Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

Tom Konings

Hoog processorgebruik maar geen zware processen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

Mijn pc wordt de laatste tijd steeds trager, en dat ligt volgens mij voornamelijk aan de processor. Wat gek is is dat als ik taakbeheer open hij iets van 70% processor usage aangeeft, terwijl ik zelf op zo ongeveer 30% uitkom als ik de verschillende processen zelf optel... Dit veroorzaakt vervolgens hele lage fps (op world of tanks, dat speel ik het meest).
    Dit is vrij snel achteruitgegaan : vorig jaar heb ik een nieuwe videokaart gekocht, alles op max graphics met 60fps, nu staat alles op minimaal met 30fps... Mijn processor is een AMD FX 4100 quad core processor, 3,6GHz. Deze pc is al wel 6 jaar oud, zou het daaraan liggen?

Alvast bedankt,

Tom

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Het is een gegeven dat een pc bij gemiddeld gebruik na een jaar of drie in gaat leveren op oa snelheid. Zijn alle drivers up-to-date en heb je de pc al eens een schoonmaakbeurt gegeven met CCleaner? Ook stof in de pc zelf kan in sommige gevallen voor vertraging gaan zorgen. Daarnaast is Anti-virussoftware soms ook een processorslurper. Het loont soms om even te kijken of een ander AV je systeem minder belast.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

Al mijn drivers zijn nu up-to-date, de pc is schoner dan ooit en Ccleaner doe ik al vrij vaak :P Als antivirus gebruik ik de gratis versie van AVG, zou dat erg belastend kunnen zijn? Het probleem lijkt namelijk nog steeds niet opgelost...en wat ik heel raar blijf vinden is dat als ik alle processen bij elkaar optel in taakbeheer ik op veel minder processor usage uitkom dan dat hij aangeeft.. :/

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Op 28/1/2018 om 20:46, Tom6960 zei:

Als antivirus gebruik ik de gratis versie van AVG, zou dat erg belastend kunnen zijn?

Elk antivirus programma geeft een belasting van de processor maar AVG is daar heel matig in.

Over welke windows versie spreken we hier?

Druk gelijktijdig de toetsen Ctrl-Alt en Delete in en kies nu "Taakbeheer starten".

Selecteer de Tab Processen en klik vervolgens onderaan op "Processen van alle gebruikers weergeven". (niet voor windows 10)

Klik nu op de hoofding van de kolom "processor" tot de processen die cpu verbruiken bovenaan staan. Zo zie je welk proces het meeste van je cpu kracht vraagt.

Maak nu van je Taakbeheer een afbeelding en voeg dit toe als bijlage in je volgende bericht zodat wij kunnen zien welk Proces/Processen zorgt voor de hoge CPU belasting.

Een afbeelding kan je maken met het knipprogramma.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

Ik heb windows 10. Die optie om alle processen te zien zie ik niet, maar hier toch alvast een screenshot: (dit porcessor gebruik werdt genomen met chrome aan maar niet bijzonder druk bezig, world of tank aan op loading screen en ts3 aan maar niet bezig, ik heb geen weet van andere zware processen...)

help.PNG

aangepast door Tom Konings

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
    Op 26/1/2018 om 20:54, Tom6960 zei:

Wat gek is is dat als ik taakbeheer open hij iets van 70% processor usage aangeeft, terwijl ik zelf op zo ongeveer 30% uitkom als ik de verschillende processen zelf optel...

Als ik de optelling maak voor deze afbeelding, klopt het toch hoor.

De boosdoener blijkt dus het proces systeem te zijn.

Waarom die zoveel CPU gebruikt, kunnen we niet zien, maar bij mij gebruikt die amper cpu.

Kijk eens wat de cpu belasting is als je World of tanks niet hebt opgestart.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

• Topicstarter
  •    0

Je hebt gelijk -_- Had nooit al die kleinere porcessen meegeteld maar dan kom je wel op 70 uit haha...

Gebruik van system zonder wot ligt ook rond de 25-30%...

aangepast door Tom Konings

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

• Welkom op PC Helpforum

• Leden statistieken

• Aantal leden
        39.067
      • Meeste online
        1.622

Nieuwste lid
      bamboebeertje
      Registratiedatum
    • Gerelateerde inhoud

• Door Cristiane van der Werf
        Hallo,

Ik ben hier nieuw en ik vraag me af of iemand mij kan helpen en weet of het mogelijk is het werkgeheugen van mijn Lenovo tablet uit te breiden.
        De tablet heeft 1 GB aan RAM en voor zo weinig geheugen vind ik het toch best een goede tablet. Echter ben ik gewoon nieuwsgierig of dit mogelijk is. Ik heb eerst uitgebreid het internet doorzocht maar kon helaas niets vinden dat mijn vraag beantwoord.

Groetjes,
        Cristiane 
      • Door RoyXew
        Hallo beste mensen,

Na flink wat zoekwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn pc een nieuwe processor nodig heeft. Nu heb ik gekozen voor de "i7 7700k": 
        https://maxict.nl/intel-core-i7-7700k-boxed-processor-p7265154.html?btwview=in&utm_campaign=pricewatch&utm_medium=cpc&utm_source=tweakers. 

En aangezien mijn computer kennis redelijk gemiddeld is weet ik niet zeker of dat deze processor op mijn moederbord past. Volgens windowskey+ x, uitvoeren, msinfo32 is het systeemmodel de "MS- 7996" dus dat zou dan de MSI H110M PRO-VD moeten zijn. Nou vroeg ik me af of dus de i7 7700k op dat moederbord past.

Als er nog andere dingen zijn waar ik rekening moet houden bij het vervangen van mijn processor laat het me alstublieft weten, want ik heb het nog nooit eerder gedaan dus ik ben van plan met een tutorial van youtube die processor te vervangen.

Iemand die me kan helpen? 
      • Door Soulayman El Mathari
        ik zou graag willen weten of ik mijn dual core e5200 kan overcloken

ik heb een foto van mijn specs bij gezet 

alvast bedankt

• Door eijl0000
        Beste Helpforum, ik heb een Lenovo Ideapad U310 waarop windows 10 zit. Eerst zat er windows 7 op maar daar is 10 overheen gekomen. De computer start langzaam op en als die is opgestart wordt soms het menu niet zichtbaar als ik linksonder op het start-icoon klik. Ik ben al bezig geweest met schijfdefragmentatie maar dat schoot niet echt op. Is aan die traagheid nog iets te doen?
      • Door JustRomeo
        Goeienavond,
        De afgelopen paar weken heb ik last van processor problemen.
        Het grootste probleem wat ik op het moment heb is dat mijn processor percentages extreem hoog zijn.

Bijvoorbeeld :
        Als ik op mijn hoofdmonitor een game heb aanstaan, en op mijn andere een youtube video op fullscreen, dan zit mn processor al op 95-100%
        een paar weken geleden had ik hier geen last van, dus ik heb geen idee waarom dit ineens gebeurt.

Wat kan hier het probleem zijn?

Specs:
        Besturingsysteem : Windows 10 pro
        GPU: Nvidia GTX 1080 X 8GB
        CPU: Intel I7 7700k - 4.2 Ghz
        RAM: HyperX Fury 16GB
        Moederbord: MSI Z170A

Logo

OVER ONS

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.