Ga naar inhoud

Foutmelding opstarten Windows 2010


ward01

Aanbevolen berichten

Vanzelfsprekend geen topic meer over Windows 2010, dus post ik het hier maar eens.

 

Een oude laptop die nog draait op Windows 2010 geeft deze melding (zie bijlage) bij het opstarten.

Na te enteren, start ie nog vanzelf op, maar alles werkt héél traag. Maar het werkt wel. 

 

Wat zouden we hieraan kunnen doen dat die melding verdwijnt en ie misschien terug wat sneller gaat? 

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

IMG_6253.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ward01, de fout is me niet bekend, maar wat ik kan opmaken:

 

>  er staat duidelijk 'please backup the content immediately' - wat erop wijst dat er ernstig gevaar is voor je data op die schijf.

     Indien jij je eigen data op die schijf nog niet minstens op één andere schijf (NIET partitie !) staan hebt, begin er dan direct aan, nu het (wellicht/mogelijk) nog kan.

     Volgens mij wijst het erop dat je schijf brak is - mogelijk nog wel of niet meer te herstellen.

 

> Ik vond er deze pagina nog over - het gaat wel over een HP (of heb jij ook een HP?) - maar daar gaat het ook in de richting van een schijf die beschadigd is.

 

> in deze video gaat het er ook over - weer in de richting van een beschadigde schijf.

 

Wat ik eruit kan opmaken: je schijf is het aan het begeven - overweeg dus of die laptop nog wel een nieuwe schijf waard is.

 

(enne: windows 2010 euh... is me niet bekend, maar je post het  onder XP dus ik vermoed dat je XP bedoelt?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laptop van ward01 is duidelijk van het merk HP.

Het besturingssysteem is niet Windows 2010, want die versie bestaat niet.

Het besturingssysteem zou net zo goed Windows 7 kunnen zijn, want dan krijg je dezelfde waarschuwing wanneer de harde schijf het aan het begeven is. Het is niet te zeggen wanneer die harde schijf sterft. Misschien morgen al, misschien pas over een paar weken of maanden, maar zoiets is niet te repareren. Het einde is in zicht.

Zie bijvoorbeeld dit topic: https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Hardware-and-Upgrade-Questions/Hard-Disk-1-301-error/td-p/2485595

In dat topic staat ook wat je moet doen wanneer je die laptop wilt blijven gebruiken. Kort samengevat:

1. Onmiddellijk alle persoonlijke bestanden kopiëren naar een externe harde schijf.

2. Daarna de harde schijf eruit halen en vervangen door een nieuwe

3. Met behulp van de recovery dvd’s die jij zelf gebrand hebt, direct nadat je die laptop voor de eerste keer in gebruik nam,  kun je Windows weer opnieuw installeren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als deze laptop 7 jaar oud is, dan zal er waarschijnlijk Windows 7 op staan als besturingssysteem.

Of het nog rendabel is om voor deze laptop een nieuwe harde schijf aan te schaffen zul je zelf moeten bepalen. Zelf investeer ik doorgaans geen geld meer in een computer die ouder is dan 5 jaar, maar een nieuwe harde schijf van het formaat 2,5 inch en met een opslagcapaciteit van 500 GB hoeft niet zo duur te zijn. Die koop je al voor zo'n € 40,-: https://tweakers.net/categorie/50/interne-harde-schijven/producten/#filter:VYzBCsIwEET_Zc5RdhWh5gMKHjz1KB5CukgktSUpRSz5dzcKgqflzczbFWPqJbVBYg-LKYV7hvmG3ZhmzVz2v2QSf9Ldhg0md5MuvASWiUw1vZzd8w_DA1Yhq9aGOEvKsCuYjvUMtcWBaEv6f6iqVh8sBs2e62hxEfYCbniHaynlDQ

Nadeel kan zijn dat er ook andere onderdelen van de laptop na 7 jaar minder goed werken, zoals de accu of sommige toetsen van het toetsenbord. Hoe lang blijf je doorgaan met kapotte onderdelen vervangen? Dat moet iedereen zelf bepalen.

 

Als eerste nu de persoonlijke bestanden kopiëren naar een externe harde schijf.

