Ga naar inhoud

Pijltjes en tekst op foto's


HermanJan

Aanbevolen berichten

Goeiedag iedereen,

Ik weet niet of ik met mijn vraag in de juiste categorie zit, maar kom... ik stel ze toch maar :

ik heb reeds in enkele fora opgemerkt dat leden die aan het debat meedoen een foto in bijlage aan hun bericht meezenden.

Op deze foto plaatsen zij dan een pijltje dat aanduidt welk onderdeel op de foto zij juist bedoelen met betrekking tot het lopende debat.

(Ik denk hier bijv. aan het forum van Klusidee). Bij dat pijltje is dan ook soms een kleine tekst gevoegd (één of een paar woordjes).

Ik vind dit een zeer goede manier om iets duidelijk te maken. Alleen vraag ik mij af hoe dit forumdeelnemers dat fiksen.

Ik dacht aan MS Paint, heb dit reeds geprobeerd, doch geraak er niet uit. Bestaan er misschien andere, eenvoudige (hulp)programma's waarmee men zulk pijltje (en eventueel tekstje) aan een foto kan toevoegen ? Liefst een programma dat zeer eenvoudig is omdat mijn kennis van pc en aanverwanten ook zeer basic is.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Herman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt wellicht iets als dit: Plaatje-2.jpg.cf6f049f6b772f1c1ed18997cd068c61.jpg

Als je iets wil dat " dat zeer eenvoudig is omdat mijn kennis van pc en aanverwanten ook zeer basic is " moet ik je teleurstellen (denk ik - tenzij anderen idd zo'n eenvoudige programmaatjes kennen?) want zo iets maak je met een grafisch programma.

Hiervan bestaan er freeware (vb The Gimp (bitmap en Inkscape (vector) die wat meer aankunnen dan het eenvoudige paint - alleen: voor wat hoort wat in dit geval: wil je iets eenvoudigs, dan krijg je ook een eenvoudig resultaat. Wil je méér, dan zal ook meer kennis van zo'n grafisch programma moeten hebben, en laat ik je al maar zeggen dat grafische programma's niet simpel zijn om ermee weg te raken... Een kadertje dat gaat nogal snel, een pijl is al moeilijker (zeker als je wil werken met randen en vulling en roteren en zo).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Passer voor jou reactie.

Waar ik al zeer blij zou mee zijn is bijv. een eenvoudig filterdun pijltje dat naar "iets" op de foto wijst.

In mijn begintopic nam ik als voorbeeld het forum van "Klusidee". Eén van deze topics van dit forum handelt over het onderhoud van een vaatwasser, waarin er sprake was van "het labyrint". Er waren blijkbaar meerdere panelleden (waaronder ikzelf) die nog nooit hadden gehoord van zo een "labyrint". Dan heeft er iemand het reuzeidee gehad om dus een foto te plaatsen van een "opengewerkte" vaatwasser met daarop een filterdun pijltje dat het fameuze "labyrint" aanwees. Dat is het wat ik bedoel. Laat ons nu hopen dat er zo iets bestaat wat geen grafische programma is, waarmee een dummie zoals ik overweg kan.

Herman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf werk ik al jaren met een grafisch programma en ben dus nooit op zoek gegaan naar eenvoudige versies van zo'n programma's,

maar misschien kennen anderen er wel? (ik kan dus ook niet over de gebruiksvriendelijkheid en zo oordelen - tenzij je mij over mijn programma dingen zou vragen natuurlijk :-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om snel wat tekst en een pijltje aan een foto toe te voegen gebruik ik PhotoFiltre: https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/photofiltre-fotobewerking-foto-filter

Dat is een gratis en eenvoudig te gebruiken programma, veel eenvoudiger dan Gimp. Wel oppassen tijdens de installatie: haal vinkjes weg voor ongewenste software zoals de Ask toolbar!

 

Voor het maken van een screenshot van een webpagina of van een programma kun je de ingebouwde functie van Windows gebruiken: de toets PrintScreen om een beeld van de hele monitor te vangen, of Alt+ PrintScreen om alleen een afbeelding van het actieve venster op te slaan. Maar als je daarna nog wat tekst of pijlen in dat screenshot wilt zetten, moet je de afbeelding openen in een grafisch programma.

