Ga naar inhoud

Laptop traag


Aanbevolen berichten

15 minuten geleden, Ebonny zei:

Optie b lijkt mij wel interessant al hoe wel ik het wel eng vindt. Stel je voor dat het fout gaat dan weet ik niet meer wat ik moet doen.

Daar moet je eigenlijk niet zo'n schrik voor hebben, normaal loopt het allemaal van een leien dakje. Alleen als de stroom zou uitvallen tijdens het gebeuren, dan heb je problemen.

Maar je werkt met een laptop en dus mag de stroom al wel uitvallen, zolang je batterij voldoende opgeladen is.

(moest je voor deze optie kiezen - wat ik in jouw geval zou doen - dan krijg je nog meer uitleg dan hetgene hierboven staat hoor)

 

15 minuten geleden, Ebonny zei:

Moet ik de vraag beantwoorden "keuze moet maken tussen een clean install of een herinstallatie met-behoud-van-eigen-instellingen" met 

"herinstallatie met-behoud-van-eigen-instellingen"  ???????

Eerder voor jezelf, want jij moet op dat ogenblik gaan kiezen.

Dit zijn de twee mogelijkheden:

a. een 'clean install' waarbij alles van je schijf verwijderd wordt en een heel nieuwe windows 10 er wordt op gezet

b. een herinstallatie van Windows, maar 'met behoud van instellingen': je behoudt al je programma's, al je eigen keuzes en instellingen.  (< voor deze optie zou je dan best kiezen - maar jij beslist natuurlijk zelf hé)

 

 

Maar.. wat ik uit je plaatje opmaak, is dat je systeempartitie maar 100 Mb is, en dat is - denk ik - te klein. (dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat je updates het niet goed doen)

Maar dit laatste moet ik nog even gaan napluizen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voorlopig optie twee nemen  (dus geen clean (volledige her-) installatie)

 

Moest je het aanpakken, vertel het dan even, dan geef ik nog wat uitgebreidere tips EN - voor alle zekerheid:  backup dan ook je eigen bestanden op een tweede medium (tweede schijf, externe of interne, of op een dvd of op een stick of in de cloud. (best niet op een partitie van dezelfde schijf)

Dit laatste is trouwens altijd aan te raden want schijven kunnen het begeven en dan ben je verder van huis zonder goede en bijgehouden backup. (zelf heb ik mijn eigen bestanden op twee plaatsen veilig staan)

 

Nog vergeten: backup ook vb je favorieten van je browser en je mails - ook altijd handig voor-het-geval-dat :)

 

(heb je hierbij vragen: stel ze maar hé)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Passer,

De backup's heb ik gemaakt en dat doe ik altijd al op een losse harde schijf. Een paar aandachtspunten.

  • Is de ruimte op mijn schijf voldoende voor herstel?  
  • Deze laptop was geleverd met Windows 7. Is het misschien niet verstandig om weer terug te vallen op windows 7?
  • Ik ga dan voor optie 2 (Windows hersteltool aanbevolen voor Windows.
  • Laat mij weten de nog wat extra informatie.

Gr Ebonny

  •  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ebonny zei:

Is de ruimte op mijn schijf voldoende voor herstel?

Ik merk op blz 2 dat je een Toshiba van 640 GB hebt - die is dus ruim voldoende

 

2 uren geleden, Ebonny zei:

Is het misschien niet verstandig om weer terug te vallen op windows 7?

Altijd een moeilijke vraag - maar zelf zou ik niet bij een oud systeem blijven hangen, 'k weet niet wanneer de ondersteuning voor de 7 stopt (of al gestopt is?) maar zelf zou ik het gewoon niet overwegen.

 

 

OK, we gaan van start voor een her(stel)installatie met behoud van instellingen. (je gaat dus Windows opnieuw installeren over de oude windows heen - alles van Windows wordt dus zo vernieuwd maar je eigen programma's,... blijven behouden.

 

 

 

Korte versie:    1 installeer een programma van windows
                       2 laat het programma uitvoeren (met de exe ervan)
                         Bij de vraag: een volledige herinstallatie of een herstelinstallatie (met behoud van instellingen): maak de keuze die je wenst.
                        Wachten tot je computer stilgevallen is


Iets uitgebreider uitgelegd:

 

Wat heb je nodig?
* een usb-stick van min 6 Gig en een goede internetverbinding. Let op: de stick wordt volledig gewist, moesten er dingen opstaan die je wil behouden: stel die elders veilig !
   (een stick werkt het makkelijkst en snelst)
* werk je met een laptop: zorg voor een volle batterij en koppel voor alle zekerheid je voeding aan het net aan.


Hoe ga je tewerk?