Tot nu toe heb je alleen een waarschuwing gehad dat de harde schijf aan zijn eind is gekomen. Die waarschuwing wordt in het volgende artikel door HP uitgelegd (wel in het Engels): https://support.hp.com/us-en/document/c00480479

Maar wat er nu exact mis is met de harde schijf weet je nog niet. Als je daarin geïnteresseerd bent, zou je de volgende 2 programma's kunnen gebruiken om de toestand van de harde schijf na te kijken.

 

1.  Download CrystalDiskInfo naar het bureaublad (het downloaden begint automatisch een vijftal seconden nadat je op de link hebt geklikt !! ).

 

  • Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.

     

  • Kies Nederlands en klik vervolgens op OK, nu wordt het programma uitgepakt in een nieuwe map op je bureaublad.

     

  • Plaats nu een vinkje bij de optie CrystalDiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.

     

  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies voor Als administrator uitvoeren.

     

  • Wanneer het programma geopend is, zal het gegevens van je harde schijf tonen.

     

  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.

     

  • Wat is het resultaat van deze test? ... maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

 

2. Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

 

HDTune-error-scan.png

 

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start. (je dient GEEN vinkje te plaatsen bij Quick scan).

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

 

Wat is het resultaat van deze test? (ik verklap alvast dat na afloop van de test alle blokjes groen horen te zijn...)

Maak een afbeelding van het resultaat en sla deze op.

Een afbeelding kan je maken met het knipprogramma.

 

Let wel: je hoeft van mij test 1 en test 2 niet te doen, maar het geeft je inzicht wat er met de harde schijf aan de hand is.

In het artikel van HP staat ook dat de waarschuwing van HP een enkele keer niet juist is. Dan zijn deze twee testen aanbevolen om te controleren of de waarschuwing die je kreeg, klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik zou op deze oude laptop moeten booten van een DVD, maar de PC reageert daar niet op. Kan dat iets te maken hebben met feit dat harde schijf beschadigd is, of zou het mogelijk kunnen zijn dat de laptop zo geconfigureerd is dat booten van een DVD niet lukt? Als ik naar BIOS rollback wil gaan, krijg ik volgende melding: The System BIOS rollback failed. Zelfde verhaal bij Update. 

 

Heeft iemand hier hopelijk een oplossing voor?

 

Alvast bedankt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar vragen:

1. Had je de programma’s CrystalDiskInfo en HD Tune al uitgevoerd om te controleren hoe het is gesteld met de conditie van de harde schijf? Zo ja, wat waren daarvan de uitslagen?

2. Waarom wil je een Bios rollback  uitvoeren of juist het bios updaten? Wanneer je een defecte harde schijf hebt, dan verhelp je dat niet met een bios update. Een bios update voer je alleen uit wanneer je een probleem hebt en zeker weet dat dat probleem verholpen zal worden door die bios update. In de beschrijving bij nieuwe bios firmware staat altijd welke problemen door die update opgelost worden.

3. Is de dvd waarvan je wilt opstarten, wel bootable/opstartbaar? Heb je die dvd zelf gebrand? Zo ja, hoe?

4. Heb je eerst in het bios de opstartvolgorde (boot order) gewijzigd, zodat het cd station bovenaan staat? En heb je daarna met F10 de wijzigingen opgeslagen?

5. Wat staat er op de dvd waarvan je wilt opstarten? Hoe ziet de inhoud van die dvd er in de Verkenner uit?

6. Kun je op een andere computer wel opstarten van die dvd?

 

Een antwoord: ook als je harde schijf zo dood is als een pier of zelfs helemaal ontbreekt, zou je nog steeds op moeten kunnen starten van een opstartbare dvd.

Wanneer je immers in het bios regelt dat de dvd bovenaan staat in de opstartvolgorde, dan wordt opgestart van de dvd en dan wordt de harde schijf niet aangesproken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, porrelaar zei:

Een paar vragen:

4. Heb je eerst in het bios de opstartvolgorde (boot order) gewijzigd, zodat het cd station bovenaan staat? En heb je daarna met F10 de wijzigingen opgeslagen?

6. Kun je op een andere computer wel opstarten van die dvd?

Nee, die opstartvolgorde heb ik nog niet gewijzigd. Hoe moet ik dat doen aub?

Ja, op een andere PC kan ik wel opstarten vanaf die DVD.

 

Jouw andere vragen beantwoord ik ook nog en ga ik ook nog uitvoeren, moet eerst even verder geraken met dit. 

 

Alvast bedankt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.