Ga naar inhoud

Facebook doet (deed?) raar


Aanbevolen berichten

Familie had het "facebookvirus" op hun Facebook. Ik heb deze laptop nu in mijn bezit. Ik heb alle stappen van deze link gevolgd om het te verwijderen (zelfs ccleaner en adwcleaner). Ook malwarebytes gedaan. Die vond geen virussen, maar wel zo'n 200-tal  PUP's (potentially unwanted program).

 

Na die link gevolgd te hebben (en dus ook het wachtwoord van facebook te hebben veranderd zoals in de link omschreven), viel ik bijna omver toen ik enkele uren later terug inlogde in hun facebook (ik heb het beheer van de laptop) dat het facebookvirus nog steeds aanwezig was! Dus terug zo'n video's waar een persoonsnaam bij staat. Zelfs nadat ik het wachtwoord veranderd had!!! Hoe kan dit???

 

Persoon is Hilde. Ze heeft ook 2 gsm's:

- 1 van haar (daar ingelogd met nieuwe wachtwoord)

- 1 van echtgenoot (die gsm is waarschijnlijk nog niet uitgezet, dus werkt nog met het oude wachtwoord?)

 

Kan dat laatste er iets mee te maken hebben? Maar dan is het vreemd dat het virus opnieuw toeslaat bij een NIEUW facebookwachtwoord.

 

Een bijkomend probleem was, dat als facebook werd opgestart, in een andere tab ook facebook werd opgestart (met inlogscherm en het oude wachtwoord).

Ook als men gewoon zocht via Google Chrome naar iets op internet, sprong soms Facebook open. (dus geen berichten onderaan je scherm, maar een volledig scherm, dus de website van facebook).

 

Ik heb 2 dingen gedaan momenteel:

- De Google Chrome browser die hier als standaard staat ingesteld, gereset. (bladwijzer blijven behouden, extenties worden UITgeschakeld)

Bij de extenties van Google Chrome staan 2 rare extenties: Easy doc Merge (zou een virus zijn volgens Google) én Z-Price (in het Russisch, met Russische tekst onder)

 

Kan het zijn dat één van deze extenties ervoor gezorgd heeft dat Facebook zomaar opensprong op onverklaarbare ogenblikken? En soms dubbel opensprong als Facebooktab geladen was?

 

Ook Windows-Update werkt niet (blijft steeds zoeken naar updates, maar hij moet er zeer veel installeren want het zoeken lukt blijkbaar al maanden niet meer)

 

In bijlage de logjes. Veel dank om er naar te kijken.

 

 

 

 

 

 

FRST.txt

Addition.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Kurt.

 

Ik heb zelf geen smartphone of facebook maar ik ga toch proberen je te helpen.

 

Om te beginnen staat er nog een heel oude versie van java op de pc.

Die mag je verwijdereen en dan de nieuwste versie installeren.

Ga naar Java en download daar de nieuwste versie.

  • Klik op "Gratis Java-download".
  • Ga akkoord met de licentiebepalingen en klik op de button voor de gratis download.
  • Het bestand jxpiinstall.exe wordt aangeboden - kies hier voor "bestand opslaan".
  • Blader naar de map waar je het bestand hebt opgeslagen.
  • Klik vervolgens op jxpiinstall.exe om de nieuwste versie van Java te installeren.
  • Vink alle aangeboden extra's uit en ga dan verder met de installatie.

 

Schakel eerst de synchronisatie van chrome uit.

Open de chrome browser en log in met je google of gmail  account.

Klik dan op sychronisatie.

chrome-synchro-1.jpg.740f22e6733f2814efdb49f2e8f1c77d.jpg

 

Stel de synchronisatie in zoals op de afbeelding door te klikken op de blauwe schakelaar achteraan op de lijn.

Geschiedenis mag je ook uitschakelen.

chrome-synchro-2.jpg.48737dc050028730b80a8170a7906923.jpg

 

Klik daarna bovenaan op de pijl om terug te gaan.

Log uit en sluit de chrome browser.