Het is handiger om een ander screenshotprogramma te gebruiken. Er zijn betaalde en gratis programma's. Ik maak gebruik van het gratis programma Greenshot. Wanneer ik de toets PrintScreen (of Alt + PrintScreen) indruk, zal Greenshot opstarten. Nadat Greenshot de schermafbeelding gemaakt heeft, kan ik kiezen: ofwel direct opslaan ofwel openen in de eigen beeldbewerker van Greenshot. En dat laatste doe ik natuurlijk wanneer ik tekst of pijlen wil toevoegen of privé gegevens wazig wil maken. Dat kan allemaal met Greenshot.

Greenshot is gratis en kun je hier downloaden: http://getgreenshot.org/

 

Ieder heeft zijn eigen voorkeur. Zo zullen anderen liever gebruik maken van Ashampoo Snap of een ander screenshotprogramma. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, HermanJan zei:

 

Ik dacht aan MS Paint, heb dit reeds geprobeerd, doch geraak er niet uit.

 

Met Paint kan het ook hoor. De versie die ik hier gebruik hoort wel bij Windows 10.

 

Als je een afbeelding in paint geopend heb je allerlei functies ter beschikking.

Je kan de afbeelding draaien, formaat wijzigen, tekenen, vormen invoegen, tekst toevoegen.

 

2017-04-14_19h43_03.thumb.png.b671611f57428546fcf9ad01d865c0c9.png

 

Een pijl toevoegen doe je door bij vormen op de pijl van je keuze te klikken.

Dan ga je met de muiscursor in de afbeelding klikken op de plaats waar je de pijl wil plaatsen. Je ziet er een kruis.

Hou de linkermuisknop ingedrukt en maak een trekkende beweging met de muis. De pijl verschijnt.

De kleur staat standaard in het zwart, wil je een andere kleur selecteer dan eerst de gewenste kleur bij kleuren.  klik dan pas op de gewenste pijl of andere vorm.

 

2017-04-14_19h47_41.png.4cbd9fd07c4a5d7d16d2e494ab2bc670.png

 

Wil je tekst toevoegen klik je op de letter A bij extra. Plaats dan de muiscursor op de plaats in de afbeelding waar je de tekst wil plaatsen.

 

2017-04-14_19h56_17.png.37ca3e2175ed47fec37fb2312695104a.png

 

Je zou een soort hoofdletter I moeten zien. Maak nu ook een trekkende beweging met de muiscursor terwijl je de rechtermuisknop ingedrukt houd.

Er verschijnt nu een teksvak waarin de tekstcursor knippert. Nu kan je de tekst typen.

Lettertype en grootte, vet, schuin, onderstrepen.....het is allemaal mogelijk.

 

2017-04-14_19h55_24.png.4a22dd8b1ecdf54e82d44b51a7cca981.png

 

2017-04-14_19h59_41.png.d1c0fd40807003968657de7d826a21cc.png

 

 

Zelf gebruik ik als screenshotprogramma screenpresso.

2017-04-14_19h47_25.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Porrelaar en Clarkie,

Eerst en vooral allebei zeer hartelijk dank voor de moeite die jullie hebben gedaan om te reageren.

@ Porrelaar : ik heb problemen met het door jou voorgestelde programma met name Photofiltre. Nadat ik dit programma had gedownloaded (is dit het juiste voltooid deelwoord van "downloaden") en geïnstalleerd kreeg ik dit niet aan de klap. Ik heb het programma enkele malen verwijderd en terug gedownload en geïnstalleerd, doch tevergeefs.

U reactie is er echter niet voor niks geweest.Van joubijdrage ivm PrintScreen heb ik wel één en ander opgestoken. Spijtig voor Photofiltre.

@ Clarkie : met jou uitleg over Paint is het mij wel gelukt om pijltjes te "toveren" op een foto en dat was ook de bedoeling van mijn vraag. Ik heb wel enkele keren moeten proberen en dan vooral voor het toevoegen van tekst, maar dit ligt dan weer aan mij povere kennis en ervaring met pc en aanverwanten en ook misschien aan het feit dat ik nog werk met W7 en niet met W10. Gelukkig dat er zo iets bestaat als een "terugknop". Was die er niet geweest had ik er helemaal niets van gebakken.

Nogmaals.....bedankt en misschien tot later.

Herman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.