Ga naar inhoud

zelstandige bijberoep pc technicus


kevind

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik weet niet of ik juist zit met men vraag maar wist niet waar ik ze moest onderbrengen.

 

Ik herstel namelijk al een 15 tal jaar computers als hobby en voor vrienden en familie. niet alleen herstellen maar ook installeren, onderhouden nieuwe systemen in mekaar zetten, maar ook netwerken aanleggen enz..

Ik ben ook bezig met mijn Mcsa windows server ..

Nu zou ik graag dit in bijberoep doen ( in eerste instantie herstellen van pc , smartphone en tablets) en anderzijds netwerken aanleggen en onderhouden.

Nu ben ik alle info gaan inwinnen via boekhouder, acerta enz..

Deze laatste gaf me zeer rare info mee : Je moet namelijk volgens acerta ( voor je te kunnen inschrijven in KBO en een btw nummer te krijgen)  een diploma elektrotechnisch installateur of elektriciteit hebben om in bijberoep aan computers te mogen werken??

Dus met andere woorden om een toetsenbord in een laptop te steken of een herinstallatie van windows te doen of een nieuw scherm in een iphone 6 te steken  moet je een diploma elektriciteit hebben? dit kan toch niet?

Zijn er mensen op dit forum dat ook pc technicus zijn of smartphones herstellen in bijberoep? hoe doen jullie dit dan?

Alle hulp is welkom

Alvast bedankt

Groeten

Kevin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou contact nemen met ondernemersloket van uw provincie.

Zij zullen uw zeggen wat je nodig hebt en dan ben je zeker dat je de laatste wetgeving zit.

Volgens mij kan iedereen laptop herstellen en verkopen en je hebt alleen bedrijfsbeheerkennis nodig.

 

Wel goed overwegen om na de uren als bijberoep te doen.

Het is helemaal niet zo dat als je bijberoep goed gaat dat je als zelfstandige ook goed gaat.

Ik ben vroeger ook zo begonnen maar dan van een ander beroep.

Bij acerta was ik aangesloten maar ook zij weten niet alles hoor maar zijn wel heel streng op dat gebied.

 

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

 

Bedankt voor de reactie

Ik neem maandag nogmaals contact op met een ondernemingsloket. De info die ik nu heb is van Acerta en zou op zich correct moeten zijn.

Het kan toch niet logisch zijn dat je een diploma elektriciteit moet hebben om een nieuw scherm in een iphone te steken of een nieuwe windows op een computer te zetten?

Maar goed ik neem contact op met het ondernemersloket. Ik post het antwoord hier.

Acerta baseerde zich op het feit " werken aan elektrische toestellen onder de 2KW : hiervoor is geen beroepskennis vereist op voorwaarde dat verkoop van deze elektrische toestellen de hoofdzaak is. Als herstellen de hoofdzaak is /wordt dan is een diploma elektro technicus/ elektriciteit, hersteller witgoed/ elektronica, ... vereist."

 

Ik heb het ook goed overwogen om het in bijberoep te gaan doen...

Ik krijg meer en meer de vraag van anderen om voor hun te herstellen en ook vraag voor maken van factuur... dus daarom dat ik het officieel wil doen.

 

Zoals eerder aangegeven, ik post het antwoord hier als ik met ondernemersloket gebeld heb.

Groeten,

Kevin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als herstellen de hoofdzaak is /wordt dan is een diploma elektro technicus/ elektriciteit, hersteller witgoed/ elektronica, ... vereist." 

Alleen elektronica zou misschien van toepassing zijn.

Moest het toch zijn dat je beroepskennis nodig is dan kan je eventueel indien je kan bewijzen dat je ervaring hebt ook als geldig laten verklaren.

Het is ondernemingsloket die bepaald of dat voor u van toepassing is.

In slechte geval kan je avondschool of volgen en zodra je volgt kan je ook beginnen volgens mij.

 

In 2018 zijn bepaalde beroepskennis afgeschaft maar ik vermoed dat acerta over deze beroep (klik) heeft en dat is voor u niet van toepassing.

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste

 

Ja er zijn er idd een deel afgeschaft ... maar het geen ik wil zit er niet tussen.

