Ga naar inhoud

zwarte rand


bettina

Aanbevolen berichten

Ik heb wat oudere topics van jou bekeken. Het lijkt hier niet te gaan om een laptop, maar om een desktop pc + monitor van zo'n 10 jaar oud.

Wanneer monitor en desktop pc met elkaar verbonden zijn door middel van een VGA kabel met (meestal, maar niet altijd) blauwe stekkers, dan kun je het volgende doen:

 

Rechtsonderaan op de monitor zie je een aantal knoppen. Bij een van die knoppen staat AUTO.

Druk, terwijl de computer en monitor aan staan, 1 keer op die AUTO knop. Helpt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt het dat jij een 15 inch monitor hebt?

Wat is merk en type van die monitor? Graag zo volledig mogelijk, bijvoorbeeld Acer 1916 KBD. Soms kun je dat op de voorkant van de monitor aflezen; soms staat het op een sticker aan de achterkant van je monitor.

 

Met wat voor kabel/aansluiting is de monitor aangesloten op de computer? Kijk daarvoor aan de achterkant van de computer.

Hieronder een afbeelding met mogelijke aansluitingen voor de monitor:

 

5a5356caa7bf4-D-sub_en_DVI-aansluiting.j

 

Zeer oude monitors hebben vaak alleen een D-sub aansluiting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo hé, een 21 jaar oude 15 inch CRT monitor (zo'n zwaar bakbeest dus)! Erg knap dat die monitor het zo lang heeft uitgehouden.

Voor de meelezers, het is dit apparaat:

 

5a5368a7dd7a2-dell-d825ht-15-svga-trinit

 

Via een rechtsklik op een lege plek op het bureaublad > Beeldscherminstellingen, kun je ook nagaan of de juiste resolutie is ingesteld. Die is 1280 x 1024 at 60 Hz.

Helpt dat niet, dan kun je nog proberen om het beeld passend te krijgen met behulp van de knoppen die achter het klepje zitten:

 

5a5368f8f19dc-dell-d825ht-15-svga-trinit

 

Bovenstaande foto is niet zo scherp, maar ik meen toch een knop te zien waarmee je het beeld in de breedte uit kunt rekken: de vijfde knop van rechts gerekend. Ik neem aan dat er ook zo'n knop op zit om het beeld in de hoogte op te rekken.

Daarnaast natuurlijk eerst proberen om de computer eens opnieuw op te starten. Misschien is het beeld dan wel opeens weer in orde. Een AUTO knop zit er inderdaad niet op, en een handleiding voor deze oude monitor heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

Verder kun je nog een zogenaamde Monitor Self test uitvoeren, zie hier: http://pilot.search.dell.com/Trinitron D825HT

 

Misschien ben je zuinig op je spullen en blijf je apparaten gebruiken zolang ze nog werken. Alleen heb je daardoor wel veel meer elektriciteit gebruikt dan nodig is. Zo'n CRT monitor verbruikt namelijk veel meer stroom dan een moderne LED monitor. Die zuinigheid van jou kost dus geld...

Jouw Trinitron monitor verbruikt maar liefst 110 Watt, en in standby toch nog 8 Watt. Info hier: https://www.cnet.com/products/dell-ultrascan-800hs-d825tm-crt-monitor-15-refurbished/specs/

Mijn veel grotere 24 inch LED monitor verbruikt slechts 25 Watt, en in standby slechts 0,5 Watt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja echt een collectors item  :)

Als ik hem op 1280 1024 zet wordt het beeld  ook nog kleiner ik kan hem met pijltje niet groter  trekken  en het schuiven aan de 5de knop achter de klep verschuift het hele beeld (dus heb je of links of recht een grotere zwarte balk

 

Nu heb ik een ander beeldscherm (moderner ) maar die geeft steeds öut of range" aan kan ik dus ook niets mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat andere, modernere beeldscherm, is dat een platte LCD monitor?

 

De melding “out of range” kan twee dingen betekenen:

1. De verversingsfrequentie van het scherm staat nu te hoog ingesteld

2. De resolutie van het scherm staat te hoog ingesteld

 

ad 1: een  ouderwets CRT scherm, zoals jouw Triniton, heeft vaak een verversingsfrequentie van 75 Hz of meer om een flikkerend beeld te voorkomen. Die frequentie is mogelijk te hoog voor de modernere monitor

 

Hoe los je dit op? Start de pc op in veilige modus door direct na aanzetten van de pc herhaaldelijk op functietoets F8 te drukken. Je hoort dan een keuzemenu te krijgen waar je kunt kiezen voor Veilige modus, met een lage resolutie. Het kan zijn dat dat daar de VGA modus wordt genoemd.

Nadat de computer in veilige modus is opgestart, zul je zien dat de letters raar groot zijn en dat het beeld minder scherp is dan normaal, maar je kunt de computer wel bedienen.

Stel nu de resolutie in op 800x600 en de verversingsfrequentie op 60 Hz. 

Start daarna de computer opnieuw op, deze keer normaal, dus niet op F8 drukken.

Krijg je dan beeld? (Als je dan wél beeld krijgt zullen de letters nog veel te groot zijn door de laag ingestelde resolutie, maar dat kan later nog geregeld worden)

Geef ook in een volgende reactie merk en type van de ‘nieuwe’ monitor door, zodat we kunnen opzoeken wat voor die monitor de correcte resolutie is.

 

Tenslotte nog 1 vraag (ja, ik stel wel veel vragen... ): zit er op de ‘nieuwe’ monitor wel een AUTO knop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een monitor van het merk Energie is mij niet bekend. Op heel veel monitors zit wel een “Energy” sticker, maar dat betekent enkel dat die monitor niet zoveel stroom verbruikt.

Is het misschien deze 15 inch Lenovo ThinkVision L151: https://www.cnet.com/products/lenovo-thinkvision-l151-lcd-monitor-15-series/specs/

Is het scherm bijna vierkant (beeldverhouding breedte:hoogte = 4:3) ?

 

In ieder geval heb je nu beeld op die ‘nieuwe’ monitor die in mijn ogen toch ook al flink bejaard is... Zie je op die ‘nieuwe’ monitor ook zwarte randen?

Laat die verversingsfrequentie even zitten (die zit mogelijk onder Geavanceerde instellingen), maar stel de resolutie eens in op 1024x768 (als het een bijna vierkant scherm is, dus geen breedbeeld).

Hoe ziet het er dan uit?

 

Bedenk ook dat door de meeste mensen tegenwoordig een 24 inch scherm wordt gebruikt. Hun oude 17 of 19 inch scherm verkopen ze voor €5 tot €15 of geven ze zelfs gratis weg via websites als Marktplaats (in Nederland, waar ik woon). Ik neem aan dat jij in België woont en dat ze daar ook zulke websites hebben. Ook bij winkels in tweedehands artikelen kun je 17 of 19 inch monitors voor heel weinig kopen. Denk dan aan 10 tot 20 euro. Dus je hoeft echt niet meteen een splinternieuwe monitor te kopen voor €200.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.