Ga naar inhoud

Kan Pc niet afsluiten via aan/uit knop . reageert niet !


jpdt

Aanbevolen berichten

Eerst en vooral: sorry voor de foute link van daarstraks - die leidde je naar het modgedeelte waar jij natuurlijk geen toegang voor hebt, vandaar die foutmelding (en dank je KWeezie voor de goede tip)

 

Ik denk dat het best is om eventueel een nieuwe laptop te overwegen: je schijf moet dus best vervangen worden, maar je hebt ook maar 6 Gig intern geheugen en dat is wel wat aan de krappe kant. Het is te doen, dat niet, maar zelf zou ik ruimer gaan.

Je processor is eenIntel Core i5 - tegenwoordig zijn er snellere (I7 of I8 - er is zelfs al een i10 maar da's niet voor ons budget vrees ik) - en zelf heb ik ook een i5.

 

Wacht dus nog even de mening van anderen af (Kweezie?), maar zelf zou ik in dat geval neigen naar een nieuwe denk ik. ('t blijft een discussiepunt: een oudere wagen: onderdelen laten vervangen of toch maar overgaan naar een nieuwe... ?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Passer en @kweezie wabbit Ik vond de afbeelding van Schijfbeheer die jpdt plaatste wel heel bijzonder. Zie daarvoor pagina 2 van dit topic.

We zien daar 3 schijven:

Schijf 0. Dat is een TOSHIBA MK6476GSX, met een grootte van 640 GB volgens de fabrikant van die harde schijf. In Windows wordt dat 596,17 GB, maar dat is normaal. Op die harde schijf staan o.a. de partities C: (met Windows) , D: en E:.

Helemaal onderaan zien we schijf 2. Dat is een SDHC card van 8 GB.

Maar het interessante is natuurlijk schijf 1. Dat is een harde schijf van 250 GB (door Windows aangegeven als 232,88 GB). Deze schijf kan een interne harde schijf zijn, maar ook een externe harde schijf. De vraag is dus: hing er een externe harde schijf aan deze laptop, toen de afbeelding van schijfbeheer gemaakt werd? Omdat geen van de partities op schijf 1 een schijfletter heeft, kan hij nu niet op een zinnige manier gebruikt worden. Bovendien is meer dan de helft van de ruimte op die harde schijf niet-toegewezen.

----------------------------------------------------------------------------------

Of het zinvol is om de harde schijf te vervangen is altijd een persoonlijke afweging. Passer zou neigen naar een nieuwe laptop. Ik heb de specificaties van je laptop bekeken en vind die echt zo slecht nog niet. Oké, de processor is van de tweede generatie i5, terwijl we nu al aan de zevende generatie zitten, maar dan nog. Ik typ dit bericht op een desktop pc, die op een paar maanden na 10 jaar oud is. Er zit 4 GB werkgeheugen in, waarvan slechts 3,25 Gb gebruikt kan worden, omdat er een 32 bits versie van Windows 10 op staat, maar toch kan ik nog prima werken op dit beestje. De specificaties van mijn desktop pc zijn dus veel minder dan die van de laptop van jpdt.

Ik zie ook dat het grootste gedeelte van schijf 0 (de schijf die aan vervanging toe is) nog leeg is. Blijkbaar slaat jpdt weinig grote bestanden op. Misschien heeft hij wel genoeg aan een nieuwe harde schijf van 250 GB? Dan zou ik kiezen voor een nieuwe SSD van 250 GB. Daarmee bereik je een behoorlijke snelheidswinst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Porrelaar :'k heb daarstraks een pb naar Kweezie gestuurd dat ik niet wijs raakte uit dat schermpje:

-       de C is de hoofdschijf van ong 600 Gig (met de C erop) - euh: normaal (altijd dacht ik?) heeft een laptop toch maar één schijf (buiten dat kaartje van 8 G natuurlijk) - (Klopt?)

-       maar wat is schijf 2?  > schijf 3 is een externe, dat staat erbij vermeld - maar bij de 2 staat nièt vermeld dat het een externe is / zou zijn. Ook wordt het laatste gedeelte - zoals je zegt - nog niet gebruikt. Ook het deel ervoor (groen) lijkt me niet gebruikt te zijn (lees: data te bevatten) en ze hebben idd ook geen schijfletter.

