Ga naar inhoud

Zonder backup per ongeluk gewiste bestanden terugplaatsen


KP

Aanbevolen berichten

Beste iedereen,

 

Ik val van de ene verassing in de andere, ik heb de neiging volledig te stoppen met de computer, en ze niet meer te gebruiken als zodanig dan voor strikt belangrijke toegang zoals bankieren bestanden te downloaden en die op te slaan op een andere schijf, nu mijn verhaal van ongeveer 4 a 6 weken complete pech te ondergaan...hoe ga ik dat oplossen, hopelijk zijn er hulpvaardige kenners die mij kunnen uitleggen, vraag me liefst ook om eventueel zicht te geven wat je nodig hebt om het te kunnen oplossen.

 

Ik heb een asus laptop met windows 10 op of ik een vorige versie had weet ik niet meer en op de koop toe geen backups gemaakt.

Stomweg binnen de garantieperiode mijn toetsenbord kunnen laten vervangen eind januari/begin februari 2018, twee weken via andere laptop gewerkt om het hoognodige werk te doen, vervolgens constateer ik dat ze mijn schijf niet hebben ongemoeid gelaten en ze getest en teruggezet naar bedrijfsinstellingen, gevolg redelijk wat werk kwijt, door middel van easus data recovery de schijf volledig gescand waar via indexen de bestanden op de schijf (zouden) staan met een gratis versie was dat heel beperkt, daar stonden volgens die software vier verschillende verloren partities op daarboven is een upgrade of dergelijke geplaatst, want volgens schijfbeheer zie ik dezelfde aantal partities terug opgedeeld in efi, de eigenlijke C en twee herstelpartities.

Vervolgens naar de winkel teruggekeerd en daar geprobeerd te recoveren, maar door pech aldaar zijn de verwachte recoverybestanden lager bijgesteld, uitval van elektriciteit heeft het hele proces dus verstoort. Laptop terug thuis en alles met easus zonder herstelmogelijkheid door gescand, nog steeds dezelfde inhoud terug te vinden ??? (Locked via oem instellingen van microsoft, enkel de C kan ik nog bewerken en of wijzigen of aanpassen.??)

Ik had besloten de meeste software zoals autdesk autocad en inventor professional op een externe schijf te instaleren, waar ik ook de desbetreffende downloads op heb geïnstalleerd, nu wil het geval dat het uitwerpen niet altijd volledig lukte omdat iets altijd mijn externe schijf gebruikte, via unlocker is dat vrij goed gelukt, uitworp en al, op een of andere manier was ik weer niet gerustgesteld en moest dat weer inpluggen en werkte nog wat met 1 van mijn tekenprogramma's, uitwerpen lukte niet, unlocker opgezet, kon geen vinden en daar liep het mis door per ongeluk op delete aan te geven, maar had niet door dat unlocker werkelijk alles op die externe schijf zou verwijderen, in mijn prullenbak zie ik echter daar alles in belanden, na het einde van dat proces zie ik in mijn prullebak niets meer van verwijderde bestanden door unlocker of ik krijg ze niet zichtbaar, ik denk wel dat ze er in een verborgen bestand bevinden, maar hoe krijg ik dat herstelt, met recuva duurde dat veel te lang omdat er 8 schijven op de inhoud van de prullenbak werd gescand, bizar, dat in de periode vanaf 03:00 snachts tot een uur of 08:00 toch redelijk veel werd teruggevonden, na drie schijven vond ik het veel te lang duren, de vraag is nu wat is een snellere manier om de inhoud dat in de prullebak door unlocker is belandt terug te plaatsen op de originele schijf, of is er geen redden aan ?

Als het echt niet te redden valt, heb ik geen andere optie te aanvaarden dat ik ze weeral kwijt ben, nochtans de koppelingen op het bureaublad zijn niet mee verwijdert, die verwijzen naar de software op de bewuste schijf die niet meer te vinden is, oftewel de locatie is verplaatst naar de prullenbak....jammer...ik ben het spoor bijster !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede raad aan ALLE computergebruikers:

  • Maak a.u.b. back-ups!!! Zie mijn onderschrift.
  • Installeer NOOIT programma's op een externe harde schijf.
  • Laat een externe harde schijf NOOIT permanent aangesloten aan je computer.
  • Ken een externe harde schijf een schijfletter toe van achteraan uit het alfabet, te beginnen met de letter Z. Heb je een tweede externe harde schijf, geef die dan de schijfletter Y. Zo zal die schijf altijd dezelfde letter behouden ongeacht de aansluitvolgorden van je externe usb apparaten. https://www.clickx.be/windows/90799/schijfletter-veranderen/
  • Op een externe harde schijf horen ALLEEN back-ups thuis. Sla dus NOOIT bestanden enkelvoudig (rechtstreeks) op de externe harde schijf op want dan heb je er nog geen back-up van. Je data horen op de interne harde schijf te staan en van daaruit maak je er een back-up van die je op de externe harde schijf opslaat. Het is namelijk zo goed als uitgesloten dat je interne en externe harde schijf het gelijktijdig begeven.

