Ga naar inhoud

Windows 10 start ongevraagd ineens terug op


Elkedage

Aanbevolen berichten

Het ongevraagd opnieuw opstarten van een computer kan diverse oorzaken hebben. Dan is het zaak om mogelijke oorzaken uit te sluiten.

Dankzij de informatie die verstrekt werd door CrystalDiskInfo weten we nu dat we de oorzaak niet bij de harde schijf moeten zoeken.

Ik stel nu voor om het werkgeheugen te onderzoeken. Ook defect werkgeheugen kan ervoor zorgen dat de computer onverwachts opnieuw opstart. Ik weet dat jij een nieuwe HP laptop hebt, pas aangeschaft bij Mediamarkt, maar dit euvel kan ook bij splinternieuwe computers voorkomen. Ik heb het zelf een keer meegemaakt bij een van mijn eigen computers. Ik kreeg toen ook geen foutcodes te zien.

 

Windows 10 heeft zelf een geheugencontrole aan boord, toch kun je beter gebruik maken van het programma Memtest86+, dat je dan uitvoert vanaf een cd, helemaal buiten Windows om.

Dit is de link naar de handleiding voor Memtest86+:

Dasle benadrukt al dat je deze test lang moet laten lopen. En met lang wordt niet 1 of 2 uur bedoeld, maar minstens 8 uur. (Eigenlijk gaat het bij dit programma niet om de tijdsduur, maar om het aantal 'passes'. Dat moeten er minstens 8 zijn: https://www.tenforums.com/tutorials/14201-memtest86-test-ram.html) Je kunt het programma starten voordat je naar bed gaat en dan de volgende morgen kijken of er fouten zijn gevonden. Controleer dan ook of het programma al 8 passes (rondjes) gedraaid heeft. Zo niet, dan laat je het programma die 8 passes afmaken. Wanneer er fouten zijn gevonden, dan maak je een foto van het scherm met de smartphone of digitale camera.

Die foto kan dan dienen als bewijs dat het werkgeheugen niet in orde is.

 

Wanneer je de test gestart hebt en er worden binnen een paar minuten al fouten gevonden, dan hoef je de test niet 8 uur te laten draaien. Je maakt dan meteen een of meer foto's van het scherm waarop de fouten zichtbaar zijn. Daarna kun je de test stoppen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Gast sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.