 

En idd, je kan er over discussieren:  ssd erin en hij werkt terug, klopt. In mijn achterhoofd speelde wel mee dat hij al van 2012 is. Niet zo jong meer dus. (TS moet het zelf gaan uitmaken uiteindelijk)

 

Wat ik me  wel afvraag is of - met het vervangen van de schijf - ook het niet/slecht werken van de aan/uitknop opgelost kan zijn (zo niet, dan is dit misschien een reden bij om richting nieuwe laptop te gaan denken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer vraagsteller jpdt zou beslissen om de defecte harde schijf te gaan vervangen door een nieuwe traditionele harde schijf of een SSD, dan zou ik hem zeker adviseren om Windows 10 helemaal opnieuw te gaan installeren. Niet gaan klonen! De problemen die hij nu ondervindt wijzen wat mij betreft op fouten in Windows 10.

En het is dat dit topic in het forumonderdeel Windows 10 is geplaatst, anders had ik het besturingssysteem niet eens direct geweten. Ook Speccy vond het gebruikte besturingssysteem niet. Dit is een knipsel van Speccy van jpdt:

 

599300dff04be-Speccy_jpdt.png

 

Speccy ziet nog wel dat het hier om een 64 bits versie van een besturingssysteem gaat, maar kan niet melden om welke versie van Windows het gaat. Dat vind ik een veeg teken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat toen jpdt deze laptop kocht er Windows 7 op stond. Hoe is hij er later in geslaagd om gratis te upgraden naar Windows 10, vraag ik me af.

Er waren in het begin namelijk helemaal geen Windows 10 drivers beschikbaar voor de HD Graphics 3000. Intel weigerde om Windows 10 drivers te maken en ter beschikking te stellen. Dat leverde toen heel veel commentaar op: https://communities.intel.com/thread/61432

Pas in augustus 2016 kwam er via Windows Update een driver beschikbaar: https://www.askwoody.com/2016/new-win10-compatible-intel-sandy-bridge-graphics-drivers/

 

Een ideaal huwelijk is het dus niet: Windows 10 met deze processor en grafische chip, maar het zou intussen wel moeten werken.

 

Wanneer jpdt geen zin heeft in verdere moeilijkheden én de financiën heeft voor een nieuwe laptop, ja, dan heeft een nieuwe laptop met SSD (plus eventueel ook nog een extra ingebouwde gewone harde schijf van 1 of 2 TB voor opslag van persoonlijke data) natuurlijk de voorkeur.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Passer zei:

-       maar wat is schijf 2? 

Dit is waarschijnlijk de externe die toen nog verbonden was samen met een SD kaartje. 

 

38 minuten geleden, porrelaar zei:

Ik neem aan dat toen jpdt deze laptop kocht er Windows 7 op stond.

Klopt , heb vorig jaar van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een  gratis upgrade te doen naar Win 10.

 

2 uren geleden, porrelaar zei:

Blijkbaar slaat jpdt weinig grote bestanden op.

Gebruik laptop voornamelijk voor internet en mail , bijna géén films , géén grote opslag van bestanden , foto's .

 

47 minuten geleden, porrelaar zei:

Wanneer jpdt geen zin heeft in verdere moeilijkheden én de financiën heeft voor een nieuwe laptop, ja, dan heeft een nieuwe laptop met SSD (plus eventueel ook nog een extra ingebouwde gewone harde schijf van 1 of 2 TB voor opslag van persoonlijke data) natuurlijk de voorkeur.

Ben nogal een prijsbewuste consument maar misschien is een nieuwe laptop toch een must !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bewuste plaatje werd reeds gebruikt in een ouder topic

Het plaatje is van voor de oplossing van het toenmalige probleem en is dus volledig achterhaald wat betreft die 2de schijf.

 

 

Gezien het minimale gebruik van de laptop en de schijf (niet eens 100GB) ben ik geneigd om te gaan voor een nieuwe schijf.

Een SSD van 250 GB zou dan volstaan en met een nieuwe installatie van windows 10 (zoals porrelaar voorstelt) is de kans groot dat het probleem is opgelost.

Je bent dan gelijk van enkele "ongewenste gasten" af die ik heb gezien in het speccy logje.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.