Ga naar inhoud

Windows 10 update en schijf maar 10gb over


ruud

Aanbevolen berichten

Is je schijf een uefi-schijf misschien (dit zou wijzen op de twee systeemschijven die je nu ziet - heb je Verborgen en systeembestanden tonen aangevinkt misschien?

 

Hoe dan ook: ze horen bij je systeem, zijn niet zo groot - en laat ze gewoon gerust.

 

Wat je uitbreiden van je C betreft:

- ik had alleen maar verwezen naar de inleiding van dat topic i.v.m. het veilig spelen (gezien je aan je systeempartitie gaat werken)

 

Hoe moet je het doen?

a. je D verwijderen

b. dan met move/resize je C naar rechts uitbreiden.

 

(dit alles kan je één voor één doen, ofwel in 'één beweging' - voor verdere tips (vb hoe lang je nog op discard kan drukken om te annuleren,...): zie dat ander topic (Waarmee ik dus niet zeg dat je het helemaal moet volgen en je partitie moet gaan verkleinen hé !  :-) )

 

edit: BELANGRIJK : 'k weet niet waarmee jij een backup aanmaakte, maar je hebt toch zeker voor een opstartschijf/rescueschijf van dat systeem gezorgd?  (want, moest de hele zaak mislukken, dan kan je niet meer aan je windows om die Backup terug te zetten ! (ga je dus moeten opstarten van die schijf nadat je in je Bios je opstartvolgorde aangepast hebt)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruud,

Nokiaprox wees me erop dat het iets meer stappen vraagt omdat tussen de C en je D die twee systeempartities staan (Dank je Nokia!)

 

Eerst dit: je gaat belangrijke partities verschuiven, maak dus eerst een backup van heel je schijf en niet alleen van je C ! (kan met EaseUS) en zorg zéker dat je een opstartschijf hebt voor geval-dat  (doe je dit niet en mislukt het dan ben je alles kwijt!)

 

Dan dit: je twee bovenste schijven zijn idd in Uefi geformateerd(merk dat daarbij links staat GPT , terwijl bij de onderste MBR - die is dus 'klassiek' geformateerd) - nu: dit speelt hier eigenlijk geen rol in.

 

Hoe je dan tewerk moet gaan:

 

Plaatje.thumb.jpg.7ce95eafb519d94a0b9383f040169e4d.jpg

 

Je kan deze acties stap voor stap doen, maar ze ook eerst allemaal aangeven en dan in 'één trek' laten uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel had er gisteren avond nog mee bezig geweest (laat) en had deze niet gezien natuurlijk, ik heb eerst geprobeerd om de stappen te volgen die je eerder aangegeven had, maar die vierkante pijl gaf niks, dan nog wat verder gekeken in de tool en zag merge staan en daarmee geprobeerd om de vrije ruimte naar de C: te verplaatsen, wat werkte.

Nu ik heb terug ongeveer 25% vrije ruimte op de schijf wat ik best ok vind.

 

Het ziet er nu zo uit:

 

 

Ashampoo_Snap_2017.05.18_16h32m16s_001_.jpg

 

Wel blijft die M: & N: staan in verkenner wat ik ervoor nooit had, nu kwaad doet dit niet.

 

Hartelijk dank voor de gedetailleerde hulp hier!!!!!!

 

 

aangepast door ruud
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat je ssd 125 Gig groot is - dit kan overeenkomen met die 116 die daar aangegeven staat.

 

Maar je hebt dan uiteindelijk toch wat meer plaats, mooi zo.  (wat die Merge betreft: wellicht had het verslepen van de rechtermarge van je C ook geholpen, maar op deze manier lukte het ook.

Graag met je meegedacht trouwens :) - geniet van je grotere ruimte !

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.