1.    Download de installatie van https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
      klik daar op : ‘hulpprogramma nu downloaden’ Sluit hierna alle andere programma’s

2.    Steek nu je stick in je systeem en laat de gedownloade exe uitvoeren

3.    Het voorbereiden van je stick begint nu en vraagt even tijd. Soms lijkt de installatie te blijven hangen op vb 30%? Maar geen nood: je systeem is data/gegevens aan het binnenhalen - geef het er

       maar de tijd voor. Dit ‘stilvallen’ kan wel 5/10 minuten duren, afhankelijk van je systeem en je internetverbinding(snelheid), maar daarna schiet het wel terug in gang.
       (Als je toch twijfelt of alles nog doorgaat:  kijk naar het ledje van je computer: zolang dat blijft branden/flikkeren zit je goed.)

4.    Is het aanmaken van de stick klaar? Dan wordt in verkenner in de usb-stick geopend.

5.    Als je nu in verkenner op die setup.exe (dubbel)klikt, gaat je Windows zich vernieuwen, wordt hersteld en geüpdate naar de nieuwste versie.

       Als je computer er even mee bezig is, krijg je een vraag wat je wil:  een herstel  ‘met behoud van instellingen’ OF een volledig herstel van je windows .

                                image.png.d04a4831b589119ed5cee1d56968de11.png

 

       Vink dus in jouw geval de tweede optie zeker aan en ga verder met de installatie.

        Daarna verloopt alles praktisch automatisch.

 

 

Let op: deze herinstallatie vraagt 2/3 u tijd en - als het eenmaal bezig is - lijkt alles soms stil te vallen, maar geef je systeem er rustig de tijd voor: er moeten tenslotte geregeld grote (update)bestanden binnengehaald en geïnstalleerd worden !

Ook als je op het einde op je bureaublad komt, is het nog niet gedaan en is je systeem nog druk bezig. Wachten dus tot je computer enkele minuten volledig ‘stil’ valt...

 

 

Een uitgebreide toelichting mèt plaatjes vind je in dit topic van Droske  (klik op het plaatje)

 

 

>>>  Ps: print misschien best (delen van) deze uitleg uit zodat je hem bij de hand hebt

 

succes !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Passer,

Over genoeg ruimte bedoelde ik de systeem partitie waar jij je twijfels over had.

Ik heb geen stick maar wel een sd card van 16 GB. Kan het daar  ook  mee? Tijdens het herstellen zal ik mijn Laptop met een netwerkkabel op mijn modem aansluiten zo

dat ik een beter en sneller internet heb.

 

gr Ebonny

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Ebonny zei:

Over genoeg ruimte bedoelde ik de systeem partitie waar jij je twijfels over had

'k heb er een collega over nagevraagd en die vertelde me dat je genoeg ruimte had

 

33 minuten geleden, Ebonny zei:

Ik heb geen stick maar wel een sd card van 16 GB.

Daar heb ik geen ervaring van, maar een stick kost tegenwoordig ook niet zoveel meer (toch zeker niet als je geen grote neemt) en dus raad ik je toch het gebruik van een stick aan.

(online heb je hem morgen of overmorgen al)

34 minuten geleden, Ebonny zei:

Tijdens het herstellen zal ik mijn Laptop met een netwerkkabel op mijn modem aansluiten zo

dat ik een beter en sneller internet heb.

da's inderdaad een goed idee.

 

Voor je geruststelling: JeanSpanje (de man is niet meer van de jongste) voerde het hier zopas ook nog uit:  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik eerst een stick kopen.

Toch nog een vraagje .

 Antivirus moet ik tijdelijk uitschakelen .Zelf heb Avast dus de schilden weet ik uit te schakelen. Nu de antyspyware. Hoe kan ik het beste zien of deze bij mij draaien. Ik kan dit niet vinden.

gr Ebonny

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ebonny zei:

Antivirus moet ik tijdelijk uitschakelen .Zelf heb Avast dus de schilden weet ik uit te schakelen. Nu de antyspyware. Hoe kan ik het beste zien of deze bij mij draaien. Ik kan dit niet vinden.

'k weet niet of het 'moet' want ik deed zo'n herstel al een paar maal (beperkt dus), maar 'k heb nooit mijn AV uit gezet.

 

Hoe je kan zien of ze draaien?  Ga naar Taakbeheer (ctrl - alt - del) en kijk of ze in de lijst nog voorkomen.

Daar kan je ze (meestal) ook uitschakelen door ofwlel rechtsklikken en kiezen voor beëindigen ofwel rechts onder: Beëindigen.

Maar zelf zou ik gewoon de zaak laten en de setup.exe in gang zetten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.