Ga naar inhoud

Pc dood?


originals88

Aanbevolen berichten

22 minuten geleden, originals88 zei:

nog iets waar ik op moet letten bij aankoop

De nieuwe voeding moet minstens de specificaties hebben van de huidige. Zie beschrijving op de voeding zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, stegisoft zei:

Is de voedingskabel goed aangesloten van stopcontact naar voeding.

Staat de voeding aan de achterkant?

Als dat niet het geval is dan kunnen de fans niet draaien hé.

Waarschijnlijk is er minstens 1 elko opgeblazen. Typisch bij Medion voedingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, stegisoft zei:

Toch maar raar dat je na zuiver maken héél toevallig ook de voeding stuk is doch het kan altijd.

Dat lijkt inderdaad raar maar dat is het niet persé. Ik heb het zelf ook al meegemaakt.

Ik moet er wel aan toevoegen dat ik toen ook de voeding had schoongemaakt en dat is soms net de druppel... als een elco stervende is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je een beetje handig?

 

Of de voeding daadwerkelijk defect is kan men toch simpel zelf testen?

 

De truc met een paperclip?

Hier duidelijk uitgelegd:

https://www.pcinside.info/nl/tips/voeding/test-of-een-voeding-defect-is/

 

Ik heb het eergisteren zelf eens uitgevoerd om een computer van een vriend (die ook niet meer wou starten) na te kijken.

Bij het openen van de kast en eerste nazicht merkte ik weinig of geen stofophoping maar wél ... drie opgeblazen (bolle) elco's, wat al niet veel goeds voorspelde.

Na de truc met de paperclip -->voeding deed het dus wél degelijk nog!

 

Resultaat - het moederbord is volgens mij de oorzaak van het niet meer starten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Calvus zei:

Of de voeding daadwerkelijk defect is kan men toch simpel zelf testen?

 

De truc met een paperclip?

Hier duidelijk uitgelegd:

https://www.pcinside.info/nl/tips/voeding/test-of-een-voeding-defect-is/

 

Goede tip Calvus. Dank u.  Ik kende die ook maar had er niet aan gedacht om hem aan te bieden.

 

Ter aanvulling, hier nog iets uit mijn archief:

 

Ga als volgt tewerk om een voeding te testen zonder deze in een pc te moeten inbouwen.

Als je een voeding hebt met een fan, wat meestal zo is:

Belast de voeding met een apparaat, bv een harde schijf. Zet de stroomtoevoer naar de voeding aan.
Maak met een paperclip verbinding tussen een zwarte (maakt niet uit welke) en een groene stroomdraad van de atx stekker (zie afbeelding). De fan van de voeding zou nu moeten draaien.

Draait de ventilator van de voeding niet dan kunt u voor de zekerheid een case fan aansluiten (sommige voedingen hebben een niet draaiende fan tot 60% belasting).

Een aangesloten apparaat moet nu van stroom voorzien zijn. Indien dit laatste een harde schijf is dan moet je die horen (of voelen-) draaien.


59ff33381e1a9_Voedingtesten(1).JPG.064ae7f78d182ec3faf9013120bd9656.JPG

 

Meet nu alle spanningslijnen na met een multimeter.

Maak dat bruggetje van de groene stroomdraad ook eens één na één naar de andere zwarte draden. Indien dan de fan van de voeding aanslaat dan weet je dan ook of die andere GROUNDS (GND) nog intact zijn.

Indien je met een multimeter uit de voeten kunt dan kun je de voeding helemaal doormeten.

Zie de in kleur vermelde spanningen zoals die horen te zijn.

 

59ff3338b33a8_Voedingtesten(2).JPG.6a83e1b1046e3d4a43c1d8ab3b3a9416.JPG

 

Neem zeker ook deze uitgebreide info van collega Dasle eens door:

 

En als je de hardwarecomponenten van je pc kent dan kun je aan de hand van de volgende calculator de meest geschikte voeding berekenen: http://powersupplycalculator.net/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.