Ga naar inhoud

16-mm archieffilm overzetten naar computer + VOB's > MP4


Passer

Aanbevolen berichten

(de vragen blijven maar komen )

 

Op hoeveel bitrate stel ik dit filmpje in: image.png.27a6ae8237ce49e9463de331f5d2f504.png

 

'Bitrate 70 mb/s :  euh...  ???

 

Via Tools > videoconvertor (dus niet mijn gewone weg) geeft image.png.e69b76c1c6b325cc9b6c7d73f51c0dbc.png

 

bitrate (maar) 700: kan dat ?  (dus kan ik best kiezen voor 1000 dan? - maar 'k vind het zo weinig... ?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je eerste plaatje: Die 70,1 Mbps zal (zoals in VSDC) de RAW-waarde zijn, zoals gisteren geschreven: rekening houdend met het aantal pixels (Breedte x Hoogte), het aantal fps, het aantal bits per pixel,... voor een niet-gecomprimeerde video.

 

In jouw plaatje is de Maximale bitrate 9 549, gebruik dus 10 000 bij de omzetting.

 

Als je Via tools -> videoconverter gaat, opent het programma met een standaardinstelling, zoals in jouw plaatje.

 

Videoconverter is een apart programma, gestart vanuit het hoofdprogramma, met zijn eigen instellingen. Als je videoconverter wil gebruiken, zal je dus ook hierin een nieuw standaardprofiel moeten aanmaken (hetzelfde als in het hoofdprogramma), nl:

 

image.png

 

(Zie ook mijn reactie van 29 april) ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, nokiaprox zei:

Je eerste plaatje: Die 70,1 Mbps zal (zoals in VSDC) de RAW-waarde zijn, zoals gisteren geschreven: rekening houdend met het aantal pixels (Breedte x Hoogte), het aantal fps, het aantal bits per pixel,... voor een niet-gecomprimeerde video

OK, 'k ben mee.

 

4 uren geleden, nokiaprox zei:

In jouw plaatje is de Maximale bitrate 9 549, gebruik dus 10 000 bij de omzetting.

ja, met dit ben ik weg en pas het dus elke keer toe: ietsje hoger dan het origineel.  (ps: op dat punt is MediaInfo wel makkelijk: het is contexgebonden, dus gewoon even re op de vob klikken en je krijgt de info al)

 

En ik heb dus idd zowel in het hoofdprogramma als in de Videoconverter al een 'archief profiel' aangemaakt - al zal ik dat van Videoconvertor niet snel gaan gebruiken denk ik: het hoofdprog ben ik beter gewoon en je kan er ook makkelijker verzadiging, contrast,... aanpassen (en gelukkig heb ik dit laatste een beetje onder de knie omdat ik al een aantal jaren met photobewerking -Corel- werk)

 

en misschien kan ik toch weer opnieuw beginnen want in een geval als dit: image.png.aa074560d8d2d649131fbb8c40e9ed56.png nam ik altijd iets dat wat groter was als  Bitrate - in dit geval nam ik dus 3.000  - en nièt  iets groter dan de maximale bitrate. Hou ik dus beter rekening met dit laatste ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het voor jezelf niet te verwarrend te maken zou je best altijd op dezelfde manier te werk gaan. Trouwens, als je de verzadiging en kleuren wil aanpassen, móet je wel het hoofdprogramma gebruiken. Met videoconverter kan je niets aanpassen, enkel converteren. Dus gebruik altijd het hoofdprogramma.


Het valt me op dat MediaInfo niet altijd dezelfde parameters weergeeft: soms staat er naast bitrate ook maximale bitrate en àls ze er beide staan, wordt bij bitrate meestal enkele tientallen Mb aangegeven (behalve dan nu in je laatste plaatje  :D ).


Gebruik een waarde iets groter dan de Maximale bitrate.

 

(Dus best die paar bestandjes waar je 3.000 gebruikte eens overdoen met 10.000)


Die eigenaardigheid in MediaInfo zou kunnen te maken hebben met de codec die oorspronkelijk gebruikt werd ???

