Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!


jer0nim0

Nieuwe desktop geeft regelmatig BSOD

    Aanbevolen berichten

    Hallo iedereen,

     

    Ik heb sinds afgelopen zaterdag een nieuwe desktop in elkaar gestoken met allemaal nieuwe onderdelen.

    Nu heb ik sinds toen reeds een 4 tal keren een BSOD gekregen, soms tijdens het gamen en soms tijdens het afsluiten van een game (weet niet of het toeval was maar ik was met de Oculus Rift aan het gamen).

    Ik heb zoveel mogelijk gegevens verzameld, hopelijk kan iemand me verder helpen. Hieronder is alles opgelijst, moest ik nog andere informatie moeten voorzien, dan voorzie ik die graag.

    Setup:

    CPU: AMD Ryzen 7 1700

    Geheugen: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15

    Voeding: Corsair RM650x

    SSD: Crucial SSD MX300 525GB

    GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 TI Gaming OC 11GB

    Moederbord: MSI B350 PC Mate

    Case: Phanteks Enthoo Pro M Black

    Harde schijf: nog een oude Western Digital optische harde schijf van 5 jaar oud

     

    OS: Windows 10 geïnstalleerd op de SSD via een USB stick (media creation tool gebruikt van Microsoft).

     

    Als ik WhoCrashed run krijg ik volgende feedback over de 4 crash dumps:

    On Mon 8/7/2017 9:05:20 PM your computer crashed
    crash dump file: C:\Windows\Minidump\080717-6859-01.dmp
    This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x16C4C0)
    Bugcheck code: 0x12B (0xFFFFFFFFC00002C4, 0x4EC, 0x6360EA0, 0xFFFFE40081614000)
    Error: FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE
    file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
    product: Microsoft® Windows® Operating System
    company: Microsoft Corporation
    description: NT Kernel & System
    Bug check description: This bug check indicates that a single-bit error was found in this page. This is a hardware memory error.
    This is likely to be caused by a hardware problem. This error suggests a case of memory corruption because of a hardware problem. It is suggested you do a test on your RAM modules (memory test).
    The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.




    On Mon 8/7/2017 9:05:20 PM your computer crashed
    crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
    This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
    Bugcheck code: 0x12B (0xFFFFFFFFC00002C4, 0x4EC, 0x6360EA0, 0xFFFFE40081614000)
    Error: FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE
    Bug check description: This bug check indicates that a single-bit error was found in this page. This is a hardware memory error.
    This is likely to be caused by a hardware problem. This error suggests a case of memory corruption because of a hardware problem. It is suggested you do a test on your RAM modules (memory test).
    The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.




    On Sun 8/6/2017 5:41:09 PM your computer crashed
    crash dump file: C:\Windows\Minidump\080617-6812-01.dmp
    This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x16C4C0)
    Bugcheck code: 0x4E (0x7, 0x37B95C, 0x1, 0x0)
    Error: PFN_LIST_CORRUPT
    file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
    product: Microsoft® Windows® Operating System
    company: Microsoft Corporation
    description: NT Kernel & System
    Bug check description: This indicates that the page frame number (PFN) list is corrupted.
    This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
    The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.




    On Sun 8/6/2017 2:37:30 PM your computer crashed
    crash dump file: C:\Windows\Minidump\080617-7750-01.dmp
    This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x16BFD0)
    Bugcheck code: 0x12B (0xFFFFFFFFC00002C4, 0x9D8, 0x122A6880, 0xFFFFC880EA776000)
    Error: FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE
    file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
    product: Microsoft® Windows® Operating System
    company: Microsoft Corporation
    description: NT Kernel & System
    Bug check description: This bug check indicates that a single-bit error was found in this page. This is a hardware memory error.
    This is likely to be caused by a hardware problem. This error suggests a case of memory corruption because of a hardware problem. It is suggested you do a test on your RAM modules (memory test).
    The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

     

    In bijlage heb ik ook een aantal sys logs gesaved, miss kunnen die ook helpen.

     

    Iemand enige suggestie naar wat ik best als volgende stap onderneem om dit verder te debuggen? Als er effectief iets mis is met de hardware dan wil ik deze zo snel mogelijk terug sturen naar de leverancier, hopelijk is het een software/OS probleem en krijg ik het opgelost. 

    crash_07_08.evtx

    crash_06_08_V2.evtx

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites

  • Topicstarter
  •    0

    Hallo iedereen,

     

    Ik heb zonet de Windows Memory Diagnostic tool gerunned en kreeg jammer genoeg bij de eerste test van de 2 al een melding dat er corrupte hardware is (zie eerste screenshot).

