Ga naar inhoud

opstart probleem zo nu en dan


ceesvd

Aanbevolen berichten

Hoi 

Ik heb al 1 jaar problemen  met het onvoorspelbaar uitvallen tijdens de start van mijn PC . Na de nieuwe updates  ergens in 2017 is het begonnen.  Eerst  met het niet mee starten van de internet verbinding  .Dan is een herstart nodig om de internet verbinding wel te hebben. gebeurt nu nog steeds zo nu en dan  vooral na sleep mode.    daarna ontstond de kwaal dat  de pc tijdens de start  stopt.   Pas wanneer de spanning er helemaal af is geweest stekker er uit    start hij wel weer   en  draait  en start dan dagen  goed.  Geen foute LEDs

Bios update  , nieuwe voeding heeft niet geholpen . 

 Er worden ook geen foutmeldingen gegeven .  Als de Pc in deze toestand  is  gaat wel de processor aan  en blijft de ventilator draaien maar  de rest start niet   geen POST geen bios de LEDs op het moederbord bij de bios gaat ook niet aan.  de rode led bij de processor blijft branden   Er komen geen biepjes. scherm blijft zwart geen verbinding .

een enkele keer niet altijd  hoor ik een zachte klik  waarna dit gebeurt. In stellingen allemaal ge reset naar fabriek,  bios geupdate,  nieuwe voeding  . toch weer een

SYSTEEM

MOEDERBORD P8Z68-V PRO,VERSIE 1.01

 BIOS   06/24/2011, BIOS UPDATE  P8Z68-V-PRO-ASUS-3603.ROM

SAMSUNG SSD 128gb 830 SERIE

 GEHEUGEN  D3 8GB 1333-777 BIDRag K4 GEI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de eerste dingen die ik doe bij Windows 10 pc's die problemen hebben met opstarten is het uitschakelen van de functie Snel opstarten. Die functie is standaard ingeschakeld in Windows 10, maar hij wil nog wel eens voor problemen zorgen.

 

Snel opstarten uitschakelen in Windows 10

Klik op het vergrootglas (= Zoeken in Windows) dat naast de knop Start staat.
Type in het zoekvak: Configuratie. Klik op het gevonden resultaat: Configuratiescherm, Bureaublad-app.
Kies (rechtsboven in het Configuratiescherm) voor Weergeven op: Grote pictogrammen.
Klik op Energiebeheer.
Klik in de linker kolom op Het gedrag van de aan/uit -knoppen bepalen
Klik op Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn.
Haal het vinkje weg dat staat voor Snel opstarten inschakelen (Aanbevolen).
Klik onderaan op Wijzigingen opslaan

Voer dat eerst eens uit en kijk of dat verbetering brengt. Kwaad kan het zeker niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi 

na dit gedaan te hebben  starte de pc helemaal niet meer op. Start alleen de processor  en het geheugen en gaat daarna niet verder  je hoort wel de HD starten  maar daar zit geen OS op  wel op de SSd  je ziet niet de VGA led  en daarna de BIOS led  aan en uit gaan .

dat was al vaker voor gekomen. 

als ik dan de HD verwijder dan starte hij wel weer .  op de ssd

 

 na de POST geeft hij ook altijd een hel kort scherm dat  hij geen  drive kan vinden . 

 bedankt voor de reactie  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Cees,

Dat de pc nu helemaal niet meer opstart kan niet komen doordat je de functie Snel opstarten uit hebt geschakeld.

 

Is de SSD aangesloten op de eerste SATA poort op het moederbord? Wanneer er 4 SATA poorten op het moederbord zitten, dan kunnen die genummerd zijn van 0 tot 3 of van 1 tot 4.

Sluit de SSD aan op de SATA poort met het laagste cijfer. En de gewone harde schijf op de poort met het eerstvolgende cijfer.

Kijk daarna in het BIOS of de SSD als eerste staat in de bootvolgorde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu op een andere pc bezig de pc is nog een paar keer opgestart van alleen de ssd  maar toen ik , nadat hem uit geschakeld had  en er de HD weer bij geplaatst  deed hij het   niet meer,  allen het de processor gaat aan  verder niet ook al haal ik de HD  er af.  Telkens moest ik er een onderdeel   uit halen het afgelopen half jaar dan deed hij het weer maar nu is het kennelijk einde verhaal .

 ik denk dat het  de voeding op het moederbord is die  defect is  .DE voeding zelf is nieuw en heeft genoeg vermogen .

