Ga naar inhoud

rechter muisknop


vaes

Aanbevolen berichten

12 uren geleden, vaes zei:

Een hopeloos geval, zeker ?

Wel een lastig geval, maar nog niet hopeloos.

Het contextmenu heeft een tijdlang gewerkt, maar nu niet meer. Als je nu het contextmenu probeert op te roepen, crasht de verkenner: je krijgt dan het bureaublad te zien.

In feite gaat er op dat moment iets fout. En fouten worden genoteerd in de logboeken.

De logboeken in Windows 10 zijn makkelijk te vinden: klik op het vergrootglas dat naast de startknop staat en type dan Logboeken. Klik op het gevonden resultaat: Logboeken (Bureaublad-app).

Maar dan wordt het wat lastiger. Natuurlijk moet je in de logboeken zoeken naar een fout die zich voordeed op het moment dat de verkenner crashte. Bij iedere fout en waarschuwing staat de datum en de tijd. Dat helpt. Maar in welke van de logboeken moet je zijn? En hoe moet je de meldingen in die logboeken interpreteren? Die meldingen blinken voor een gewone computergebruiker zoals jij en ik niet uit in duidelijkheid.

Ik heb daar zelf niet genoeg kennis van. Anderen (kweezie wabbit? dorado?) misschien wel. Ik hoop dat een van de kenners dit topic op zal pakken en jou verder zal helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga een poging wagen maar zonder garantie op succes

 

Voer de handelingen uit die nodig zijn om de fout te krijgen en doe dit 4 of 5 maal.

Klik met de rechtermuisknop op START.
Klik op logboeken.
Open Windows Logboeken.
Dubbelklik op het logboek voor Systeem.
In de rechterkolom bij acties klik je op huidig logboek filteren.
Bij geregistreerd selecteer je afgelopen uur en klik op OK.
Klik in de rechterkolom bij acties op Bestand met gefilterd logboek opslaan als... .
Bepaal de lokatie en noem het bestand SysLog om op te slaan.

Doe nu hetzelfde voor het logboek toepassingen en noem het bestand AppLog.

Je kan nu beide bestanden (SysLog.evtx en AppLog.evtx) als bijlage toevoegen aan een volgend bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Intussen ben ik enkele dagen offline geweest. Vermoedelijk door het installeren van een extra (naast Avast)  virusscanner (Emsisoft - aanbevolen in een computertijdschrift) crashte alles. Ik kon geen enkel programma noch icoontje openen en de pc niet meer normaal afsluiten.

 

Ik moest mijn desktoptower naar de verkoper brengen die een volledige "reset" heeft uitgevoerd.  Hierdoor lijkt bovenstaand probleem OPGELOST en kan ik dus afsluiten.  Ik moet nu wel al mijn eigen programma's weer installeren. Bij die gelegenheid ben ik van pan van wat zuiniger te zijn bij het installeren van diverse programma's en zou dus graag vernemen welke programma's strict nuttig kunnen zijn en welke niet. Maar misschien open ik deze vraag  best in een andere, nieuwe rubriek ?

 

Vaes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Het is begrijpelijk dat je pc ging crashen, het is nooit aan te raden om twee (actieve) anti-virus programma's tegelijk te plaatsen.

Twee anti-virus programma's werken elkaar tegen waar dit soort problemen kunnen ontstaan, je had eerst avast! moeten verwijderen en dan had Emsisoft kunnen proberen.

Een virusscanner en malware scanner kunnen wel samen dus let goed op wat je naast elkaar plaatst.

Dus zeg maar waar je voorkeur naar uit gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, vaes zei:

Ik heb intussen AVAST opnieuw geïnstalleerd.  Verder denk ik aan. CCCLEANER, Malware bytes anti malware, eventueel Defraggler en een Uninstaller zoals revo of iets beginnend met IOBIT.......

Wat denkt U ?

 

 

vaes

avast!: als anti-virus programma is goed.
Malwarebytes Free: als aanvullende malware scanner is ook goed.
Ccleaner: als schoonmaak programma is ook goed.
Defraggler:' alleen als je geen SSD schijf gebruikt.
Revo uninstaller: alleen nodig wanneer er geen andere oplossing is, je kan een programma beter via "Programma's en onderdelen"verwijderen. Dus niet echt nodig.
IObit: ook niet een aanvulling op de rest, dus niet echt nodig.

 

Verder verstandig internetten en uitkijken waar je de gratis programma's vandaan haalt, let ook op met installeren dat je het gratis meeliftende software uit vinkt.

Kijk uit met e-mails vertrouw je ze niet of herken je ze niet meteen verwijderen en niet op linken klikken die erin staan.

Dit zijn allemaal de basis stappen en heb je vragen daar is dit forum weer voor :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch tools of programma's gaat installeren die je van het internet hebt gehaald, moet je altijd goed de kaders lezen tijdens de installatie en steeds de aangeboden extra's uitvinken.

In veel gevallen heb je die extra's niet nodig en zorgen die vroeg of laat voor problemen

 

Een handige tool die je hierbij kan helpen is Unchecky.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.