 

4 uren geleden, KP zei:

Ik val van de ene verassing in de andere, ik heb de neiging volledig te stoppen met de computer, en ze niet meer te gebruiken als zodanig dan voor strikt belangrijke toegang zoals bankieren bestanden te downloaden en die op te slaan......

Je frustraties afwenden op de computer heeft geen zin. De computer heeft geen enkele fout gemaakt . De fouten zijn gemaakt door degenen die met de computer gewerkt hebben. Ik lees dat eigenlijk alles fout is gedaan, van A tot Z.

Ga a.u.b. geen partities recoveren!!! Je mag enkel data recoveren.

 

Probeer eens aan de hand van Photorec verloren gegane bestanden te recupereren van de C partitie en van je externe harde schijf.

Photorec – verwijderde foto’s of documenten terughalen

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

https://downloadcentrum.com/computer-onderhoud/data-herstel/photorec-verwijderde-fotos-of-documenten-terughalen/

http://www.cgsecurity.org/wiki/FewLang

 

Zeer belangrijk: Indien er iets gevonden wordt dan mag je dat niet opslaan op een schijf of partitie waar je verloren bestanden van wil recupereren. Doe je dat toch, dan is de kans groot dat je net die bestanden overschrijft die je wenst te recupereren met het gevolg dat de operatie redding definitief om zeep is.

 

Je begrijp het dus al, je externe harde schijf kom dus ook al niet in aanmerking om eventueel recupereerbare bestanden op te slaan. Je moet daarvoor dus op zoek naar een ander medium.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎12‎/‎03‎/‎2018 om 20:15, droske zei:

Heeft een scan met Photorec iets opgeleverd?

Ja het heeft wel heel wat opgeleverd een kleine 8400 files, voorlopig heb ik nog geen idee hoe ik de recycle bin terug kan legen en ze op de oorspronkelijke plaats terug zichtbaar te plaatsen, daarvoor moet ik al via dos principe het weggaan in omgekeerd volgorde ongedaan maken, of ik moet via de ini bestanden op de c schijf de opslagverwijzingen bewerken via powerschell, heb een tijdje zitten denken om ze te formateren maar dan is het probleem dat de volledige schijfcapaciteit niet meer beschikbaar is...heb wel geleerd, dat als je de gegevens op die schijven niet grondig opruimt en ze gaat formateren de bestaande originele ruimte die al gebruikt werd niet meer beschikbaar zal zijn, kortom heb je een schijf van 1000 gb, er staat bvb iets van een 90 gb aan gegevens op, mag je zeker zijn dat na format 90 gb aan gegevens vermindert worden en heb je in werkelijkheid van de 1000 gig - 90 gig = 910 gig nog aan schrijfruimte over hebben, that's it...

 

Nu ben ik al aan het nadenken over een compleet andere aanpak waarbij ik rekening houdt met de regels die gesteld zijn door droske.

Alle programmas en software op de hoofdschijf van jouw computer installeren en van hieruit regelmatig back ups maken, voor ik het vergeet, als je een backupschijf aansluit ze deze eerst zo snel mogelijk een stationsletter toewijzen, dan weet de computer en windows het onderscheid te maken tussen de opslagmediums, door automatische toewijzing beschouwd windows als de computer ze als 1 volume die in feite een soort uitbreidende partities zijn van de C schijf, bvb je hebt twee schijven en je sluit de eerste aan en krijgt een E: en de tweede een F: maar als je deze aansluitvolgorde omkeert kruisen beide schijven zonder onderscheid van de stationletters, zo heb ik dat toch opgemerkt en ervaren...dus is het heel moeilijk om zich dan ook te houden aan het idee dat je de schijven zo inricht waarvoor ze bedoelt zijn, Op de Z: zet ik een backup, Op de Y: zet ik 1 schijf waarop ik de data van andere schijven in copie op plaatst, OP de Z: zet ik de schijf met alleen muziek op BVB...en zo verder...