    Toen de pc bijna klaar was met de volledige test (en volgens mij dus wou rebooten) kreeg ik een volgende foutmelding (zie tweede screenshot) waarna de pc gewoon uitviel.

    Heb hem na enkele seconden terug opgestart en nu doet hij het weer.

    Wilt de melding van corrupte hardware tijdens de memtest sowieso zeggen dat er een memory stick stuk is (ze zijn immers nieuw sinds afgelopen zaterdag)?

    Moet ik dan best de test opnieuw doen met telkens maar 1 stick RAM er in om te zien aan de welke het ligt?

    Ik veronderstel dat ik er nog wel garantie op moet krijgen als er al 1 vanaf het begin stuk is? 

     

    Groeten,

    screenshot1_memtest.jpg

    screenshot2_crash_na_memtest.jpg

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites
    Op 7/8/2017 om 22:45, jer0nim0 zei:

    Wilt de melding van corrupte hardware tijdens de memtest sowieso zeggen dat er een memory stick stuk is (ze zijn immers nieuw sinds afgelopen zaterdag)?

    Moet ik dan best de test opnieuw doen met telkens maar 1 stick RAM er in om te zien aan de welke het ligt?

    Ik veronderstel dat ik er nog wel garantie op moet krijgen als er al 1 vanaf het begin stuk is? 

    De meldingen wijzen inderdaad op een probleem met de geheugenmodules.

    Het is niet omdat ze nieuw zijn dat er geen fouten kunnen op zitten maar je hebt in elk geval nog garantie.

    Het probleem kan ook op het moederbord zitten in de ligplaats voor de geheugenmodules.

    Probeer eerst om de beide modules in de andere ligplaats te monteren en test dan opnieuw.

    Als dat ook fouten geeft, kan je de test herhalen met slechts 1 module op de oorspronkelijke ligplaats.

     

    Je kan voor de testen ook  Memtest86+ gebruiken.

    Alle informatie hierover vind je in deze handleiding.

    aangepast door kweezie wabbit
    aanvulling

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites

  • Topicstarter
  •    0

    Hallo @kweezie wabbit,

     

    Bedankt voor je antwoord!!! Ondertussen had ik nog volgende stappen doorlopen:

    • memtest een nacht gerunned met beiden sticks in het moederbord --> dit gaf meerdere fouten
    • daarna 1 stick verwijderd en de windows memory diagnostic tool gerunned (ik wou memtest runnen maar geraakte niet meer in het opstart menu om dit te starten, daarom maar de windows memory diagnostic tool gerunned) --> dit gaf toen geen fouten
    • dan die stick eruit gehaald en de andere in de plaats gezet (allemaal in het eerste slot) --> dit gaf ook geen fouten
    • --> toen dacht ik dat het misschien opgelost was doordat het geheugen misschien niet goed was vast geklikt
    • beiden sticks er terug in gestoken en opnieuw windows memory diagnostic tool gerunned --> dit gaf ook geen problemen meer
    • dan, met beiden sticks er nog steeds in, voor de zekerheid nog eens de hele nacht memtest gerunned -->  helaas gaf dit weer meerdere problemen
    • dan terug 1 stick eruit gehaald en enkel 1 stick (weer in de eerste slot) laten steken en memtest gerunned --> na 11 uur gaf dit geen fouten
    • dan terug de andere stick in dezelfde (eerste) slot gestoken en memtest gerunned --> na 1 uur al meerdere fouten

    Klopt het dat ik hieruit kan afleiden dat de tweede geheugen stick (die fouten geeft tijdens memtest) corrupt/stuk is? 

    Ik heb net een retour aanvraag aangemaakt bij megekko om ze terug op te sturen voor nieuwe.

    Heeft het in deze situatie op zich nog zin dat ik beiden geheugensticks test in een ander slot op het moederbord of lijkt dat zinloos?

     

    Met vriendelijke groet,

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites
    10 uren geleden, jer0nim0 zei:

    Klopt het dat ik hieruit kan afleiden dat de tweede geheugen stick (die fouten geeft tijdens memtest) corrupt/stuk is? 

    Inderdaad; de tweede geheugenmodule is defect.

     

    10 uren geleden, jer0nim0 zei:

    Heeft het in deze situatie op zich nog zin dat ik beiden geheugensticks test in een ander slot op het moederbord of lijkt dat zinloos?

    Dit heeft geen zin meer aangezien je hebt vastgesteld dat de gegheugenmodule defect is.

     

    Gelukkig heb je nog garantie en kan je ze gewoon ruilen.

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites

    • Welkom op PC Helpforum

    • Leden statistieken

      • Aantal leden
        39.418
      • Meeste online
        1.765

      Nieuwste lid
      Gino De Grauwe
      Registratiedatum
    • Gerelateerde inhoud

      • Door spike666
        Hallo,
         
        Mijn pc is onlangs gecrasht. De harde schijf werkte totaal niet meer.

