Ga naar inhoud

Officiële versie van populaire tool CCleaner bevatte backdoor


Aanbevolen berichten

  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Uit het artikel:

Quote

De softwareontwikkelaar stelt dat CCleaner v5.33.6162 en CCleaner Cloud v1.07.3191 voor 32-bit Windows gecompromitteerd zijn geraakt. Deze versies zouden door 3 procent van de gebruikers zijn geïnstalleerd. Dit zou op 2,27 miljoen gebruikers neerkomen.

 

Nou, da's lekker... Ik check even mijn pc met Windows 10 Pro 32-bit... en natuurlijk staat daar die besmette versie op. Meteen de nieuwste versie erop gezet. Maar is daarmee de malware ook weg?

Ik las dat de server waarnaar informatie over mijn pc werd verzonden uit de lucht is gehaald, waardoor de malware geen kwaad meer kan. Dat is natuurlijk al een geruststelling. Toch maar even Panda de pc laten scannen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst de nieuwste versie van CCleaner erop gezet. Tijdens de installatie van een nieuwe versie van CCleaner wordt dan altijd eerst de oude versie verwijderd.

Daarna pas de pc laten scannen met Panda Free en MBAM. Beide vonden niets.

 

Ik gebruik overigens expres nog een oudere (gratis) versie van MBAM (2.2.1.1043), maar ik neem aan dat die dezelfde malware definities gebruikt als Malwarebytes 3.1.2. Alvorens te gaan scannen met MBAM had ik de database laten updaten. Huidige database-versie van MBAM is bij mij v2017.09.18.06. Van vandaag dus.

Ik ga er nu maar van uit dat die pc schoon is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, porrelaar zei:

Ook gezien de laatste post van Passer lijkt het erop dat vervangen van versie 5.33.6162 door de nieuwste versie (v5.34.6207) van CCleaner al voldoende is om het beestje te verwijderen.

Jammer dat ik dit nu net lees anders had ik Ccleaner eerst upgedate, op mijn VM stond versie 5.33.6162 (32bits) en heb daar Mbam laten scannen:

 

59bfe7d008a64-Ccleaner.png

 

Op mijn gewonnen pc staat versie 5.34.6207 (64-bit) hier heeft Mbam niks gevonden.(stond al de nieuwe versie op).

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.