 

De zaak is natuurlijk uit te zoeken hoe ik de schijven terug kan opschonen zodat de originele bestandsstructuur en de volledige schijfruimte beschikbaar wordt de computer leest ze alleen uit zoals ze volgens de indexering heeft uitgezien alleen heeft het talloze keren bewerkingen verplaatsingen en formats ondergaan...een flink deel hiervan heeft dus aan schrijfruimte ingeboet, hoe dat ik dat kan doen met de laatste versie van windows 10 vergt dus heel wat tijd en inspanningen om de echte opslagverwijzingen via de aanwezige indexeringsbestanden (ini) aan te passen, welk effect dit gaat hebben weet ik niet maar de bedoeling lijkt me wel duidelijk...

 

In ieder geval...keiveel werk dus !

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, KP zei:

Ja het heeft wel heel wat opgeleverd een kleine 8400 files

Heb je die in veiligheid kunnen brengen op een ander medium?

 

8 uren geleden, KP zei:

voorlopig heb ik nog geen idee hoe ik de recycle bin terug kan legen en ze op de oorspronkelijke plaats terug zichtbaar te plaatsen, daarvoor moet ik al via dos principe het weggaan in omgekeerd volgorde ongedaan maken, of ik moet via de ini bestanden op de c schijf de opslagverwijzingen bewerken via powerschell

Ik begrijp niet wat je hier mee bedoelt.

 

8 uren geleden, KP zei:

heb een tijdje zitten denken om ze te formateren maar dan is het probleem dat de volledige schijfcapaciteit niet meer beschikbaar is...heb wel geleerd, dat als je de gegevens op die schijven niet grondig opruimt en ze gaat formateren de bestaande originele ruimte die al gebruikt werd niet meer beschikbaar zal zijn, kortom heb je een schijf van 1000 gb, er staat bvb iets van een 90 gb aan gegevens op, mag je zeker zijn dat na format 90 gb aan gegevens vermindert worden en heb je in werkelijkheid van de 1000 gig - 90 gig = 910 gig nog aan schrijfruimte over hebben, that's it...

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Na een format behoud de schijf zijn capaciteit. Welke schijf zou je willen formatteren, die externe?

 

8 uren geleden, KP zei:

Alle programmas en software op de hoofdschijf van jouw computer installeren en van hieruit regelmatig back ups maken

Dan hebben we het bv over systeemback-ups.

 

8 uren geleden, KP zei:

voor ik het vergeet, als je een backupschijf aansluit ze deze eerst zo snel mogelijk een stationsletter toewijzen,

Dat doet Windows voor u. Echter, je doet er goed aan die schijfletter te wijzigen zoals ik eerder al duidelijk gemaakt heb.

 

8 uren geleden, KP zei:

dan weet de computer en windows het onderscheid te maken tussen de opslagmediums, door automatische toewijzing beschouwd windows als de computer ze als 1 volume die in feite een soort uitbreidende partities zijn van de C schijf,

Klopt niet! Het is en blijft een compleet afzonderlijke schijf, tenzij je de fout maakt om er programma's op te installeren zoals je eerder verkeerdelijk gedaan hebt en met alle gevolgen vandien.

 

8 uren geleden, KP zei:

Op de Z: zet ik een backup,

Back-up van wat?

 

8 uren geleden, KP zei:

Op de Y: zet ik 1 schijf waarop ik de data van andere schijven in copie op plaatst

Dus back-ups van je data ? Je gaat er blijkbaar vanuit dat je data op meerdere schijven zijn opgeslagen... dat is complete waanzin.  Je maakt het veel ingewikkelder dan nodig.

 

8 uren geleden, KP zei:

OP de Z: zet ik de schijf met alleen muziek op BVB...en zo verder...

Eerder zei  je dat je die schijf voor back-up wil gebruiken. Wat is er nu van???

 

8 uren geleden, KP zei:

De zaak is natuurlijk uit te zoeken hoe ik de schijven terug kan opschonen zodat de originele bestandsstructuur en de volledige schijfruimte beschikbaar wordt de computer leest ze alleen uit zoals ze volgens de indexering heeft uitgezien alleen heeft het talloze keren bewerkingen verplaatsingen en formats ondergaan...een flink deel hiervan heeft dus aan schrijfruimte ingeboet, hoe dat ik dat kan doen met de laatste versie van windows 10 vergt dus heel wat tijd en inspanningen om de echte opslagverwijzingen via de aanwezige indexeringsbestanden (ini) aan te passen, welk effect dit gaat hebben weet ik niet maar de bedoeling lijkt me wel duidelijk...

Hier zit je er volledig naast hoor.

Eerst en vooral is het onmogelijk om met Windows 10 de schijf te formatteren waar Windows zelf op geïnstalleerd is.

