Ga naar inhoud

Over van Outlook naar Gmail


bernard

Aanbevolen berichten

Mijn buurman moet veranderen van email account om reden dat hij  2 lekken had .

Dat had hij via seniorenweb begrepen , dan moest hij een test doen .En hij viel in de prijzen 

Dat verhaal en de link heeft hij eenpaar weken geleden uit het blad van Seniorenweb  gehaald 

Nu heeft hij 2 x een middag hulp gehad van iemand van seniorenweb , om een nieuw account aan te maken maar dat lukt niet .

Nu was mijn idee , om gewoon een gmail account aan te maken , en dan de mail die dan nog in zonnet binnen komt door te laten sturen naar gmail 

( daar hebben jullie mij toen ook mee geholpen , met van Outlook naar Gmail , en dat werk perfekt )

Waar hij erg tegen op ziet is , dat hij al zijn mail adressen een mailtje moet sturen , om de wijziging door te geven .

Ik heb hem verteld dat dat in 1 klik met alle namen kan gebeuren ( Daar red ik mij wel mee )

 

Maar ik wilde eigenlijk vragen of het mogelijk is om alle adressen van Outlook naar Gmail adressen te sturen /kopieeren / plakken ren knippen  of een andere manier .

 

De pest is het mannetje ( 86 jaar ) heeft nog zoveel contacten, dat ik mij kan voorstellen dat hij al deze mensen een apart mailtje moet sturen .

Volgens mij heb ik al een keer Pc-help op zijn computer geinstalleerd , maar hij durft het niet of is te moeilijk 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bernard zei:

Nu was mijn idee , om gewoon een gmail account aan te maken , en dan de mail die dan nog in zonnet binnen komt door te laten sturen naar gmail 

????

Dat lost toch niet het mogelijke gehackt zijn van het Zonnet account op door alleen de email van Zonnet.nl naar een nieuw Gmail account door te sturen?

Of begrijp ik het helemaal verkeerd. Kan hoor...

 

Als het Zonnet.nl account op de lijst stond, dan lijkt het me het handigste/veiligste om de adviezen die daarvoor al ruimschoots gegeven zijn op te volgen..

Dus een nieuw en sterk wachtwoord op het Zonnet.nl aan te maken. Bijvoorbeel met een zin met aparte tekens erin, maar die toch te onthouden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat hij met Outlook werkt bij Zonnet , dacht ik omdat Outlook niet meer ondersteund wordt dan maar helemaal een nieuw email adres te nemen van Gmail .

En een nieuw Gmail account aanleggen bij hem dat lukt mij wel .(denk ik )

Maar hij heeft zoveel contactadressen , en daarom vroeg ik of er een handigheidje was om de contactadressen in een keer over te zetten van Zonnet naar Gmail

Vandaar dat ik dacht dat het probleem bij Outlook lag .

Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd , want ik vond het al vreemd dat de helpers ( aan huis ) van Seniorenweb dit niet voor elkaar kregen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, bernard zei:

Mijn buurman moet veranderen van email account om reden dat hij  2 lekken had .

Dat had hij via seniorenweb begrepen , dan moest hij een test doen .En hij viel in de prijzen 

Dat verhaal en de link heeft hij eenpaar weken geleden uit het blad van Seniorenweb  gehaald 

Een en ander is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Je buurman heeft een test gedaan door op een link te klikken en daarna zijn e-mailadres in te vullen, vermoed ik.

Ik wil graag weten welke link dat was. Ik vermoed dat het deze link was: https://haveibeenpwned.com/

Daarmee kom je op de website van Troy Hunt. Nadat je daar je e-mailadres hebt ingevuld, klik je daarachter op de knop pwned?.

En dan krijg je te lezen of het e-mailadres dat jij zojuist hebt ingevuld ooit is buitgemaakt.

 

Vraag even na bij je buurman of hij het ook zo gedaan heeft. Overigens: Seniorenweb ken ik niet, wel de website Seniorweb (https://www.seniorweb.nl/)

De leden van Seniorweb krijgen een paar keer per jaar een magazine/blad thuisgestuurd.

 

Wanneer jouw buurman inderdaad op de link naar die website van Troy Hunt heeft geklikt, dan kan ik hem enigszins gerust stellen. Hij hoeft dan het wachtwoord van zijn e-mailadres dat eindigt op zonnet.nl niet te wijzigen. Hij hoeft ook geen nieuw e-mailadres te nemen.

De website van Troy Hunt laat zien hoe vaak jouw e-mailadres is buitgemaakt en wanneer en waar dat gebeurd is.

 

Ik heb even mijn Gmail adres daar ingetypt en las toen dit:

 

5ac8be5cc44dd-Have_I_Been_Pwned__Gmail.p

 

Aha, dat e-mailadres is dus 1 keer buitgemaakt, doordat een website is gehackt en de databestanden van de klanten van die website zijn buitgemaakt. In die databestanden zitten e-mailadressen en de wachtwoorden die de klanten voor die website gebruikten.

 

Als ik dan iets verder naar beneden scrol op die website van Troy Hunt, dan kan ik zien van welk bedrijf die databestanden zijn buitgemaakt:

 

5ac8bf18ca1c0-Have_I_Been_Pwned__Dropbox

 

Nu even goed lezen... Dit betekent niet dat het wachtwoord van mijn Gmail adres is gejat, maar dat het wachtwoord dat ik toen gebruikte voor Dropbox is gestolen.

