Ga naar inhoud

drie plaatsen met meeste prioriteit bepalen bij gegevens met gelijke waarden


Piene

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen

 

Ik sta in de beginschoenen om een prioriteitenlijst op te maken en er is nog wat werk aan ;) Ik weet namelijk nog niet goed hoe ik uit een lijst met gelijke aantallen (maar een verschillend gewicht) ervoor kan zorgen om een top drie te bepalen die eerst kijkt naar het aantal en dan pas naar het gewicht. In de gele kolom kan je zien welke emergency stop op nr 1 staat, dewelke op twee en drie. En hoe kan dit dan weergegeven worden in mijn tabblad monitor?

 

 

Alvast heel veel dank voor jullie inzichten!! 

 

Groetjes,

 

Piene

 

image.thumb.png.3d0abf0f9ad4cc699ac7ebb371cf6bed.png

 

 

image.png.3a9d5a1ef4216f1b1210e83d70631d07.png

drie plaatsen met meeste prioriteit bepalen bij gegevens met gelijke waarden.xlsm

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, plongske zei:

Hoi plongske

 

Het mocht inderdaad met een hulpkolom. Ik zocht de gehele tijd bij RANK om gewicht te geven aan mijn aantallen :xd:, maar ik zocht wat te ver om de aantallen en gewichten te linken met elkaar :) Heel veel dank, ik ben terug wat wijzer geworden door je hulp! 

 

Grtjs

 

Piene

 

:thankyou-bor:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Plongske

 

Zou je toevallig ook weten hoe het komt dat als ik een rij toevoeg mijn gegevens automatisch verdwijnen?

 

Onderstaande is wel correct, maar als ik bovenaan een aantal rijen wil invoegen

 

image.thumb.png.a62ea3dab0c1a19411d84f2e20e9e107.png

 

Gaat er in mijn formulegegevens automatisch een lijn weg. Ik denk dat dit te zien heeft met bepaalde instellingen, maar vind dit niet terug. Klopt dit?

 

 

image.thumb.png.86fd47651c2667fec9149fa9f14155b2.png

 

 

Groetjes,

 

Piene

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk even naar de functie SMALL. Daar wordt de kleinste waarde bepaald door de ROW functie.

In het voorbeeld start je op rij 4

Dus kleinste van rij 4-3 =1

Dus als je rijen bovenaan toevoegt zal je de -3 moeten aanpassen naargelang je rijen toevoegt.

Je moet ervoor zorgen dat in de bovenste formule (prio 1) via de SMALL functie op 1 komt te staan en dan doorslepen naar onder tot prio 3

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, plongske zei:

Kijk even naar de functie SMALL. Daar wordt de kleinste waarde bepaald door de ROW functie.

In het voorbeeld start je op rij 4

Dus kleinste van rij 4-3 =1

Dus als je rijen bovenaan toevoegt zal je de -3 moeten aanpassen naargelang je rijen toevoegt.

Je moet ervoor zorgen dat in de bovenste formule (prio 1) via de SMALL functie op 1 komt te staan en dan doorslepen naar onder tot prio 3

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit even gecontroleerd en blijkbaar ligt het aan het gewicht die ik geef aan mijn benamingen. Als er daar niet voldoende verschil tussen zit, geeft Excel deze niet weer in mijn Monitorscherm. De lijst is ondertussen wel al groter dan 11 items, maar ik denk niet dat dit een verschil zou mogen maken. Ik gebruik nu een gewicht met een verschil van 1000 en soms heb ik nog het probleem dat Excel deze niet overneemt in mijn monitor scherm... Vb. Emergency neemt hij niet over in het scherm:

 

 

:mellow: Of komt dit doordat mijn rank op 1 staat?

 

Grtjs

 

Piene

 

image.png.122d671bf114113da7a88a6b7336eb5e.png

image.png.938a49e829eb8255dee422b56fb66311.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.