 

Ik zou eens graag willen weten hoe je schijven ingedeeld zijn.

Maak met het knipprogramma een afbeelding van schijfbeheer, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

Zorg er voor dat alles goed zichtbaar is in schijfbeheer door het venster eventueel in hoogte en breedte te vergroten (slepen)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, heb het meeste op een ander medium weggeschreven, het zal een beetje wachten zijn voordat je met dat knipprogramma weet hoe ik de schijven heb ingericht.

 

Voorlopig zit ik vast wegens plaatsgebrek. Om het nodige te doen, ik ga nog even moeten zoeken of ik ergens geen desktopframe kan bemachtigen om hiermee een ide HDD toren op te stellen zodat ik schijf na schijf kan wegwerken die ik niet meer wil bijhouden en ga vernietigen/wissen nadat ik gegevens met photorec op een ander medium heb gezet...

 

Mijn bedoeling is dat het aantal schijven zal moeten gereduceerd worden tot een toren van een tiental schijven en gebruik ik die schijven ook als opslag medium zodat die gegevens ongeacht de (volgende) computers altijd bereikbaar zullen zijn, het vergt wel heel wat tijd om uit te zoeken hoe ik elke schijf volledig proper kan krijgen en ordenen.

In de loop van mijn leven heb ik ergens wel opgevangen en hier of daar gelezen dat schijven een eigen individuele geheugen hebben waarin alles staat over de schijf en wat hier allemaal mee is gebeurd, daar wil ik naartoe zodanig dit gewijzigd kan worden met betrekking tot de verwijzingen die gelinkt zijn aan de computers waar de schijf aan gekoppeld was, mijn laptop zal ongetwijfeld ook een geheugen hebben die onthoud welke schijven er zijn en of ze automatisch of manueel een station letter is aan toegewezen.

 

Wat ik bedoelde is dat de computer duidelijk moet zijn dat elke schijf die ik aansluit echt zuivere individuele schijven zijn met elk een aparte stationsletter, dit is om grotendeels uit te kunnen sluiten dat bij automatische toewijzing twee verschillende schijven erkent worden als 1 schijf, concreet als twee schijven automatisch een E: krijgen gaat de computer niet weten op welke schijf welke inhoud staat, immers ze zijn beide 1 en dezelfde schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎25‎/‎03‎/‎2018 om 11:11, KP zei:

Ja, heb het meeste op een ander medium weggeschreven, het zal een beetje wachten zijn voordat je met dat knipprogramma weet hoe ik de schijven heb ingericht.

 

Voorlopig zit ik vast wegens plaatsgebrek. Om het nodige te doen, ik ga nog even moeten zoeken of ik ergens geen desktopframe kan bemachtigen om hiermee een ide HDD toren op te stellen zodat ik schijf na schijf kan wegwerken die ik niet meer wil bijhouden en ga vernietigen/wissen nadat ik gegevens met photorec op een ander medium heb gezet...

 

Mijn bedoeling is dat het aantal schijven zal moeten gereduceerd worden tot een toren van een tiental schijven en gebruik ik die schijven ook als opslag medium zodat die gegevens ongeacht de (volgende) computers altijd bereikbaar zullen zijn, het vergt wel heel wat tijd om uit te zoeken hoe ik elke schijf volledig proper kan krijgen en ordenen.

In de loop van mijn leven heb ik ergens wel opgevangen en hier of daar gelezen dat schijven een eigen individuele geheugen hebben waarin alles staat over de schijf en wat hier allemaal mee is gebeurd, daar wil ik naartoe zodanig dit gewijzigd kan worden met betrekking tot de verwijzingen die gelinkt zijn aan de computers waar de schijf aan gekoppeld was, mijn laptop zal ongetwijfeld ook een geheugen hebben die onthoud welke schijven er zijn en of ze automatisch of manueel een station letter is aan toegewezen.

 

Wat ik bedoelde is dat de computer duidelijk moet zijn dat elke schijf die ik aansluit echt zuivere individuele schijven zijn met elk een aparte stationsletter, dit is om grotendeels uit te kunnen sluiten dat bij automatische toewijzing twee verschillende schijven erkent worden als 1 schijf, concreet als twee schijven automatisch een E: krijgen gaat de computer niet weten op welke schijf welke inhoud staat, immers ze zijn beide 1 en dezelfde schijf.