 

 

We gaan 577bf0efb8088-FRST.png Farbar Recovery Scan Tool (FRST64.exe) opnieuw gebruiken.

 

  • Download de bijlage fixlist.txt naar de map, waar ook FRST.exe aanwezig is. (in dit geval de desktop)

fixlist.txt

  • Dubbelklik op FRST64.exe om de tool te starten.
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Druk op de Fix knop.
  • Na de fix wordt een logbestand gemaakt (Fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg dit logbestand als bijlage toe aan je volgend bericht.

 

Een handleiding via een filmpje van PC Helpforum kan je HIER vinden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben blijkbaar alleen een skynet.be account (want hun emailadres eindigt op skynet.be)

Ik heb proberen in te loggen in google of gmail met dit emailadres maar er komst steeds een melding dat hij dit emailadres niet herkend.

Misschien gebruiken ze skynet.be maar daarvan weeti k het wachtwoord niet. Kan je daar synchronisatie ook instellen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De volgende situatie maak ik nu mee:

 

Het wachtwoord van zijn facebook heb ik toegezegd aan Hilde en Hilde moest ook dat wachtgebruik gebruiken voor haar gsm.

Maar haar facebook die ik momenteel onderhoud met haar laptop hier thuis, werd weer aangevallen, zelfs met mijn nieuw wachtwoord.

Daarom weer een nieuw wachtwoord gemaakt voor facebook, met als gevolg dat Hilde op haar gsm niet meer op facebook kan.

 

MAAR...

 

Ze kan het wel! Want toen ik via Chrome het wachtwoord van facebook wou wijzigen, stond er in facebook "wachtwoord is 2 uur geleden aangepast".

Dus wil dit zeggen dat haar gsm synchroon staat met de browser Chrome en facebook?

 

De situatie is als volgt:

op pc dus een nieuw wachtwoord voor haar facebook gemaakt in firefox, werkt perfect, ze kan inloggen op haar laptop met mijn nieuw wachtwoord

op pc kon ik geen nieuw wachtwoord maken voor haar facebook in Chrome, want ze had het zelf al veranderd op haar gsm (ze is waarschijnlijk zo verslaafd aan facebook dat ze zelf een nieuw wachtwoord gemaakt had)-

 

Is die situatie veilig? Dus een apart wachtwoord voor Chrome en een ander wachtwoord in Firefox voor facebook?

 

Ik heb chrome gereset, en de 2 extenties verwijderd. Met behoud van de wachtwoorden.

 

Ik wil nu dat ze Firefox gebruikt. Ik heb in Firefox de wachtwoorden van Chrome geimporteerd.

 

Ik kreeg de synchronisatiegegevens niet direct, of haar account, kan ik ook nu gewoon de 2 logjes posten?  Zijn er virussen ?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu merik dat ze Windows Live Mail gebruiken (2011).  En ik zie enkele binnengekomen emails. Maar het wachtwoord weet ik niet.

 

Ik ga de 2 logjes opnieuw plaatsen.

Wat is opgelost ondertussen: Windows Update -> heeft al veel updates geinstalleerd.

 

Zie 2 logjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

De foutmeldingen uit de vorige logjes

- De Windows Search-service wordt gestopt vanwege een probleem met de indexeerfunctie, The catalog is corrupt.

- Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk1\DR1.

komen niet meer voor.

Vermoedelijk werden zij opgelost door de windows updates.

Er zijn nu wel andere foutmeldingen maar die verdwijnen waarschijnlijk bij een herstart van het systeem.

 

 

We gaan 577bf0efb8088-FRST.png Farbar Recovery Scan Tool (FRST64.exe) opnieuw gebruiken.

  • Download de bijlage fixlist.txt naar de map, waar ook FRST.exe aanwezig is. (in dit geval de desktop)

fixlist.txt

  • Dubbelklik op FRST64.exe om de tool te starten.
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Druk op de Fix knop.
  • Na de fix wordt een logbestand gemaakt (Fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg dit logbestand als bijlage toe aan je volgend bericht.

 

Een handleiding via een filmpje van PC Helpforum kan je HIER vinden.

 

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.