Ga naar inhoud

Thuisnetwerk


Theo2602

Aanbevolen berichten

Ik zou graag een thuisnetwerk maken, en vond een goede uitleg hoe ik het moet doen, maar ik heb nog één, onbeantwoorde vraag: mijn thuissituatie is: In de woonkamer staat de modem waar dus wifi gebruikt wordt voor de laptop van mijn vrouw en mijn laptop, plus mijn mobiel. Dan loopt er een utp kabel naar de studio 20 meter achter het huis, waar mijn desktop(s) staan.

Nu zou ik daar ook Wifi willen en vermits versterkers enz. niet werken, moet ik, zoals men mij hier aanraadde, een router zetten in de studio. Men schreef hier ook dat ik voor die router een ander Wifi naam en wachtwoord moet gebruiken. Kan ik die dan toch nog verbinden met een 'thuisnetwerk'?

Waarom netwerk? Omdat ik een nieuwe printer kocht die op WiFi werkt, en ik dus, als dat werkt, ik vanaf de laptops in huis, mijn printer zou kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thuisnetwerk is iets wat Windows heeft uitgevonden en is helemaal niet nodig.

Je kan daar een router zetten maar dat is niet echt nodig.

Bij router moet je DCHP uitzetten anders heb je geen internet.

Tegenwoordig heb je ook access-point en dat is het gemakkelijkste met Poe aansluiten en je hoeft geen stopcontact te hebben.

POE betekend dat toestel stroom krijgt via netwerkkabel.

Je dient wel switch te hebben met POE poort voor toestellen.

Opgelet: er bestaat ok switch dat poe als stroom heeft maar je moet poe poorten hebben.

Je heb geen speciale netwerkkabel nodig.

Voordeel: je kan ook poe IP camera op aansluiten op de switch.

 

Waar je poe switch aansluiten maak niks uit zolang je access-point met poe kan aansluiten op poe switch.

Je hoeft dus switch niet in de studio te zetten maar access-point wel.

 

Netwerk kan je gewoon in verkenner / netwerk en dan ziet je alle toestellen in uw netwerk.

Niet zomaar iets delen als echt niet nodig is.

Best is een NAS in uw netwerk toe te voegen want dan moet je ook inloggen. (eenmaal en daarna bij ieder opstart van pc - nooit onthouden klikken)

 

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kent stopcontact.

Je kan een toestel stroom voorzien van stopcontact.

Poe betekend dat stroom via netwerkkabel komt.

Maar je heb wel een switch nodig dat je aan de stopcontact aansluit maar stroom geeft via netwerkkabel.

Voordeel: je heb minder kabels nodig.

Normaal gezien heb je stopcontact + netwerkkabel nodig indien bijvoorbeeld IP camera geen POE aansluiting heeft.

Bij POE aansluiting heb je alleen netwerkkabel nodig.

 

POE = Power-over-Ethernet

Dus via netwerkkabel gelijktijdig stroom en internet.

 

Op de vorige bericht zie je WAP3205.

Ik zou dat niet kopen wegens ouderwets en traag.

Koop eerder router of access-point met AC wifi en dat is veel sneller.

 

Onderstaande afbeelding Wifi AC en dan zie je hoe snel het is:

2018-02-10.png.635713c3cdcb47d6b12fd8dc1e74abdf.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan herhaal ik mijn begin vraag: Nu zou ik daar ook Wifi willen en vermits versterkers enz. niet werken, moet ik, zoals men mij hier aanraadde, een router zetten in de studio. Men schreef hier ook dat ik voor die router een ander Wifi naam en wachtwoord moet gebruiken. Kan ik die dan toch nog verbinden met een 'thuisnetwerk'? M.a.w., kan ik mijn printer vanuit de woonkamer, achter in de studio laten printen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Theo,

 

Ja. Vermoedelijk ziet jouw situatie er uit als in de afbeelding; WiFi in de woonkamer, dan een kabel van die router naar je studio.

 

Op die kabel in de studio sluit je een Access Point aan, dat je voorziet van dezelfde Wifi naam en hetzelfde wachtwoord.

Je Wifi printer komt dan in je netwerk en je kan inderdaad dan vanuit je woonkamer in je studio afprinten.  

serveimageY3HOOI0B.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.