        Hij werkte met windows 7 en outlook2010.
        In outlook had ik een aantal archiefmappen waarin emails gesorteerd en bewaard werden. Ook de agenda werd ingevuld (en loopt terug tot 2003). 
        Normaal maak je een pst bestand om te exporteren (backup) naar een externe harde schijf.
        Om een of andere reden is de laatste backup niet gemaakt en is de vorige verdwenen van de externe hd.
        Probleem dus.
         
        Na datarecuperatie heb ik een lijst aan bestanden van de gecrashte schijf. 
        Kan ik daarmee iets aanvangen, hoe ga ik te werk, waarnaar ga ik op zoek?
         
      • Door grayskull70
        Hallo,
         
        Al een hele lange tijd heb ik problemen met dat mijn PC zomaar uitvalt. Ik heb van alles gedaan en ik heb  tot nu toe nog niks erover gevonden, misschien dat iemand mij hier kan helpen.
         
        Alvast bedankt.
         
        Logboek:
        Bron: Kernel-Power
        Gebeurtenis-ID: 41
        Taakcategorie: 63
         
         
        Eventdata:
            BugcheckCode 0     BugcheckParameter1 0x0     BugcheckParameter2 0x0     BugcheckParameter3 0x0     BugcheckParameter4 0x0     SleepInProgress 1     PowerButtonTimestamp 131892697460975455     BootAppStatus 0     Checkpoint 0     ConnectedStandbyInProgress false     SystemSleepTransitionsToOn 1     CsEntryScenarioInstanceId 0     BugcheckInfoFromEFI false     CheckpointStatus 0  
         
         
      • Door SealWithIt
        Goedenavond,
         
        Ik heb sinds kort een groot probleem met mijn computer, elke keer als ik mijn computer opstart begint mijn monitor vage versies van de bijhorende beelden te laten zien. Het is lastig uit te leggen dus hier heb ik een paar afbeeldingen.
         
         
         
        Telkens als deze vakjes op het beeldscherm verschijnen, is er geen motie naast het bewegen van mijn muis, bij sommige gevallen word het beeldscherm zwart en na een aantal keer re-start mijn computer automatisch. 
         
        Ik heb denk ik 2 mogelijke aanleidingen gevonden.
         
        Optie 1: Elke keer als het beeldscherm zwart wordt krijg ik dit bericht: Display Driver has stopped working and has recovered. Display driver NVIDIA Windows Kernel Mode, Version 416.34 stopped responding and has recovered.
        Ik denk dat het mogelijk hier mee te maken kan hebben.
         
        Optie 2: Ik heb een onbetaalde gedownloade versie van Windows 8.1 die misschien niet al te goed functioneert
         
        Ik kan dus maximaal een halve minuut mijn computer bedienen totdat hij re-start. Ik kan wel zonder problemen in de bios dingen veranderen.
         
        Mijn onderdelen zijn:
        amd fx 8350 wraith
        asus 970 pro gaming/aura
        gigabyte geforce gtx 1060
         
        Ik weet voor de rest niet hoe ik dit probleem kan oplossen, daarom hoop ik graag een antwoord terug te krijgen.
        Alvast bedankt.
      • Door Tom Konings
        Hallo iedereen ^^
         
        Ik heb hulp nodig met mijn pc ; die crasht heel erg vaak. Hij valt dan simpelweg uit zonder melding, bluescreen of restart.
        Het gebeurt het vaakste bij het laden van dingen, zoals het opstarten van een spel, maar ook bij het spelen van een zwaarder spel als subnautica. Ik denk dat het iets te maken zou kunnen hebben met het oververhit raken van de processor ofzo alleen heb ik daar nog geen bewijs voor kunnen vinden. Als het erg warm is en ik start hem meteen weer op na een crash lukt dat niet en crasht hij opnieuw voor dat hij bij de desktop kan komen. 
         
        Hier nog wat specs :
        Grafisch : AMD Radeon R9 200
        Processor : AMD FX- 4100 Quad core processor, 3,6GHz
        8 Gb Ram
        x64 besuringssysteem en processor
        Moederbord : asus hybrid cfx
         
        Alles behalve de videokaart is wel al zes jaar oud...zal er zeker iets mee te maken hebben. 
        Hier twee screens van de betrouwbaarheidsgeschiedenis en het Event log van windows.
         
        Alvast bedankt!
         
        Tom
         


    Logo

    OVER ONS

    PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

    ×
    ×
    • Nieuwe aanmaken...

    Belangrijke informatie

    We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.