echter in fase 2 wil ik dat er wanneer deel 1 is ingevuld, maar deel 2 niet volledig, er ook een melding komt.

Dit zal vast mogelijk zijn, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik hoor het graag!

Groet

Knipsel.PNG

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

@Hilhorst,

plaats hier een (voorbeeld)bestandje waaruit blijkt in welke rijen en kolommen je gegevens staan en welke macro je voor de eerste melding gebruikt. Dan zul je voor je vraag snel een oplossing hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

Wanneer ik op dit moment 1 van de velden onder 'beoordeling aanvraag' niet ingevuld heb, krijg ik bij afsluiten een melding 'niet alle velden beoordeling aanvraag ingevuld'.

Dit doe ik in workbook met:

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
        Dim i As Byte
        Dim Vereisten As String
        Dim Onvolledig As Boolean
        For i = 1 To 12
            Vereisten = Choose(i, "E9", "E10", "E11", "E12", "E13", "E14", "J9", "J10", "J11", "J12", "J13", "J14")
            If Range(Vereisten).Value = "" Then
                        Onvolledig = True
                                    Range(Vereisten).Interior.ColorIndex = 0
            End If
        Next i
        If Onvolledig = True Then
            If MsgBox("Niet alle velden van de beoordeling aanvraag zijn ingevuld" + _
               Chr(10) + "Wilt u toch afsluiten?", vbExclamation + _
               vbYesNo, "Afsluiten") = vbNo Then
                Cancel = True
            End If
        End If

End Sub

Nu zou ik graag een melding willen krijgen wanneer alle velden bij de beoordeling aanvraag zijn ingevuld(E9 tm J14), maar er een veld bij 'Ontwerp & calculatie' leeg is(J20 tm J35).

zelf zat ik te denken in deze richting:

If Onvolledig = False Then
    If Range(J20, J21 etc).Value = "" Then

If MsgBox("Niet alle velden ontwerp & calculatie zijn ingevuld" + _
               Chr(10) + "Wilt u toch afsluiten?", vbExclamation + _
               vbYesNo, "Afsluiten") = vbNo Then
                Cancel = True
            End If
        End If

End Sub

Maar hoe ik dit in zn totaliteit moet neerzetten kom ik niet uit...

excel 1.PNG

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

1. Wil je 1 of 2 meldingen, want dat is niet duidelijk? Als toch alle omrande cellen moeten worden ingevuld, kun je best voor 1 melding kiezen.

2. In je afbeelding lopen de omrande cellen t/m rij 33, maar in je tekst heb je het over 35, welke rij is  het?

3. Wat is de naam van het blad waarin bovenstaande gegevens staan.

4. Als alle gewenste cellen zijn ingevuld, moet dan bij afsluiten het bestand niet worden opgeslagen? Als het antwoord ja is, moet bekend zijn:

- de naam van het bestand;

- de exacte lokatie waar je het bestand wil opslaan (bv: C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Bureaublad).

Opm: Als je geen afbeelding maar een bestand had geplaatst, zouden vraag 2 en 3 niet nodig zijn geweest. Bovendien zouden dan vragenbeantwoorders je blad niet hebben moeten nabouwen. Houd daar voortaan rekening mee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

• Topicstarter
  •    0

Ah zo bedoel je!

1. ik wil graag twee(verschillende) meldingen. Dit omdat de lijst door twee verschillende afdelingen wordt ingevuld.

2. in mijn screenshot kon je inderdaad maar tot 33 zien, in werkelijkheid loopt het tot 35.

3. bestand toegevoegd

4. op het moment geeft hij een melding wanneer je het bestand uit klikt, dat niet alle velden van de aanvraag zijn ingevuld.
    nu wil ik een tweede melding wanneer deze velden WEL zijn ingevuld maar de velden J20-J35 nog niet...

Ik moet nog even wennen aan de juiste manier van vragen stellen, maar we komen er wel ;)

PROBE (Peeke) - tussenversie.xlsm

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Jouw Excelbestand geeft op mijn computer voortdurend dll-foutmeldingen. De oorzaken zijn de userforms. Die zijn niet in gebruik, maar ze laten zich bij mij niet verwijderen. Dat zou aan het verschil in Excelversie kunnen liggen. Daarom hieronder geen bestand, maar alleen de code behorend bij ThisWorkbook.

In de cellen waarin alleen ja of nee mag komen, kun je best die keuze via validatie laten bepalen, dan kan er bij de invoer geen fout worden gemaakt, zoals bv. het per ongeluk typen van een spatie.

Option Explicit
    Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    Dim mystr As String, myrange1 As Range, myrange2 As Range
    Dim a1 As Integer, a2 As Integer, answ
    With Sheets("Checklist")
    Set myrange2 = .Range("j20:j35")
    Set myrange1 = Application.Union(.Range("e9:e14"), .Range("j9:j14"))
    mystr = "": a1 = 0: a2 = 0
    a1 = WorksheetFunction.CountA(myrange1)
    a2 = WorksheetFunction.CountA(myrange2)
    If a1 < 12 Then
    mystr = "Beoordeling aanvraag"
    Else
    mystr = "Ontwerp en calulatie"
    End If
    End With
    If WorksheetFunction.Or(a1 < 12, a2 < 16) Then
    answ = MsgBox("Bij " & """" & mystr & """" & " zijn niet alle cellen ingevuld." & _
    Chr(10) & "Wil u toch afsluiten?", vbYesNo)
    End If
    If answ = vbNo Then Cancel = True
    End Sub

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
    Gast
    Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Welkom op PC Helpforum

