Ga naar inhoud

16-mm archieffilm overzetten naar computer + VOB's > MP4


Passer

Aanbevolen berichten

Voor een archief gaat men een film (jaren 1960) - 16 mm, ong anderhalf uur lang - laten overzetten naar een of ander computerformaat.

 

Vraag: naar welk soort bestand laat men hem best overzetten? Is het zo simpel: MP4 of TS  - of ligt het voor een archief wel enigszins anders ?

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dat eerste wist ik niet.

Wel eigenaardig dan dat vb VRT zijn filmpjes tegenwoordig nogal gemakkelijk in TS presenteert - terwijl je die niet mag/kan binnenhalen en ze dus toch niet voor dvd bestemd zijn?

 

Bij pdf's weet ik dat je die best opslaat als pdf-a (bedoeld voor archivering, zodat ze binnen 20,30,... jaar nog gelezen kunnen worden mèt hun oorspronkelijke layout), maar voor videobestanden weet ik het niet.

 

Bedoeling is dus een 'videobestand' te hebben dat binnen zoveel jaar nog geldig is,  voor zover je dat nu kan inschatten natuurlijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

mp4, TS, flv, ... zijn 'containers' (de verpakking zeg maar), waarin o.a. de audio- en video-informatie zit. De uiteindelijke kwaliteit van de film wordt bepaald door de instellingen van de codec ( resolutie, bit- en framerate, ...) die gebruikt wordt om de informatie te coderen.

 

Tegenwoordig - maar wat wordt het binnen 20 jaar? - wordt meestal gebruik gemaakt van de H.264-codec (voor video) en AAC-codec (voor audio), verpakt in een mp4-container. Deze combinatie kan door de meeste huidige media-players verwerkt worden. Dit formaat lijkt mij dus het beste naar de toekomst toe: je zal die altijd kunnen afspelen, mits je over de juiste codec beschikt.

 

Een eenduidige uitspraak doen over de kwaliteit is moeilijk: er zijn heel wat combinaties mogelijk en hogere kwaliteit (bitrate, framerate) geeft uiteraard grotere bestanden als resultaat. Ik zou hiervoor info inwinnen bij diegene die de film gaat digitaliseren, die heeft daar de meeste ervaring mee.

 

Een beetje lectuur hierover: https://computertaal.info/2015/08/11/video-codecs-en-hun-containers-de-geheimen-onthult/ (let niet op de dt-fout in de titel ;) ).


En een engelstalige uitleg met een duidelijk filmpje: https://www.videomaker.com/article/c10/15362-video-formats-explained

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, nokiaprox zei:

hiervoor info inwinnen bij diegene die de film gaat digitaliseren, die heeft daar de meeste ervaring mee

Voor diè film zal dat wel gebeuren denk ik, maar men heeft nog een 200 Gig àndere filmpjes en men heeft me gevraagd die geleidelijkaan ook naar een 'computerformaat' om te zetten - en dus ben ik nu al een eind verder met je uitleg (want op gebied van die dingen ben ik een noob)

 

Ik ga je 'lectuur' nog wat moeten doornemen, maar als ik je goed begrijp zit ik met die H.264-codec in een MP4 dus goed?

(het gaat hem dus over filmpjes en dus speelt die AAC-codec niet veel rol ~ of moet ik dat best ook instellen bij de conversie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ik leer weer bij ! :)

 

Bedoeling is natuurlijk dat ze een zo goed mogelijke computerkopie van bestaande dvd-video's krijgen. Hoe completer, hoe beter natuurlijk.

Als ze eenmaal Avi in hun archief hebben, kunnen ze later nog alle kanten uit als ze het willen.

Dank je, Theo2602, voor deze informatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

AVI is net zoals MP4 een containerbestand.

Het is inderdaad zo dat AVI een betere kwaliteit geeft. Maar het heeft wel het grote nadeel dat het geen informatie bevat over de beeldverhouding. Dit betekent dat het bestand niet op alle apparaten juist zal weergegeven worden. Op het ene zal het beeld goed zijn, op een ander – dat niet over de juiste codec beschikt – zal het beeld uitgerekt zijn, zoals dit:

image.png

Dit lijkt mij niet ideaal voor de toekomst!

Quote

AVI is een eenvoudige container met een beperkt aantal eigenschappen. AVI biedt bijvoorbeeld geen gestandaardiseerde manier om de informatie met betrekking tot de aspect ratio van een video bit stream te encoderen. Dit betekent dat wanneer een bestand wordt afgespeeld in bijvoorbeeld VLC of Quicktime spelers, de juiste aspect ratio voor weergave niet automatisch wordt geselecteerd. AVI steunt op de codec om de aspect ratio voor weergave weer te geven.

uit : http://www.den.nl/pagina/519/de-basis-voor-vervaardiging-van-video/

Met een H.264 in een MP4 heb je dit probleem niet, die zal automatisch de juiste beeldverhouding instellen. (H.264 is trouwens ook de video-norm voor Blu-Ray-discs :xd: )

De uiteindelijke kwaliteit is altijd afhankelijk van het bronmateriaal. Als je bv. een fragment met resolutie 950 x 540 gaat bewerken, heeft het geen zin om dat achteraf op te slaan in full HD (1920 x 1080). De beeldkwaliteit zal er niet op verbeteren.

In het ideale geval sla je het op met dezelfde parameters als het origineel, maar dat vergt een beetje studie! ( Voor de volledigheid : https://www.dvscene.nl/tutorials/encoderen-met-behoud-van-kwaliteit/all-pages.html ,maar dit lijkt mij toch een beetje teveel van het goede).

Ik zou gewoon dezelfde resolutie en bitrate kiezen, dan kom je al een heel eind.

 

23 uren geleden, Passer zei:

dus speelt die AAC-codec niet veel rol ~ of moet ik dat best ook instellen bij de conversie?

Indien mogelijk dit toch zo instellen, want je wil toch ook goede klank bij je filmpjes :) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een hele (en degelijke, heb ik de indruk) uitleg die ik me weer eigen moet maken.

 

Voorlopig bekijk ik alle reacties hier even 'naast mekaar' om dan stilaan in een richting te gaan/proberen-te werken.

Enne: ja, 'k wil degelijk geluid erbij, dus ga ik op die AAC ook letten.

En gewoon dus altijd werken in de originele resolutie van de video's - dat heb ik dus begrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, 'k was nog even aan het wachten of er nog reacties op zouden komen.

 

Mijn besluit na het lezen van de antwoorden: converteren naar MP4  - met H 264 en AAC  èn dezelfde resolutie en bitrate gebruiken als het origineel. - Klopt alllemaal? (of denkt er plots nog iemand aan iets bijkomend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.