Ik heb eerst nog een toestel te herstellen of ik ga een volstrekt proper aangepaste nieuwe toestel aanschaffen die aangepast is aan de laatste ontwikkelingen, twijfel dus maar het sloot niet uit om alvast een inventaris op te maken van alle IDE HDD schijven die ik heb; De volgende schijven in onderstaande lijst;

 

2 Western Digital (waarvan 1 e-server) beide zijn samen goed voor 80 Gb.

3 Samsung samen goed voor 140 Gb (40 Gb, 20 Gb, 80 Gb)

4 Seagate samen goed voor 260 Gb ( 3x 80 Gb en 20 Gb)

10 Maxtor samen goed voor 410 Gb ( 2x 40 Gb, 30 Gb, 20 Gb, 4x 10 Gb en 2 x 120 Gb)

Dit zijn alleen al losse schijven die vroeger onboard gebruikt werden maar wil ze extern gebruiken als opslag zoals in bovenstaande quote uitgelegd wordt.

 

Daarnaast heb ik nog

1 backup schijf van 4 Tb

1 mobiele drive van 1 Tb (seagate expansion)

2 externe HDD van 1 Tb

 

4 usb sticks 

1 van 16 Gb

2 van 2 Gb

1 van 1 Gb

 

Dit alles wil ik zodanig via een hub met 7 aansluitpoorten aansluiten plus all in one printer

 

Alleen de vraag is hetgeen ik aan schijven weg wil overtreft toch aan Gb tegenover de 10 maxtor schijven, Mijn idee was 10 hoogste Gb schijven te gebruiken en alle dat lager uitvalt dan 30 GB effectief weg te doen, dus de schijven met 40 Gb kan ik nog gebruiken waarvan er 1 gaat opgeofferd moeten worden. 410 Gb tegenover 520 Gb scheelt al heel wat betreft opslagmogelijkheden. Verder ga ik kijken naar de websites van de desbetreffende fabrikanten van die schijven wat ik daar nog zal vinden is mij de grote vraag !

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, nogal wiedes dat ik de berichten niet kan aanpassen of wijzigen, of ik zie niet hoe ?

 

Ben vergeten te vermelden dat ik nog twee SATA schijven heb, beide afkomstig van laptops eentje van de laptop waarmee ik dit bericht heb geschreven 1 eentje van een vorige laptop waar XP op staat en nog een boel ook op staat.

Daarnaast heb ik al op papier gezet op welke letters de schijven en/of sticks gaan komen, op een enkelvoudig alfabet eenmalig in te stellen zijn de volgende letters onbenut A: B: E: en F:  de C: en D: zijn vanzelfsprekend bezet voor de hoofdschijf en cd w/rw....

Ik heb nog enigszins twijfel omdat het overgrote deel van de IDE interface HDD schijven omgezet dienen te worden naar SATA interface HDD schijven, rekening houdend dat de twee sata schijven nog geen letter toegewezen kan worden...mogelijks zullen dit in de toekomst de A: en B: worden die werden vroeger wel gebruikt voor de floppy en/of andere hardware zoals cd roms of dergelijke...

De E: en F: hou ik desgewenst vrij wanneer ik een nieuwe schijf aansluit die de andere ingestelde schijf zou vervangen of toch in die trant toe te passen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-3-2018 om 11:11, KP zei:

Mijn bedoeling is dat het aantal schijven zal moeten gereduceerd worden tot een toren van een tiental schijven

Oei, ik dacht zeker dat je de strijd zou willen aangaan met Dubai. Niet dus. :xd:

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, droske zei:

Oei, ik dacht zeker dat je de strijd zou willen aangaan met Dubai. Niet dus. :xd:

Oeh, neen, of ik ga straks nog een toren van pisa verkrijgen, ben nog aan het bezien of ik niet beter 2x 5 schijven naast elkaar bouw ofwel 1x 10 schijven in een toren, en heb intussen al mijn keuze gemaakt welke schijven ik ga gebruiken...

 

Intussen is een ander probleem opgedoken in verband met de basisschijven (was ook intussen vergeten dat van de 7 poortshub 2.0 er nog 5 van werken, denk dat te vervangen door een hub 3.0) gisteren pikte mijn laptop heel goed de twee schijven op wees er een succesvol stationsletter aan toe op de eerste de y en de tweede de x, bij wijze van test sluit ik ze later terug aan en vanmorgen blijft het zelfde probleem opduiken weet nog niet hoe dat kan ? Dus alvast aan de slag gegaan met het knipprogramma met onderstaande bijlage, er is maar 1 bericht in het midden omdat beide hetzelfde bericht vertoond, in mijn apparaat beheer geeft het een driehoekje met uitroepteken in, aan.

 

Voor de rest was het gisteren geen probleem om die eens aan te sluiten en stationsletter aan toegewezen, nu dit, frustrerend !!

Schijfprobleem.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.