Let op: Ik hoef dus niet het wachtwoord van mijn Gmail adres te wijzigen, maar ik moet het wachtwoord voor Dropbox gaan wijzigen!

 

Overigens heeft Dropbox in augustus 2016 naar al zijn klanten een mail gestuurd met deze inhoud:

 

5ac8bfe108402-2018-04-07_14_41_21-Dropbo

 

En ik heb toen ook onmiddellijk mijn wachtwoord voor Dropbox gewijzigd.

Daarmee was ik klaar.

 

Een nadeel van het stelen van je e-mailadres kan zijn dat dat e-mailadres verkocht wordt aan spammers. Niet een keer, maar herhaalde malen. En dat zou kunnen resulteren in heel veel spam en phishing mails. Met mijn Gmail adres heb ik daar tot nu toe bijna geen last van. Ik blijf dat adres dus gewoon gebruiken.

Ook een ander e-mailadres (eindigend op planet.nl) was buitgemaakt; twee keer zelfs: bij de grote hack van Adobe (oktober 2013) en bij de hack van LinkedIn (mei 2016). Het wachtwoord voor Adobe heb ik toen gewijzigd en mijn account bij LinkedIn heb ik laten verwijderen. Op dat planet.nl adres kwamen later wel heel veel spam en phishing mails binnen. Dat planet.nl adres gebruik ik daarom niet meer.

Het ligt er dus aan of jouw buurman veel last heeft van spam en phishing mails. Heeft hij daar geen last van, dan kan hij dat e-mailadres van zonnet gewoon blijven gebruiken.

 

Ik ben benieuwd op wat voor link jouw buurman klikte om die 2 lekken te achterhalen. Vraag dat bij hem na en laat het ons even weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis een beetje een chaotisch verhaal, eerst kijken wat wel en niet klopt.

 

Waarom wordt Outlook niet ondersteund. Het programma Outlook? Welke versie gaat het om en waarom geen ondersteuning?

 

Tja wat die support thuis gedaan heeft kan ik niet over zeggen, er ontbreekt teveel aan het verhaal om er überhaupt was zinnigs over te zeggen en dan is het ook nog uit 2e of 3e hand...

 

Dus doorgaan met bevragen hier.

 

Adressen van Outlook zijn meestal goed in Gamil te importeren: Waarom het mis gaat (idem reden)?  

https://support.office.com/nl-nl/article/contactpersonen-exporteren-uit-outlook-en-gebruiken-in-google-gmail-1bf82c58-6669-45a9-a6be-5f1c5bfc97b0

 

 

Maar nog steeds waarom zo moeilijk.

Gmail gaat jouw buurman dus on-line doen toch?

Dan kun je ook net zo goed Zonnet.nl on-line doen als dat goed genoeg is.

https://www.tele2.nl/webmail/

en kies voor Zonnet.nl midden op het scherm, vul de rest van het mail adres in en het wachtwoord.

 

Gmail heeft veel meer opties maar of de buurman daar blij mee is, ziet er totaal anders uit dan Outlook en dat is flink wennen.

De interface van Zonnet.nl is eenvoudig, ik vermoedt dat de buurman daar beter mee overweg kan.

 

Alleen moet dan wel het wachtwoord van Zonnet.nl nog veranderd worden in een sterk wachtwoord.

 

423f154c-950c-4f42-9330-1515a7dcaa03.png

 

aangepast door Mr-postman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo goed in het op zijn kop lezen, daarom heb ik het plaatje hieronder nogmaals neergezet, maar nu makkelijk leesbaar:

 

5ac92e48e4c66-Afbeelding.jpg

 

Er staat precies wat je moet doen.

Je buurman heeft op die website zijn e-mailadres van zonnet ingevuld en daarna geklikt op pwned?

Zijn e-mailadres is twee keer buitgemaakt, schreef je, dus bij 2 verschillende bedrijven. Onderaan was voor hem te lezen om welke bedrijven dat ging. Naast het e-mailadres zullen ook andere gegevens buit zijn gemaakt, onder andere de wachtwoorden die bij die 2 webaccounts hoorden.

Voor elk van die bedrijven heeft je buurman een eigen webaccount. Voor elk van die 2 accounts moet hij dus zijn wachtwoord wijzigen.

Ik ga er nu vanuit dat hij altijd voor ieder webaccount (dus bij elk bedrijf waar hij zaken mee doet) een ander wachtwoord kiest.

Wanneer hij echter hetzelfde wachtwoord gebruikt voor verschillende diensten/bedrijven, dan moet hij voor alle diensten/bedrijven waar hij datzelfde wachtwoord gebruikte, het wachtwoord gaan wijzigen.

Kies altijd voor iedere dienst (ieder webaccount) een ander wachtwoord.

 

Het wachtwoord dat je buurman gebruikt om mail binnen te halen voor het e-mailadres van het zonnet e-mailaccount wordt nooit buitgemaakt bij zulk soort diefstal. Wanneer je immers een webaccount bij een bedrijf aanmaakt, dan geef je wel je e-mailadres op, maar nooit het wachtwoord dat bij dat e-mailaccount hoort. Je maakt immers voor elk webaccount (bij ieder bedrijf) een apart wachtwoord aan.

Maar het is wel een goed idee om van de gelegenheid gebruik te maken en nu voor het zonnet e-mailadres een nieuw sterk wachtwoord te kiezen. Dus niet Hektor1 (als zijn hond Hektor heet). Zo'n wachtwoord is te eenvoudig te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.