Ik kan "ervaring" aantonen, maar heb geen officiële ervaring...

heb wel een basisopleiding elektriciteit maar het moet een volwaardig diploma zijn...

Ik vindt t ook maar normaal dat je een diploma elektriciteit moet hebben als je in een huis elektriciteit wilt aanleggen ( voor derden) , maar voor computers te herstellen.. ik doe dit al meer dan 15 jaar...

 

Eerlijk gezegd vind ik het wel erg, ik heb ervaring, maar geen officiële ( enkel als hobby en als vrijwilliger ) maar dit telt niet. Ik weet wat ik kan.. maar als je in België wilt werken ... achja zal dan maar eerst avondschool gaan volgen... voor dingen die ik al ken, maar geen stuk papier van heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt een punt: ervaring zonder bewijs.

Daar moet je niet te fel nadruk op leggen.

Als jij hun overtuigd kan het voldoende zijn.

Ik had bijvoorbeeld geen bedrijfsbeheer geleerd en toch is het aanvaard.

De wet zegt niet dat je bij een werkgever had moeten werken om ervaring aan te tonen.

Ik mocht software programmeren en verkopen alsmede ook toestellen en herstelling als bijzaak en toch heb ik nooit een les of ervaring gehad.

Ondertussen ben ik wel jaren ermee gestopt als zelfstandige.

Je kan het ook omzeilen:

Zelfstandig worden met iets dat je wel had geleerd en voeg dan zoiets erbij zoals je wilt doen.

 

Misschien is het zelfs mogelijk om meteen examen te doen voor wat je wilt doen.

Gewoon goed informeren is de beste hulp.

 

 

 

 

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, Kevind

Volgens mij heb je helemaal geen diploma elektrotechnisch installateur of elektriciteit nodig om in bijberoep aan computers te werken, maar wel om alarmsystemen e/d te plaatsen/ onderhouden.

Maar je kan een thuisstudie volgen.

Zoals (Neen, ik heb geen aandelen er zijn misschien andere en/of betere.)

(wat weinige weten, als je start met je onderneming heb je zo wie zo 1 jaar tijd om uw attest te behalen indien nodig terwijl je al bezig bent.)

Mijn mening over acerta laat ik hier buiten,maar er zijn meer koeien die Bella heten.

(goeie raad, kijk eens naar een paar andere koeien, waar ik ook geen aandelen heb)

aangepast door Gast
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen,

 

Alvast bedankt

 

Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar Xerius en Unizo. Laat ons hopen dat dit ons wat verder brengt.

Ik hou jullie verder op de hoogte.

Door omstandigheden nooit een diploma gehaald.. ben op mijn 18 met niets vertrokken en heb alles wat ik heb verworven door hard te werken. keerzijde hiervan is geen diploma.

Het enige wat ik heb is mijn ervaring en binnenkort wel een MCSA server 2012 en 2016. Daarnaast heb ik ooit nog avondschool gevolgd in elektriciteit dus kan ik, als het echt moet, hiervan wel op een korte termijn een diploma halen.

Vind het wel spijtig dat als je wil werken hier in dit "fantastische" land het je zo moeilijk gemaakt wordt... Het is natuurlijk wel logisch als je morgen tandarts wil worden dat je een medische achtergrond moet hebben..

maar goed.. wordt vervolgd.

Nogmaals dank aan iedereen.

 

Groeten

Kevin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal:

 

Ik heb ondertussen een mail terug gehad van iemand van Unizo:

 

Ik heb dus wel degelijk een diploma elektriciteit of aanverwante nodig om als zelfstandige in bijberoep aan computers te werken.

De opleiding starten en binnen het jaar afwerken mag niet meer. bij aanvang van het zelfstandig bijberoep moet je de diploma s voorhanden hebben.

 

Het is te omzeilen door te starten als verkoper, dan mag je de reparaties er bij doen, maar de hoofdactiviteit moet verkoop zijn. De man rade me aan het zo te doen.

 

Morgen bel ik naar Acerta voor de laatste info en eventueel mij in te schrijven.

 

Ik hou jullie verder op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.