• Leden statistieken

• Aantal leden
        39.287
      • Meeste online
        1.622

Nieuwste lid
      pg
      Registratiedatum
    • Gerelateerde inhoud

• Door bennieboef
        Hallo Allemaal,

Mijn macro zoekt in een windows map op de volgende manier : "prd." + <cell value> + ".dld"
        Het probleem is dat er niet wordt gezocht in inderliggende bmappen

Hier de macro :

Option Explicit

Sub Find_DLD()
        Dim AckTime As Integer, InfoBox As Object
        Dim iRow As Integer ' ROW COUNTER.
        Dim sSourcePath As String, currentpath As String
        Dim sDestinationPath As String
        Dim sFileType As String
        Dim sFileType1 As String

Dim bContinue As Boolean

bContinue = True
        iRow = 2

' THE SOURCE AND DESTINATION FOLDER WITH PATH.
        sSourcePath = "S:"
        sFileType = ".dld" ' TRY WITH OTHER FILE TYPES LIKE ".pdf".
        sFileType1 = "prd."

' LOOP THROUGH COLUMN "B" TO PICK THE FILES.
        While bContinue

If Len(Range("E" & CStr(iRow)).Value) = 0 Then ' DO NOTHING IF THE COLUMN IS BLANK.
        Set InfoBox = CreateObject("WScript.Shell")
        AckTime = 1
        Select Case InfoBox.Popup("Klaar.", _
        AckTime, "Hieperdepiep", 0)
        Case 1, -1
        Exit Sub
        End Select
        Else
        ' CHECK IF FILES EXISTS.

If Len(Dir(sSourcePath & sFileType1 & Range("E" & CStr(iRow)).Value & sFileType)) = 0 Then
        Range("F" & CStr(iRow)).Value = "Geen kantprogramma"
        Range("F" & CStr(iRow)).Font.Bold = True
        Else
        Range("F" & CStr(iRow)).Value = "Kantprogramma bestaat!"
        Range("F" & CStr(iRow)).Font.Bold = False

End If
        End If
        iRow = iRow + 1 ' INCREMENT ROW COUNTER.
        Wend
        End Sub

Het zou fantastisch zijn al iemand deze code zo kan aanpassen dat de macro ook in de onderliggende mappen van s:\ gaat zoeken.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Bijlage :  bestand met macro.
        Controle dxf + kantprogramma.xlsm
      • Door Benjaplus
        Hoi hoi,

Ik ben bezig met het opstellen van een factuur in Excel alleen heb ik nog niet al te veel ervaring met Excel en ik kan niks vinden over mijn probleem op internet.

Mijn probleem:
        Ik wil deze zin onderaan mijn factuur: U wordt vriendelijk verzocht het bedrag van (Bedrag uit H36(volledig uitgeschreven in euros)) voor (VANDAAG+14) over te maken op NL00 RABO 0123 4567 89 t.n.v. Naam onder melding van factuurnummer: (nummer uit A14)

Alle ( ) moeten formules worden

Dingen die vet gedrukt zijn moet dat ook zijn in excel

Ik kom zelf tot: ="U wordt vriendelijk verzocht het bedrag van €"&H36&" voor "&VANDAAG()+14&" over te maken naar NL00 RABO 0123 4567 89 t.n.v. Naam onder melding van factuurnummer: "&A14&""

Dan krijg ik: U wordt vriendelijk verzocht het bedrag van €254.1 voor 43775 over te maken naar NL00 RABO 0123 4567 89 t.n.v. Naam onder melding van factuurnummer: 2001

€254.1 moet €254.10 worden (komt door getalnotaties)
        43775 moet 06-11-19 worden (komt door getalnotaties)
        en de andere moet vet gedrukt worden

Het is veel gevraagd, ik weet het, maar ik kom er niet uit. Misschien is het gewoon niet mogelijk, laat het maar weten.

Alvast enorm bedankt!
      • Door Kadoim
        Is er een manier in Excel om automatisch te laten berekenen welke kolommen de minste overlap hebben?
        Ik heb een draaitabel (mijn eerste...) gemaakt van de inschrijvingen in bepaalde opleidingen. De opleidingen gaan altijd door op maandagnamiddag.
        Door het toevoegen van slicers kan ik één voor één bekijken welke opleidingen géén overlappende inschrijvers hebben, maar voor het opmaken van de opleidingskalender, zou ik ook graag automatisch te zien krijgen welke opleidingen de minste overlappers hebben - aangezien het niet altijd haalbaar is om de opleidingen te plannen zonder enige overlap.

Ik heb een bestandje toegevoegd als voorbeeld.
        Vertaald naar dat voorbeeld zou ik dus graag weten of het mogelijk is om op een snelle, geautomatiseerde manier te weten te komen welke twee kolommen de minste overlappende 1'tjes hebben, zodat ik weet dat ik die opleidingen eventueel op eenzelfde dag kan laten doorgaan.

Alvast bedankt voor de hulp!
        Voorbeeld voor pc helpforum draaitabel.xlsx
      • Door lv
        Hallo,

Ik heb een Excelbestand met meerdere kolommen, in de eerste kolom staat het aantal, in de tweede een artikelnummer, in de andere kolommen staat informatie over dit artikelnummer.
        Ik ben op zoek naar een macro waarbij de dubbelen uit kolom 2 (Artikelnummers) gevonden worden, de aantallen in kolom 1 van deze overeenkomende artikelnummers worden opgeteld en dan op 1 na, de dubbele artikelnummers verwijderd worden.

In mijn tabel zitten afbeeldingen en de volgorde is essentieel, waardoor een draaitabel niet geschikt is (voor zover ik weet). Ik ben zelf niet zo thuis in de macro's en heb nog geen goede macro kunnen ontdekken. 

Iemand die mij hierbij kan helpen?

Logo

OVER ONS

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.