Ga naar inhoud

Aanschaf computer (switch van 20 jaar Mac naar PC)


Aanbevolen berichten

Hallo,
Ik ben van plan om een nieuwe desktop computer te kopen.
Ik kom uit de grafische sector en werk bijna 20 jaar met Macs en een logische stap zou een nieuwe Mac zijn, maar aangezien Apple de desktop gebruiker nu reeds een paar jaar in de kou laat staan heb ik er toch voor gekozen om over te schakelen naar een windows / linux pc.

Mijn voorkeur gaat naar linux, maar voor sommige software is Windows wel nodig. Het zou mooi zijn moest ik een keuze hebben om 2 systemen op de computer te hebben en de keuze bij het opstarten met welk systeem ik wil werken.

De toepassingen voor mijn computer zijn (in volgorde van hoogste prioriteit):
1. Grafisch (bitmap en vector)
2. Video editing
3. Webdesign
4. Muziek (DAW)

Belangrijk is ook dat ik mijn beeldscherm kan aansluiten. Dit is een Wacom Cintiq 24 HD
 

Ik heb nog de volgende vragen:
Hoe zit het met virussen op een Windows pc? Ik heb steeds gehoord dat dit er bij Windows veel meer zijn en dit is één van de redenen dat ik nog geruime tijd met Mac bleef werken.
Vertraagt een virus scanner een pc?
 

Ik verkies voor een samengestelde pc i.p.v. een kant en klare merk pc omdat ik op deze manier de beste configuratie kan (laten) samenstellen. Ik heb trouwens ook nog wat harde schijven uit een Mac Pro (het toren-model, niet de vuilbak).
 

Met het bouwen van een pc heb ik echter geen ervaring, daarom dacht ik om er één te laten samenstellen.
Verschillende mensen vertelden me dat dit echter niet zo moeilijk is, maar het plaatsen van geheugen bij een G5 of Mac Pro vond ik al moeilijk. Verder heb ik geen idee wat er mis zou zijn moest de samengestelde computer niet opstarten en van tweaken ken ik ook niet veel.
Indien iemand een opleiding pc-bouwen kent regio Herentals, mag je dit natuurlijk laten weten.
Alleen wil ik er niet aan beginnen. Ik neem liever het zekere voor het onzekere. In een winkel zoals Tones kan je een computer laten samenstellen of onder begeleiding dit zelf doen denk ik.
 

De kast - Zo’n half doorschijnende behuizing is wel knap. Zeker met verlichting en fluo kabels, maar ik vraag me af of dat dit niet afleidend is wanneer je aan het werken bent?
En welk type kast kan ik best kiezen om toekomst-bestendig te zijn?
 

Voeding - bij een desktop heb je een grotere voeding dan een laptop - ik gebruik momenteel een Macbook air 2013 laptop - Zal dit een veel groter elektriciteitsverbruik tot gevolg hebben?
 

Koeling - voldoende ventilatie is belangrijk, maar ik heb graag dat mijn computer zo stil mogelijk is. Mijn MBA maakt nauwelijks geluid. Waar moet ik op letten? De kast? Ventilator / water-koeling?
 

Snelheid PC - Is  het zo dat Windows pc’s eenst snel werken, maar na verloop van tijd steeds trager?
 

Prijscategorie - de ervaringen die ik tot nut heb is met Apple. De computer die daar het meeste aan mijn vereisten voldeed was de Mac Pro (de toren, niet het vuilbak-model), maar tot deze prijsklasse wil ik niet meer gaan. De topmodellen iMacs hebben ook wel voldoende kracht, maar ik wil enkel een computer. Dus geen geïntegreerd scherm. En liefst zo veel mogelijk toekomst gericht qua uitbreidingen, normen, etc..
 

Overklokken - Hier ken ik niets van. Ik weet ook niet of dit belangrijk is.
 

Extra’s - Een dvd wil ik zeker hebben. Ik gebruik nu een externe dvd-superdrive, maar dit vind ik niet handig omdat ik steeds usb kabels moet verwisselen. Ook voldoende ruimte voor harde schijven. Zowel 3,5 als 2,5 inch. Ik heb nog een aantal HD’s uit mijn Mac Pro. Misschien is zo’n systeem waarbij je een HD kan verwisselen via schuifjes ook wel interessant.
De opstartschijf moet zeker SSD zijn. Een snelle computer is zeer belangrijk voor mij. En wat is PCIe flash opslag? Is dat nog sneller?
 