 

Op de website van MediaInfo wordt trouwens gewaarschuwd:

Quote

 

(WARNING : WORK IN PROGRESS, SOME DETAILS MAY BE WRONG)

 

Het is een open-source programma, dat dus nog kan bijgeschaafd worden.

 

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, 'k vertrok dus al wel altijd van het hoofdprogramma, vond ik het makkelijkst (en was ik dus gewoon - speelt ook een rol)

 

Je gouden raad (iets groter dan max bitrate) paste ik al toe.  (B.T.W.: de bitrate is dus niet op elk ogenblik constant?    < 'k moet dit idee van me dus gaan aanpassen?)

 

11 uren geleden, nokiaprox zei:

Dus best die paar bestandjes waar je 3.000 gebruikte eens overdoen met 10.000

al mee bezig - derde keer dat ik opnieuw begin - nu, 'k had er nog maar een 7 omgezet en 2 op 10.000 - dus dat valt nog mee)   - derde keer goeie keer zeker?

 

en je quote had ik nog niet gelezen - handig om het toch in gedachten te houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bitrate is in dit geval niet constant.

 

Een stukje theorie:

Er zijn bij een codec verschillende methodes om het compromis kwaliteit/bestandsgrootte in te stellen.

Meest bekend zijn Constant Bitrate (CBR - hier is de bitrate wél constant) en Variable Bitrate (VBR), maar VSDC gebruikt Average Bitrate (ABR) = een vorm van VBR. Lees hierover de tweede paragraaf op https://en.wikipedia.org/wiki/Average_bitrate .

 

Aangezien je in VSDC de bitrate enkel kan instellen bij Average Bitrate, en die bitrate simpel (nou ja) te bepalen is met MediaInfo, is het het eenvoudigst om die methode toe te passen.
 

Voor de liefhebbers:

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken is de standaard kwaliteits-instelling voor H.264 : Constant rate factor (zie https://slhck.info/video/2017/02/24/crf-guide.html ). Dit kàn ook in VSDC, maar dan moet je de 'kwaliteit' instellen (tussen 0 en 51) en dat wordt helemààl een moeilijke oefening. Je zou dan per filmpje verschillende conversies moeten doen en op zicht beoordelen welke de beste is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pfff...  heb het even gelezen en mijn musseverstandje sloeg al direct in een knoop.

(een bedenking tussendoor: een computer moet toch verdorie snèl kunnen rekenen, want 'k lees op die wiki : " Een MP3-bestand dat bijvoorbeeld een gemiddelde bitsnelheid van 128 kbit / s overbrengt, gemiddeld 128.000 bits per seconde " - 128.000 per seconde .... !!

Gemiddelde (average) bitrate is niet betrouwbaar omdat het geen rekening houdt met compressie  van de bits begreep ik.

Die VBR, variabele, gaat dus a.h.w. wat nuanceren: het ene moment méér en het andere minder dan het gemiddelde. Vandaar dat de variabele maar een aanduiding is.

(gemiddelde bitrate: op een uur komen er 150 treinen langs een stad, variabele bitrate houdt rekening dat op een 'nachtuur' eer minder door komen.

 

Nu ja, 'k snap eruit waarom ik me best aan die max bitrate houdt: er zullen momenten in de film zijn dat die niet gehaald worden, maar op sommige momenten worden die wèl gehaald - en ga je dus instellen op de gemiddelde bitrate, dan ga je die 'topmomenten' natuurlijke van kwaliteit doen dalen. 

 

euh... is 't zo een beetje juist?  (nu: voor mij is het gewoon van belang dat ik weet dat ik met die hoogste waarde moet rekening houden. Als ik met cruse control rijdt, moet ik ook niet snappen hòè die werkt, 'k moet er gewoon mee kunnen werken :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb je heel goed begrepen.

 

Bij video komt het erop neer dat bij traag bewegende beelden de bitrate lager wordt, bij snel veranderende beelden hoger.

 

Maar het is inderdaad het belangrijkst dat je die instellingen nu vlot in de praktijk kan omzetten. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.