 Dit is een  moederbord met 1155 processor voet , die zijn niet meer in Nederland te krijgen.  

 bedankt voor je hulp 

 C van Dam 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schreef dat je al vaker de melding kreeg dat er geen drive (om van op te starten) gevonden werd.

Misschien is de SATA poort op het moederbord waarop de SSD is aangesloten, brak en wordt/werd de SSD daarom soms wel en soms niet gevonden.

Of er (ook) andere problemen met het moederbord zijn, durf ik zo niet te zeggen. Ook met de SSD zelf zou wat aan de hand kunnen zijn. Had je de SATA kabel van de SSD al eens vervangen? Ook die zou defect kunnen zijn, juist omdat de SSD soms wel en soms niet gevonden wordt.

Moederborden met een 1155 socket zullen nieuw niet meer te krijgen zijn, maar toch zeker wel tweedehands, bijvoorbeeld via Marktplaats. 

20 minuten geleden, ceesvd zei:

Ik denk dat het  de voeding op het moederbord is die  defect is 

Dat snap ik niet. Kan aan mij liggen. Ik heb nog nooit gehoord van voeding die op het moederbord zelf zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoi 

De sata poort stortte langzaam  in  op een gegeven moment herkende hij  de ssd niet meer   toch  na afkoelen  nog een keer gestart  en alles veilig gesteld  en nieuwe spullen gekocht . mobo socket 1155  is vrijwel niet meer nieuw te kopen .

 Bedankt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-1-2018 om 17:44, porrelaar zei:

Misschien is de SATA poort op het moederbord waarop de SSD is aangesloten, brak en wordt/werd de SSD daarom soms wel en soms niet gevonden.

 

4 minuten geleden, ceesvd zei:

De sata poort stortte langzaam  in

Oké, dat komt overeen met mijn vermoeden, maar er zitten toch meer SATA poorten op een moederbord? Had je de SSD niet aan een andere SATA poort aan kunnen sluiten?

Op sommige moederborden is het mogelijk om via het BIOS 1 of meer SATA poorten uit te schakelen, zodat die niet meer gebruikt kunnen worden.

Dat wist ik vroeger ook niet, hoor. Ik merkte het toen ik in de desktop pc van mijn vriendin een extra harde schijf bijplaatste. Die werd daarna niet gezien in de Verkenner en ook niet in Schijfbeheer. Omdat ik zeker wist dat die harde schijf in orde was, keek ik in het BIOS. Toen bleek dat de fabrikant 2 van de 4 SATA poorten op Disabled had gezet. Ik zette die poorten op Enabled, en daarmee was ik klaar.

 

15 minuten geleden, ceesvd zei:

mobo socket 1155  is vrijwel niet meer nieuw te kopen .

Dat klopt, maar waarom moet het nieuw zijn? De rest van je computer is toch ook niet nieuw? Ik gaf je al een tip om op Marktplaats te kijken voor een tweedehands moederbord. Daar zijn ze nog wel te krijgen: https://www.marktplaats.nl/z/computers-en-software/moederborden/1155.html?query=1155&categoryId=335&sortBy=price&sortOrder=increasing

 

Van een van mijn computers was het moederbord defect. De oorzaak bestond uit maar liefst 8 gezwollen of zelfs geklapte condensators op het moederbord. Een echte techneut zou zelf die condensators vervangen hebben, maar zo technisch ben ik niet. Ik kocht toen voor € 30 een tweedehands moederbord met hetzelfde socket op Marktplaats. Daarop kon ik mijn eigen processor en werkgeheugen weer kwijt. Inclusief verzendkosten en een tube koelpasta kostte de reparatie mij toen € 40.

 

Maar goed, dit is nu allemaal achteraf gepraat. Je hebt nieuwe spullen gekocht en ik neem aan dat je probleem hiermee is opgelost.

Jij ook bedankt voor de feedback en succes met je vernieuwde computer! :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi

eerst moesten de dvd spelers er uit een half jaar later  de extra hd  toen de  andere hd. Telkens daarna deed de machine het weer. 

 twee weken geleden  zei hij kan geen boot device vinden.  in de bios stond alles goed.  twee van de vier geheugen strips er uit  en hij start weer.  de gekoelde chipset  werd elke keer flink warm.

 vaak deed hij het weer na een nacht afkoelen. Na  een jaar onvoorspelbaar uit vallen  was ik het zat. 

 Bedankt voor het meedenken .

 C van Dam 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.