Het zijn heel wat vragen, maar graag hoor ik jullie opmeningen. Ik ken de basis van Windows, maar voor de switch naar een nieuw platform en het (laten) samenstellen van een pc kan ik toch wat hulp gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dag Pascal, 

 

Eerst en vooral even onze excuses voor het late antwoord. Ik had nogal drukke werk- en schoolweken achter de rug waardoor ik dit uit het oog heb verloren. Welkom op PC-Helpforum! 

 

Ik zal eerst even je vragen beantwoorden:

 

Kiezen tussen Linux en Windows bij het opstarten van je PC is geen enkel probleem. Je moet er wel voor zorgen dat je de twee besturingssystemen op verschillende paritites installeert.

 

Persoonlijk vind ik dat het hele 'Mac heeft geen last van virussen' gedoe wat overdreven is - de laatste tijden zijn er ook virussen opgedoken voor Mac en het is zeker niet een ontzettend veilig systeem dat Apple doet uitschijnen. Het is natuurlijk wel zo dat de overgrote meerderheid van virussen gemaakt werd voor Windows PC's, met de simpele reden dat er gewoonweg veel meer Windows PC's zijn. Gelukkig zijn virussen tegenwoordig geen groot probleem meer: virusscanners zijn efficient en hebben geen negatieve werking op je systeem. Over vertragingen moet je je dus zeker geen zorgen maken.

 

Het samenstellen van een systeem kan je inderdaad door een winkel laten doen, zo hoef je je daar geen zorgen over te maken. Soms kan je ook Windows laten installeren. 

 

Of verlichting in een kast afleidend is zal waarschijnlijk van persoon tot persoon afhangen, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een mooie kast zonder lichtjes te nemen. Je neemt het best een middelgrote kast, met veel werkruimte binnenin.

 

Laptops zijn van nature véél energiezuiniger dan desktopsystemen, in verhouding ga je dus inderdaad meer elektriciteit verbruiken. Toch zou ik het zeker niet ontzettend energie-intensief noemen. Stille koeling is ook geen enkel probleem, je moet inderdaad wat letten op de kast en de CPU koeler.

 

Windows kan wat trager worden als je ontzettend veel programma's laadt bij het opstarten. Dat merk je echter niet meer met een degelijke SSD en veel opslaggeheugen.

 

We kunnen zeker helpen bij het samenstelling van een systeem, al hebben we daarvoor nog één cruciaal element nodig: het gewenste budget.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een aantal zaken aan het bestuderen over pc's. Ik probeer een beetje vertrouwd te raken in de pc-wereld.
Na 20 jaar mac is dit een aanpassing. Er is een enorm aanbod aan onderdelen waarin je kan verdwalen als nieuwkomer.
Anderzijds vind ik het fantastisch hoeveel meer mogelijkheden er zijn dan bij een Mac.

Ik las dat de nieuwe Ryzen 1800 processor interessant was.

Opmerking over video editing: ik werk met 4K content.

Prijs: Ik zou graag onder 2000 euro blijven. Het toetsenbord, scherm en muis heb ik al. Belangrijk is dat ik het scherm kan aansluiten. Dit is een Wacom Cintiq 24HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Pascal, 

 

Je scherm aansluiten zal geen enkel probleem zijn. 4K content is redelijk intensief, dus je zal zeker baat hebben bij een snelle CPU, lekker veel SSD-opslagruimte als videocache en veel RAM geheugen. Het budget van 2000 euro is dan ook zeker voldoende voor een erg krachtig systeem zoals deze.

 

Bij Alternate krijg je momenteel gratis assemblage bij de keuze van een Ryzen processor: dat komt dus goed uit. Ik heb voor je dit systeem samengesteld:

 

Alternate.thumb.jpg.93386e446dd6ec738a0ef984375da994.jpg

 

Ik kan jammer genoeg geen link bezorgen van de lijst met onderdelen, dus zal ik ze even opsommen: Processor, geheugen, moederbord, koeler, harde schijf, SSD, Windows 10, voeding, grafische kaart, behuizing. Als je al deze onderdelen in de PC Builder steekt, kan je kiezen voor (gratis) assemblage.

 

Even een woordje uitleg: ik heb gekozen voor het op één na snelste AMD Ryzen model, die uitermate geschikt is voor 4K videobewerking. Het duurdere model kost zo'n 100 euro meer en is het prijsverschil niet waard. Verder heb ik overal gekozen voor de stilst mogelijke onderdelen: een uitstekende en stille CPU-koeler, een harde schijf die niet te veel lawaai produceert, een uitstekende voeding en ook de grafische kaart heeft een uitmuntende koeler die zelfs helemaal niet draait wanneer de kaart niet wordt belast voor een volledig geruisloze werking. Hetzelfde geldt bovendien voor de voeding.

 

Verder is er een ruime SSD van 500 GB aanwezig, waar je videobewerkingsprogramma's tijdelijk je renderingsbestanden naartoe kunnen schrijven. Vooral voor 4K is veel opslag belangrijk, 500 GB is dan ook ruim voldoende. Natuurlijk is er ook nog 'gewoon' opslag aanwezig in de vorm van deze 4 TB harde schijf. Mocht je meer opslag nodig hebben kan je natuurlijk voor een groter model kiezen of nog eentje bij bestellen. Verder heb ik een stille en mooie behuizing gekozen met een zijpaneel, maar zonder lichtjes. Ook een Windows 10 licentie zit erbij en comfortabel veel RAM-geheugen: met 32 GB zal je probleemloos kunnen en erg vlotjes kunnen editen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt.
Het is nogal overweldigend. Ik moet er wat over nadenken.
Ik denk dat ik ook eens ga kijken bij een paar computerwinkels in de buurt om een idee te hebben hoe zo'n kast er in het echt uitziet. Dan kan ik ook vragen wat zo'n systeem kost.
Ik heb nog 2 of 3 harde schijven liggen van mijn Mac Pro (het toren model). Het is belangrijk dat de kast minstens 4 HD's toelaat. Meer is ook goed.
Valt het een beetje mee om achteraf een HD in te bouwen?
Ik heb begrepen dat De opstartschijf zo'n PCI-express kaart is, dus niet een gewone SSD, is dat juist?
En is 500 GB nog steeds voldoende wanneer je 2 besturingssystemen wil plaatsen?
Het Wacom scherm heeft 2 aansluitingen: DVI en VGA geloof ik. Momenteel gebruik ik een dongle om het op zo'n mini-poort aan te sluiten. Ik denk thunderbolt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een harde schijf inbouwen achteraf is zeker geen moeilijke opgave, gewoon de harde schijf in je behuizing vastmaken, een SATA-kabel en een stroomkabel verbinden en Windows zorgt voor de rest. De opstartschijf is wel degelijk een SSD, maar hij gebruikt de PCI-express technologie om snellere snelheden te behalen. Voor de twee besturingssystemen samen mag je op een kleine 40 - 50 GB rekenen. Wat de aansluitingen betreft, de grafische kaart zal ook met verloopstekkers komen zodat je elk scherm kan aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel.
De keuze die ik gemaakt heb is de volgende.

Processor: AMD Ryzen 7 1800X Boxed

Moederbord: ASUS Prime X370-Pro            

Voeding: Corsair RM550x

Geheugen:  Vengeance LPX Black 32GB DDR4-3200 CL16 kit, 2 x 16 GB, 3200 MHz, XMP ondersteuning

Behuizing: Fractal Design Define R5 Black window            

Blu-ray: LG BH16NS55 (of Asus)

Besturingssysteem: Windows 10 home, Nederlands, 64-bit            

Grafische kaart: Geforce 1070

Opslag (opstart): Samsung 960 Evo 500GB

Processorkoeling: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
 

De goedkoopste oplossing die ik vond was bij Tones, een lokale winkel, 2211 euro maar dan moet ik het wel in mei doen anders komt er 100 euro bij voor montage. Anders kan ik het bij 4launch laten doen en dan is het 2229
Opmerking: bij Tones gebruiken ze 3000 Mhz geheugen omdat 3200 nog niet volledig compatibel zou zijn met het moederbord. Ik kan er moeilijk over oordelen, maar ik denk niet dat er veel verschil zal zijn tussen 3000 Mhz of 3200 Mhz.
Ik weet ook niet of het 3000 Mhz geheugen van Tones XMP ondersteund, maar ik heb ook geen idee wat dit wil zeggen. Ik denk iets met overklokken, maar ook dat is onbekend terrein voor me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.